fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"המרחק מתל אביב חשוב יותר מהקרבה לנסראללה"

חברי פורום המאבק בקיצוץ הטבות המס נפגשו השבוע עם חבר ועדת הכספים עודד פורר שמסייע להם בגיבוש מתווה חדש שיתקן את העיוותים במתווה הקיים פורר: "חתימה על מתווה שיהיה מקובל על התושבים יהווה תנאי של ישראל ביתנו לכניסה לקואליציה"
זקוקים ליציבות ניצן מאיר, שי כהן וחבר הכנסת עודד פורר (במרכז) צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

חברי פורום המאבק בקיצוץ הטבות המס נפגשו השבוע עם חבר ועדת הכספים עודד פורר שמסייע להם בגיבוש מתווה חדש שיתקן את העיוותים במתווה הקיים. פורר: "חתימה על מתווה שיהיה מקובל על התושבים יהווה תנאי של ישראל ביתנו לכניסה לקואליציה"

חבר הכנסת וחבר ועדת הכספים עודד פורר (ישראל ביתנו), ביקר השבוע ביישוב ראש הנקרה, הוא התארח בביתם של שי וגלית כהן ונפגש עם תושבי האזור שמוחים בשנים האחרונות על הפגיעה בהטבות המס המגיעות להם. פורר פרש בפניהם את הצעת החוק "רצפה תקרה" שבכוונתו להניח על שולחן הממשלה, מיד לאחר הבחירות. לדבריו, בניסיונה לתקן את העיוותים בהטבות המס בשנים האחרונות נאלצה וועדת הכספים של הכנסת ליצור טלאי על טלאי, זאת מאחר ששר האוצר כחלון, כך לדברי פורר, לא רצה להחליט על המתווה ולאשרו, מה שהביא ליצירת מתווה חלופי על פי נוסחאות שגיבשו פקידי האוצר: "התוצאה היא", הסביר פורר, "שנוצר מתווה מעוות שאינו משקף את המציאות. וועדת הכספים אישרה אותו בלית ברירה, כדי שלא ייווצר מצב שבו לא יהיו בכלל הטבות, העניין הוא שהמתווה אושר ביחד עם העיוותים שבו".

יוסבר כי למתווה הטבות המס קיימים שלושה קריטריונים: הראשון הוא קריטריון ביטחוני (מרחק מהגדר), שחלקו בעוגת ההטבות עומד על 25 אחוז בלבד. הקריטריון השני הוא מצב סוציו-אקונומי המתייחס לדירוג של המועצה או היישוב (הנמוך מביניהם), וחלקו עומד על 35 אחוז. השלישי הוא הקריטריון הפריפריאלי, שנקבע על פי המרחק של היישוב ממרכז הארץ וחלקו עומד על 40 אחוז. "במילים אחרות" מסביר ניצן מאיר, מיוזמי המאבק בעניין הטבות המס, "הקריטריון הביטחוני, הוא הנמוך מבין השלושה ובעצם, המרחק של תושבי הצפון מרון חולדאי חשוב יותר מהקרבה שלהם לנסראללה".

ניצן מאיר מקיבוץ סער ושי כהן מקיבוץ ראש הנקרה, נלחמים, כאמור, מזה כחמש שנים על עדכון הטבות המס ליישובי הגליל המערבי. כבר במהלך שנת 2015, כאשר הוכרז על קיצוץ הטבות המס ליישובים רבים בגליל המערבי, נוצר קשר בין תושבי האזור ובהם, מאיר וכהן, אשר הקימו את פורום יישובי הגדר בגליל המערבי: "אחרי ישיבה עם ראש המועצה דאז יורם ישראלי", מסביר מאיר. "היה לנו ברור שזה כבר מאוחר מכדי לעצור את המתווה החדש ולכן, מנובמבר 2015 ועד נובמבר 2017 ביקרנו בכנסת בכל שבוע שני כדי לבנות קואליציה ולשכנע את חברי הכנסת הנכונים שישתפו עמנו פעולה לאורך כל הדרך. חבר הכנסת הראשון שפנינו אליו ופתח לנו את הדלת היה עודד פורר, הוא היה הגון ואמר לנו כבר בהתחלה שלבד הוא לא יוכל להזיז את זה, ועודד אותנו לשכנע את חברי הכנסת. במקביל, התחיל להזיז את העניינים וביקש דיון בוועדת הכספים."

מאז ועד היום, וביחד עם חברי הכנסת השיגו חברי הפורום שני הישגים משמעותיים: הראשון, הם הצליחו לרתום ולשכנע את יו"ר ועדת הכספים משה גפני, למדוד את המרחק הקובע ממרכז הארץ לצורך מתן ההטבה – ממזכירות הישוב ולא מבניין המועצה. וההישג השני הוא החלת הוראת שעה להעלאת התקרה המוכרת במס בכמה עשרות אלפי שקלים, עד שיתוקנו כל העיוותים.

ההצעה החדשה שאותה מתעתד להניח ח"כ פורר על שולחן הממשלה, מבקשת לטפל בנושא היציבות הכספית של התושבים שבוחרים לחיות בקו העימות, מתחייבים למשכנתאות ולא יכולים לספוג שינויים וקיצוצים בכל שנה. לכן, לפי הצעתו של פורר הממשלה הבאה תצטרך לייצר ולאשר הטבות מס וודאיות לעשר שנים.

יצוין, כי אביגדור ליברמן ומפלגת "ישראל ביתנו" היו אלה שהניחו לפתחה של הממשלה את התוכנית למיגון הצפון בסך חמישה מיליארד שקלים, שפרטיה פורסמו ב:"צפון-1", לפני שבועות ספורים. ההצעה אושרה ע"י שר האוצר כחלון לאחר שליברמן איים לפרוש מן הקואליציה אם לא תאושר, אלא שבסופו של דבר ולצערם של תושבי הצפון, רגע אחרי שהתפטר ליברמן מתפקידו כשר הביטחון, בשל סיבות אחרות, בוטלה גם תוכנית המיגון, ותושבים רבים נותרו ללא מענה: "החזרת התוכנית למיגון הצפון לסדר היום", הדגיש פורר, "יהיה חלק מכל הסכם קואליציוני שייחתם ע"י ישראל ביתנו".

בינתיים בעוד ראשי הרשויות ממתינים לבחירות ולממשלה החדשה שתוקם בעקבותיהן, ממשיכים מאיר וכהן, את מאבקם לתיקון העיוותים וקוראים לגיבוש מתווה חדש:  "היציבות היא האלמנט החשוב ביותר", מדגיש מאיר,  "בכנסת הבאה כשתצא הצעת החוק ע"י עודד פורר וישראל ביתנו, אנחנו נילחם על מתווה הטבות מס יציב ככל האפשר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות