fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ז'קי סבג נתקל במפתיע במפגינים נגד מחדלי השיטפון

המפגינים קראו: "האסון שקרה כאן, הוא מעשה נפשע, מחדל מחריד מעשה ידי אדם. אסור היה לכלוא את הנחל בתוך תעלה תת-קרקעית"
עמד ברמזור כשהמפגינים מרימים מולו שלטים. צילום: זאב קראוטהמר
עמד ברמזור כשהמפגינים מרימים מולו שלטים. צילום: זאב קראוטהמר

במוצ"ש האחרון, יצאו פעילי סביבה מנהריה ומהישובים הסמוכים, להפגין בצומת בעיר, בקריאה לחקור את המחדלים שהביאו לאסון השיטפון שפקד את העיר. במסגרת ההפגנה, טענו לשחיתות שלטונית, ואף הצביעו על ראש עיריית נהריה לשעבר, ג'קי סבג, כאשם במחדלים.
מארגן ההפגנה, איתמר ברגר, פעיל סביבה ותיק, הסביר: "האסון שקרה כאן, הוא מעשה נפשע, מחדל מחריד מעשה ידי אדם. אסור היה לכלוא את הנחל בתוך תעלה תת-קרקעית. המובל הוא הפקק שתקעו בפתחו של צוואר בקבוק. כל עוד הוא ימשיך להילחם בגעתון ולמנוע מבעד הנחל להיות נחל. אסונות כאלו ימשיכו להתרחש. הקמת קניון על אפיק של נחל היא פשע. הגשרונים שחוסמים את הזרימה בתעלה הפתוחה בשדרה, הם עוד מפגן של חוסר אחריות ושיקול דעת. כמו גם המזרקה היקרה והמיותרת. בנוסף לתשתית ביוב שלא שייכת למאה הזו או ליישוב עם אוכלוסייה בגודל כזה. מאגר ספיקה במעלה הנחל, אכן יתרום במידה מסוימת. אך לבדם, אגמים מלאכותיים בפירוש לא יספקו פתרון מלא. אגני השהיה וגומחות חלחול בהחלט מסוגלים להפחית באופן משמעותי מהזרימה אל עבר העיר, אך כל עוד הפקק הזה תקוע בכניסה לנהריה, ההצפות לא ייעלמו".
יצוין כי סבג, פעל כמו כל השותפים בדבר, לאחר אישור כל הגורמים הנוגעים בהקמת הקניון והסטת תוואי הנחל, וכן, בהחלטת בית המשפט, למרות התנגדותם של עמותות וארגונים מתחום איכות הסביבה.
בפוסט שהעלה בפייסבוק כתב "אז עכשיו כולם מדברים על הקמת אגמים מלאכותיים בגב ההר. מנופפים במידת החיוניות והדחיפות שבהקמת מאגרי ויסות במעלה. מטילים על "הסרבנים" את האחריות לאסון שפקד את נהריה. היישובים שאת האדמות שלהם רוצים להפקיע, לטובת פרויקטים אליהם יוסתו המים טרם הגעתם לנהריה. מציגים את המאגרים כפתרון הבלעדי שיצילנו מהאסון הבא. אולי. חלק מהתכניות מדברות על אזורים שלפני עשור נחשבו לקרקעות שלא יהיה קושי להסב את ייעודן. בחלוף השנים, ההתפתחויות בשטח הפכו אותו לכזה שיהיה יותר קשה להקים עליו מאגר ספיקה. האגמים אכן יקלטו אחוז מסוים מהזרימה. הם היו ונותרו מקור לדאגה. אם נחשוב מתוך תפישה הנדסית. במידה ויתוכננו באופן אגרסיבי ומנותק מטבעו של הנחל. המיזמים יגרמו לגעתון להפסיק להיות נחל. היה ונתיימר לנהל, לשלוט ולהכתיב. נהפוך פלא חי ונושם לתעלת ניקוז מלאכותית וסתמית. ונאמר שבעתיד יתחולל אירוע גשם אפילו יותר משמעותי? הרי דפוסי האקלים המוכרים משתנים לנו מול העיניים. מה שבעבר היה קיצוני, הופך בהדרגה לנורמלי. בהקימנו מאגרים, נוכל להתחמק מטיפול בפקקים שבתוך העיר? באמת נבטיח שלעולמי-עד לא תגיע זרימה שבכוחה להציף את השכונות? הנה-כי-כן, כולנו מחויבים להפנים שרק פתרון רב-מערכתי מסוגל להתמודד עם אתגר כה מורכב כמו נחל שעל פשט ההצפה שלו נבנתה עיר. במקום לחפש ולמצוא אשמים, מוטב להשקיע בבריאת בריתות. בגיבוש חזית עשייה משותפת. רשות ניקוז ונחלים, קיימא, מטה אשר, רשות הטבע והגנים, צלול, החברה להגנת הטבע, עיריית נהריה, המשרד להגנת הסביבה, אשכול גליל מערבי, קק"ל, איגוד ערים גליל מערבי, רשות המים, רק ביחד, נקדם יוזמה שגם תממש ערכים של אקו-הידרולוגיה וגם תגן על נהריה מפני הצפות עתידיות".
באופן מפתיע, במהלך ההפגנה, נעצר רכב ברמזור הצומת, ובו לא אחר מאשר ג'קי סבג,, כשכלל משתתפי ההפגנה הציבו מולו את השלטים הקוראים לטיפול במחדלים, שלטענתם, בוצעו על ידו. ניתן היה לראות כי סבג נע באי נוחות בכיסאו.
מז'קי סבג טרם התקבלה תגובה להאשמות החמורות.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות