fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בג"ץ קבע: יוקם מקווה בכפר ורדים

בית הדין הגבוה לצדק קבע כי על מועצת כפר ורדים להקצות קרקע ציבורית לבניית מקווה טהרה עבור נשות היישוב שומרות המסורת ולהקים את המקווה בתוך שנה וחצי. תושבים: "מברכים. עכשיו גם כפר ורדים יסווג כיישוב יהודי"
כפר ורדים
כפר ורדים. (צילום: החברה להגנת הטבע)
כפר ורדים
כפר ורדים. (צילום: החברה להגנת הטבע)

סוף לוויכוח רב שנים. בית הדין הגבוה לצדק הפך את פסיקתו של בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה וקבע כי בכפר ורדים יקום מקווה טהרה לנשים על אף הצביון החילוני של היישוב. 22 עמודי פרוטוקול סיכמו חמש שנים של מריבות בבית המשפט. הרכב של שלושה שופטים הסכימו פה אחד לחייב את המועצה המקומית להקים ביישוב מקווה תוך לוח זמנים מוכתב.

בכפר ורדים מתגוררים כיום כ-6000 תושבים. חלקם של התושבים מגדירים עצמם דתיים או מסורתיים. בכל השנים מי שאמונה על שירותי הדת במועצה היא דווקא המועצה האזורית מעלה יוסף ותיתן שירות מקווה טהרה עבור נשות הכפר החפצות בכך.

המועצה התעקשה בכל השנים להימנע מלפעול לטובת הקמת מקווה ביישוב ומהצורך של תושבות היישוב שומרות המצוות לקיים את מצוות הטבילה. המועצה טענה כי בהקצאת הקרקעות יש הוצאות רבות למרות שמשרד הדתות הוא זה שיממן את הקמת המקווה בסכום של 745 אלף שקלים באמצעות תב"ר (תקציב בלתי רגיל, ר"כ) שניתן למועצה ממשרד הדתות. המועצה אישרה קרקע בשלב ב' ביישוב. 

בשנת 2008 החליט ראש המועצה היוצא להקפיא את ההחלטה ולשנות את ההקצאה עבור בניית בית ספר תפן. כשנכנס לתפקידו ראש המועצה סיון יחיאלי הוא ביטל את המכרז להקמת המקווה, אז החלו תושבים להתאגד והגישו עתירה לבית המשפט המנהלי בחיפה.

בית המשפט המנהלי בחיפה קבע כי אין להתערב בהחלטות של המועצה בדבר הקמת מקווה ואילו שופטי בג"ץ קבעו מפורשות שיש לבנות את המקווה בתוך שנה וחצי. המועצה היתה צריכה לגבש תנאים להקצאת קרקעות ולמרות זאת המקווה היה אחרון בסדרי העדיפויות.

מתוך ההחלטה: "לא ניתן משקל ראוי לפגיעה המשמעותית בתושבות היישוב שומרות המצוות, בהעדרו של מקווה נגיש בשבתות ובמועדי ישראל, ומשהתברר כי ניתן משקל יתר לשיקול הקצאת המשאבים, על אף שנמצא כי קיימת קרקע זמינה שתאפשר הקמת מקווה בלא לפגוע בצורכי ציבור אחרים ובלא שתדרש הקצאת משאבים משמעותית מצד המועצה, מצאתי כי החלטת המועצה שלא להקים מקווה כאמור חורגת ממתחם הסבירות, ומשכך דינה להתבטל".

תושבים מסרו כי ישנם תושבי כפר ורדים שאינם דתיים ואינם נזקקים לשירותי מקווה שמברכים מאוד על ההחלטה. לידע כללי: בחפירות ארכיאולוגיות מזהים ישוב יהודי לפי שרידי בית הכנסת והמקווה שיש להם מאפייני בנייה מיוחדים שנשמרו במשך אלפי שנים. עכשיו גם כפר ורדים יסווג כישוב יהודי".

מתוך דברים שכתב ראש המועצה סיון יחיאלי כתב בדף הפייסבוק שלו: "אני מבקש להדגיש שברמה הקהילתית אנחנו במקום אחר לגמרי מאשר היינו כאשר הוגשה העתירה. אני מבין שיש המזהירים והחוששים מהתחרדות, אבל אין בעת הזו התחרדות בכפר ורדים ולא תהיה התחרדות בכפר ורדים. האווירה שהייתה טעונה מאוד בעניין זה כבר מזמן אינה כזו, ושוב, טוב שכך. הזכות לשרותי דת והזכות לחופש מדת, שתיהן דרות בשלום ביישוב ובהחלט ראויות לדיון ציבורי".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות