fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דו"ח מבקר המדינה: בעיריית כרמיאל מועסקים בני משפחה

דו"ח מבקר המדינה מצא ליקויים בהתנהלות ראש העיר הנוכחי משה קונינסקי וראש העיר היוצא עדי אלדר. בעירייה מפיקים לקחים ובאופוזיציה מרוצים. לפניכם מסקנות המבקר
עיריית כרמיאל צילום עליזה רוזן

דו"ח מבקר המדינה: ראש העיר הנכנס

ממצאי דו"ח מבקר המדינה מבוססים על החודשים יוני עד אוקטובר 2019 בהם בדק משרד מבקר המדינה את התנהלותה של עיריית כרמיאל בשלושה נושאים: ניהול כוח האדם, שכר ותשלומים נלווים וטיפול העירייה בפניות ובתלונות הציבור, הבדיקה התמקדה בשנים 2016-2019. בדיקות השלמה נעשו באגף בכיר לבקרת הון אנושי ברשויות המקומיות במשרד הפנים ובאגף הממונה על השכר במשרד האוצר.

בין היתר, מצא המבקר כי זמן קצר לאחר הבחירות לראשות העיר באוקטובר 2018 נערכו מכרזים לשני תפקידים בכירים חדשים בעירייה, אליהם נבחרו שתי נשים מסיעתו של ראש העירייה החדש.

מי שהייתה עד אוקטובר 2018 ממלאת מקום בסיעת ראש העירייה זכתה במכרז לתפקיד מנהלת תכנון אסטרטגי. בנימוקי הבחירה כתבה הוועדה כי הנתונים שהציגה המועמדת "והניסיון – זה בדיוק הדבר שאנחנו מחפשים".

אבל לא הוסבר מדוע היא הועדפה על פני ארבעת המועמדים האחרים, שהיו בעלי כישורים מתאימים. בהגדרת התפקיד במכרז נקבע שהיא תהיה כפופה למנכ"ל העירייה, אך כשהודיעו על תנאי העסקתה נקבע שתהיה כפופה ישירות לראש העיר. כמו כן, נקבע כי היא תהיה מנהלת מחלקה, אך חודש לאחר שנכנסה לתפקיד ביקשה העירייה ממשרד הפנים להגדיר אותה "מנהלת אגף" ולעדכן את שכרה בהתאם.

במכרז השני נבחרה מקום 14 ברשימת סיעתו של ראש העיר בבחירות העירוניות לתפקיד מנהלת יחידת רכש ואספקה. בנימוקי הבחירה לא פורט מהלך הדיון בבחירתה או הנימוקים לכך, ובמיוחד לא מדוע הועדפה על פני המועמדים האחרים. כמו כן, במכרז נקבע כי היא תהיה כפופה ישירות לגזבר העירייה, אך בתנאי העסקתה נקבע שתהיה כפופה ישירות לראש העיר.

הערות אלה נוגעות לתקופת כהונתו של ראש העירייה משה קונינסקי.

משה קונינסקי צילום אלכס הובר
משה קונינסקי צילום אלכס הובר

דו"ח מבקר המדינה: ראש העירייה היוצא

מן הדו"ח עולים מספר היבטים ראויים לתשומת לב, שנבדקו אך שייכים ברובם לתקופתו של ראש העירייה הקודם:

מצבת העובדים מול התקן:

בשנים 2016-2018 מצבת המשרות הממוצעת בעירייה עלתה על מספר משרות התקן, ובפועל מספר העובדים שהעירייה העסיקה היה גדול יותר ממה שהתיר לה תקציבה המאושר. שיעור החריגה מחוץ לתקן בשנים אלה עמד על 5.4%, 1.6% וכ-11% בהתאמה.

נוסח המכרזים:

ב-139 מכרזים מתוך 159 שנבדקו נמצא שהעירייה לא כללה בנוסח המכרז את מלוא הפרטים הנדרשים (בין השאר, ציון דרגה וכפיפות) בתשעה מקרים העירייה הקלה או החמירה בתנאי הסף שלא בהתאם להנחיות.

מכרזים למשרות מאוישות:

נב 25-מהמכרזים נבחרו לתפקיד המוצע עובדים אשר איישו משרות במינוי זמני – במינוי בפועל או במילוי מקום, בלי שעובדות אלה פורסמו במכרז.

העסקת קרובי משפחה:

העירייה לא השלימה מיפוי של כל העובדים שיש ביניהם קרבה משפחתית ולא פעלה להסדרת החשש לניגוד עניינים בהעסקתם.

חשש לזיקה פוליטית:

בשני מכרזים לתפקידים בכירים בחרה העירייה מועמדים שלגביהם קיים חשש לזיקה פוליטית לראש העירייה, בלי שהצהירו על זיקה זו וללא קבלת חוות דעת היועץ המשפטי לגביה, ובלי שפורטו הנימוקים להעדפתם.

משרת מבקר העירייה:

העירייה לא העסיקה מבקר עירייה במשרה מלאה כנדרש בחוק.

החתמת כרטיס נוכחות:

בבדיקת דוחות נוכחות של כ-670 מעובדי העירייה לתקופה של נובמבר 2018 –  פברואר 2019, נמצא כי בין 5% ל-10% מהם לא הקפידו על החתמת כרטיס נוכחות כנדרש בתחילת יום העבודה או בסיומו.

תשלום בגין שעות נוספות וכוננות:

העלות של השעות הנוספות בעירייה בשנת 2018 הייתה בסך 10.5 מיליון שקלים, ושיעורה מתוך סך כל הוצאות השכר היה 6.9 אחוז, גבוה בהשוואה לעיריות דומות אחרות. העירייה שילמה בממוצע שנתי (לשנים 2016 – 2018) לכ-5 אחוז מעובדיה תוספת כוננות בהיקף של כ-1.09 מיליון שקלים לשנה. כל זאת בלי שקבעה כללים ואמות מידה להקצאת שעות נוספות וכוננויות.

טיפול בתלונות ובפניות הציבור:

לעירייה אין רישום מרוכז ומעקב מסודר אחר תלונות ופניות הציבור המוגשות שלא באמצעות המוקד העירוני, והיא לא קבעה כללים לטיפול בהן.

תקציב העירייה:

העירייה סיימה את השנים שנבדקו, 2016 – 2018, באיזון תקציבי.

רישום פרוטוקולים:

משנת 2019 חל שיפור ברישום הפרוטוקולים של ועדות הבחינה, בהיבטים של מידת הפירוט וההנמקה.

מסקנות המבקר:

על העירייה לקבוע תקן כוח אדם התואם את צרכיה ולפעול להעסקת מבקר עירייה במשרה מלאה. עליה להקפיד שפרסום המכרזים וניהול ועדות הבחינה ייעשו בהתאם לכללים. עליה לפעול לצמצום השימוש במינויים זמניים, לערוך מיפוי של כל העובדים שיש ביניהם קרבה משפחתית ולהסדיר את החשש לניגוד עניינים בהעסקתם.

על העירייה לפעול לתיקון הליקויים הנוגעים להחתמת כרטיס נוכחות בידי עובדיה, לקבוע כללים לביצוע שעות נוספות ושעות כוננות, כולל הגדרת התפקידים המזכים בהן וציון היקפן, ולהקפיד כי התשלום בגינן יהיה בהתאם לדין. עוד עליה להקפיד על תשלום עבור החזקת רכב, הקצאת רכבים צמודים והשתתפות בהוצאות דלק, לעובדיה הזכאים לכך, בהתאם לכללים.

ראוי שהעירייה תבחן את הדרכים לצמצום הוצאותיה בגין שכר העובדים ולהתייעלות וחיסכון בהפעלת מנגנון כוח האדם שלה. על משרד הפנים לבחון את הממצאים שעלו בדוח זה ולפעול לחידוד הנחיותיו לכלל הרשויות המקומיות בנושאים אלו.

מהביקורת עולה כי נדרש שיפור בכל הקשור לניהול כוח האדם בעירייה. בשל העובדה ששיעור ההוצאות בגין שכר מסתכם בכ 48 אחוזים מתקציבה הכולל של העירייה, תיקון הליקויים יתרום להגברת היעילות התפקודית מול הצרכים השונים ולטיוב השירותים שהעירייה מספקת לתושביה.

תגובת עיריית כרמיאל:

"הליקויים שצוינו בדו"ח מבקר המדינה מתייחסים לשנים 2016-2018, בתקופת ההנהלה הקודמת שהוחלפה בשנת 2019: ראש העיר הקודם וסגניו פרשו, מנכ"ל העירייה הקודם ומנהלת משאבי האנוש הקודמים פרשו ואין בכוונתנו למתוח ביקורת על קודמנו שתרמו רבות לעיר.

ראש העירייה  משה קונינסקי נבחר בין השאר לשנות נושאים שצוינו בדו"ח שהיו ידועים זה מכבר והוא מוביל מיום כניסתו לתפקיד תכנית התייעלות ומצוינות לשיפור התרבות הארגונית בשיתוף משרד הפנים. תכנית שכבר מספקת תוצאות ביניהן: צמצום מצבת עובדי העירייה  ב- 8 אחוזים מ- 1030 ל כ- 950 כיום.

בהתייחסותו של מבקר המדינה לשינויים החיוביים שנערכו בשנת 2019 לאחר כניסתו של קונינסקי וההנהלה החדשה נכתב:  "משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את השיפור שנעשה בעיריית כרמיאל בשנת 2019 הן ברישום הפרוטוקולים של ועדות הבחינה הן בפירוט של נימוקי הוועדות. יש לציין בחיוב את רמת המחשוב ואת ההקפדה על שמירת הנתונים בדיווחי נוכחות העובדים".

עוד מסבירים בעירייה: "משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את מעבר העירייה לדלקן במקום כרטיסי דלק דבר המגביר את הבקרה ותורם להתייעלות.

בהתייחס לשנת 2019, שני המכרזים בוצעו כדין ונבחרו בהן מועמדות ראויות בעלות תואר שני עם ניסיון רב בתחום הציבורי וברשויות מקומיות כך עולה גם מהתייחסותו כמתחייב על פי כללי מינהל תקין  של היועץ המשפטי של העירייה עו"ד שלמה גבע לשני המינויים המוזכרים בדו"ח: "הגעתי לכלל מסקנה שאין חשש לניגוד עניינים בין מילוי התפקיד על ידי המועמדת לבין ענייניה האחרים".

חשוב להבהיר שמשרד הפנים אישר מנויים אלו ושמבקר המדינה לא מצא רבב בהתנהלותו של ראש העירייה בעניין. לצערנו בשל תקלה טכנית/טעות מצערת, חוות הדעת של היועץ המשפטי של העירייה, לא הועברה למבקר המדינה טרם פרסום הדו"ח. לאחר שנעביר למבקר המדינה את חוו"ד של היועץ המשפטי לעירייה, אין לנו צל צילו של ספק, שמבקר המדינה יסיר סעיף זה מהדו"ח".

בעיריית כרמיאל מציינים כי בכוונת העירייה ללמוד את מסקנות דו"ח מבקר המדינה ולפעול ליישומן.

ומה אומרת האופוזיציה?

תגובת רותם ינאי יו"ר האופוזיציה: "אני שמח על הגיבוי שמעניק מבקר המדינה על דברים אותם אנחנו זועקים בשנים האחרונות, אני מברך את עבודתו ואת מסקנותיו ומקווה שראש העירייה ישכיל לקבל את הביקורת הנ"ל כביקורת בונה ולתקן מידית את הליקויים לטובת כרמיאל ותושביה.

לו העמיק מבקר המדינה עוד קצת היה מגלה, חושף ומוסיף לדו"ח שחיבר ליקויים רבים ומדאיגים נוספים אותם אנחנו מעלים בכל הזדמנות על מנת לאזן ולדאוג לשקיפות, יושרה ומקצועיות לטובת כל תושבי כרמיאל".

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי ובחדשות נהריה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות