fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

במקום שכונה חדשה: קריאה להתחדשות עירונית בשכונת טרומפלדור

הפעיל החברתי תום פישר מנהריה, הציף בשבועיים האחרונים התנגדות לתוכנית חדשה לבניית שכונה חדשה סמוך לשכונת טרומפלדור, העלולה לסכל את האפשרות העתידית להתחדשות עירונית בשכונה הוותיקה
התחדשות עירונית בשכונת טרומפלדור | צילום: ליאור חורש
התחדשות עירונית בשכונת טרומפלדור | צילום: ליאור חורש

החודש הופקדה להתנגדויות הציבור תכנית מטעם משרד הבינוי והשיכון, להקמת שכונה חדשה בנהריה, ממזרח לשכונות טרומפלדור ואריאל שרון, בשטחים חקלאיים שסופחו לנהריה מקיבוץ סער בשנת 2018, מספר שנים לאחר שעדכנו את חלוקת הגבולות בין היישובים.

הפעיל החברתי תום פישר (30), תושב נהריה, הציף בשבועיים האחרונים את התנגדותו לתוכנית זו, ומבקש לסחוף אחריו את תושבי שכונת טרומפלדור, כשלטענתו, הקמת שכונה חדשה בשטח החדש, שבבעלות המדינה, עלולה לסכל את האפשרות העתידית להתחדשות עירונית בשכונה הוותיקה. השבוע אף קיים, במסגרת ההנחיות כמובן, חוג בית לתושבים.

מסמך ההתנגדות אותו מבקש פישר להגיש יחד עם תושבי השכונה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מתמקד בטענה שהתכנית החדשה צריכה דווקא לתמוך ולתמרץ ביצוע התחדשות עירונית בשכונת טרומפלדור, שסומנה ע"י המחוז כשכונה המיועדת לכך, ועל מנת לפתור את סוגיית ערכי הקרקע הנמוכים בשכונה, המחייבים קבלת סיוע ממשלתי בדמות של קרקע משלימה, כדי שמיזם ההתחדשות יהיה כלכלי לכל הנוגעים בדבר.

בנוסף, מעלה פישר במסמך ההתנגדות כי במסגרת בחינה שהתבצעה בנהריה ע"י לשכת התכנון המחוזית, העיר יכולה לגדול עד למספר של כ – 200,000 תושבים, ללא צורך בשטחים נוספים, אלא באמצעות עיבוי המרקם הבנוי בלבד. ובכלל, בהתאם למדיניות המחוזית, אין כרגע צורך בשכונות נוספות.

שכונת טרומפלדור הוקמה בשנת 1956 ונחשבת לאחת השכונות הוותיקות בנהריה. נכון להיום השכונה מכילה כ-3,000 תושבים וכ-1,000 יחידות דיור. במדד החברתי-כלכלי של אתר מדל"ן, מדורגת השכונה במקום השלישי הנמוך, מתוך ציון 10.

תום פישר: "בשנת 2020 אין הצדקה תכנונית להרחבת העיר נהריה בשכונת מגורים נוספת. מדיניות התכנון הארצית וגם זו של נהריה תומכות בגישה שנותנת עדיפות למיזמי התחדשות עירונית והתרחבות "פנימה" על פני בנייתן של שכונות חדשות נוספות מחוץ לעיר שמעצימות פערים חברתיים. התחדשות עירונית בטרומפלדור היא צו השעה. רק כך אפשר יהיה לשדרג את השכונה, להעלות את איכות וערך הדירות, להוסיף מוסדות חינוך, תרבות, דת ואפילו תעסוקה, לשפר את מערך הדרכים והתנועה ועוד".

בין השאר נכתב במסמך ההתנגדות: "ללא העדפה ברורה וחד-משמעית להתחדשות המרקם הוותיק, ולנוכח העובדה שמלאי הקרקעות לפיתוח שיכולות לשמש כקרקע משלימה מוגבל, נהריה לעולם לא תוכל לצאת מהכשל התכנוני שבו נבנות שכונות חדשות, על פני חידוש וחיזוק המרקם הקיים. שכונות אלו מעצימות את הפערים החברתיים, מחלישות את השכונות הוותיקות עוד יותר ועלולות לגרום לקיטוב קהילתי בתוך העיר. בנוסף, יש צורך לרתום את הליכי התכנון לשמירת עתודות למען הדורות הבאים ולצמצום הפגיעה בשטחים הפתוחים. על כן, בעשרים השנים האחרונות צועדת מדינת ישראל למגמה של ציפוף מרכזי הערים".

המתנגדים יבקשו לתקן את התכנית ולהרחיבה, כך שתכלול גם את שכונת טרומפלדור, לצרכי התפתחות והתחדשות עירונית. עד כה, 50 תושבים הצטרפו לקריאתו להתנגדות לתוכנית.

"העיר נהריה בכלל, ושכונת טרומפלדור בפרט, סובלת מהיעדר מקומות תעסוקה, מעומסי תנועה בשל תשתיות לא מותאמות וחוסר כדאיות של תחבורה ציבורית ומשירותים עירוניים מרוחקים מסביבת המגורים. למצוקות אלו ניתן לתת מענה רק באמצעות תוכניות להתחדשות עירונית, אשר מעצבות מחדש את המרחב, משפרות את השימושים שבו וגם מקצה שטחים לטובת הציבור".

פישר, סיים לאחרונה את התמחותו במשרד המשפטים, באשכול נדל"ן, ומכיר היטב את ההיבטים השונים של תוכניות בניה חדשות על קרקעות המדינה, וכן, מאמין בכל לבו במיזמי ההתחדשות העירונית: "נהריה חשובה לי, דור העתיד חשוב לי. צריך לחשוב קדימה, להשאיר עתודות קרקע ולמצות את מלוא הפוטנציאל הקיים כרגע בעיר".

 

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי וחדשות נהריה!

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות