fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המנכ"ל הפורש של עיריית כרמיאל :"הייתה לי הזכות להיות שותף בבנייה של עיר"

אחרי שכיהן במשרות בכירות ובשלוש השנים האחרונות כמנכ"ל העירייה פורש דוד מלכה מעבודתו הציבורית. בראיון מיוחד הוא מספר על ילדותו בשיכון עולים בעכו, על הצבא ועל הנוסטלגיה העירונית מימיו של ברוך ונגר ז"ל. עכשיו, הוא משאיר עירייה בלי מנכ"ל קבוע והולך לנוח
דוד מלכה צילום אלכס הובר

 "נולדתי במרוקו, בכפר קטן ונידח בהרי האטלס הגבוהים". כך בחר מנכ"ל עיריית כרמיאל, דוד מלכה, הפורש מעבודתו הציבורית, לפתוח את השיחה בינינו.

מלכה הוא בין בעלי התפקידים האחרונים בעירייה, אשר זכו לעבוד לצדם של שני ראשי העיר המיתולוגיים, ברוך ונגר ז"ל המייסד, ועדי אלדר, ממשיך דרכו. בסיום משמרתו עוד הספיק לעבוד גם לצדו של ראש העירייה הנכנס, משה קונינסקי. בימים אלה הוא מסיים את תפקידו עם רקורד מרשים.

בתעודת הזהות שלו רשום כי הוא יליד 1955 אבל אין תאריך מדויק. משפחת מלכה, האם, האב ושבעת האחים עלו בשנת 1956 ושוכנו במעברת שער עליה בחיפה. הוא נשוי ליפה, יש לו ארבעה ילדים בוגרים ושישה נכדים.

אחרי כחצי שנה במעברה המשפחה עברה לשיכון המזרח ("שיכון עולים") בעכו: "אזור בו משפחות דלות אמצעים" הוא מסביר,"נלחמו מלחמת קיום יומיומית, אבל עם זאת, היו עשירות ברוח, בטוב לב ובאהבת האדם".

דוד מלכה בתיכון
מלחמת קיום יומיומית דוד מלכה בתיכון צילום: פרטי

מה אתה זוכר מהילדות בעכו?

"אני זוכר ילדים שכל היום מבלים בחוץ אחרי בית ספר. היינו יוצאים החוצה כשבידינו קציצות בלחם ומשחקים עד הערב, בגולות, במשחקים שהמצאנו, הייתה אווירה משפחתית. בית הוריי היה דתי-מסורתי. אבי היה מקובל שעסק בקבלה מבוקר עד (כמעט) בוקר, סוג של תלמיד ישיבה ורק אימא עבדה.  גרתי בבית עם ההורים, האחים הגדולים היו בפנימיות. הייתי ילד עצמאי וסייעתי להוריי. בבית הספר הייתי הולך לאספות הורים  של אחיי האחרים וגם לשלי, משום שההורים לא שלטו היטב בשפה העברית. בזמנים ההם לא יכולנו לקבל עזרה מההורים כי הם לא היו משכילים.

עם האם והאחים
"הולך בעצמי לאספות הורים" עם האם והאחים צילום: פרטי

"אין לי זיכרון טוב משום מורה, לא ביסודי ולא בתיכון. עד כיתה ד' למדתי בבית יעקב החרדי. אני זוכר שבשבת אחת, כשהייתי בן 10, הלכתי לכדורגל עם חברים, ואז ביום ראשון המורה קרא לנו, ושאל מי היה בכדורגל. אף אחד לא הצביע אבל המורה קרא לאחד התלמידים שהיה השטינקר שלו והוא הצביע עלינו, העונש היה שחטפנו מכות על האצבעות עם הסרגל וזה כאב. עד היום יש לי צלקת קטנה בגב היד מהסרגל, בעקבות סיפור הכדורגל ברחתי בריצה לבית הספר רמב"ם, שם פגשתי את המנהל, סיפרתי לו שהרביצו לי והוא אמר:  'לך תירשם במזכירות לבית הספר כאן'. אמרתי לו, 'גם אח שלי',  והוא השיב:  'תביא גם את אח שלך', וכך סיימתי יסודי ברמב"ם". בהמשך, סיים את תיכון דתי קנדי במגמת מכניקה. לצבא לא גויס בשל גילו הצעיר.

"ראיתי את חבריי מגיעים במדים בשעה שלא עשיתי כלום, אז הלכתי לעו"ד וביקשתי שישנה לי את תאריך הגיוס. הוא דרש סכום כסף עגדול שכמובן לא היה ברשותי לכן, הלכתי ללשכת הגיוס בחיפה וחיכיתי בפתח, כשהגיע מפקד הלשכה הסברתי לו שאני רוצה להתגייס, הוא שאל אם ההורים יסכימו לחתום בשל הגיל הצעיר, אמרתי לו שלא תהיה בעיה. כעבור שבועיים קיבלתי צו גיוס והתגייסתי לחיל חימוש, שם עברתי קורס מכונאי רכב, בשלב מאוחר יותר ביקשתי לצאת לקורס קצינים".

דוד מלכה מלחמת יום כיפור בתעלה
הקדים את תאריך הגיוס דוד מלכה במלחמת יום הכיפורים בתעלת סואץ צילום: פרטי

במלחמת יום הכיפורים שירת בסיני, שם התבשר על יציאתו לקורס קצינים בבסיס 906 (לימים מחוו"ה אלון). בתום הקורס שובץ במספר תפקידים כקצין חימוש ביניהם, מפקד סדנה,עוזר קצין חימוש אוגדה וקצין חימוש חטיבתי. "השתחררתי בדרגת רב סרן והמשכתי שנים רבות במילואים, גם בהתנדבות, סך הכל כשש וחצי שנים בשירות סדיר וקבע, ועוד 25 שנה בשירות מילואים".

יפה ודוד מלכה
היכרות מקרית יפה ודוד מלכה צילום: פרטי

פותחים פרק חדש

את יפה, רעייתו, הכיר בדרך המקרה במהלך השירות ברמת הגולן. היא למדה בסמינר למורות באוהלו, הוא היה בתעסוקה מבצעית ברמת הגולן, וכששאל מה עושים שם כדי להפיג את השעמום, נענה כי נהוג להתראות עם התלמידות באוהלו. הם נישאו כבר במהלך השירות, עברו לכרמיאל וכל השאר היסטוריה.

למה דווקא כרמיאל?  

"יפה עבדה כמורה בבית הספר היסודי אשכול, אני הייתי עובד צה"ל בחטמ"ר צמח. רכישת דירה התאפשרה לנו רק במקום כזה שנחשב לעיירת פיתוח. כאשר נולדה בתנו הבכורה, סיוון, יפה ביקשה שאסיים את שירותי הצבאי, כדי שאהיה יותר קרוב לבית. בדיוק אז התפרסם מכרז לתפקיד מנהל מחלקת התברואה בעיריית כרמיאל, ניגשתי וזכיתי בתפקיד".

מלכה נזכר בנוסטלגיה באותם ימים: "חברי הוועדה למכרזים היו אז ראש העיר ברוך ונגר ז"ל, מזכיר העיר הראשון שמואל פרידר ז"ל ומזכיר מועצת הפועלים הראשון עזרא פיק ז"ל. באותה תקופה העיר מנתה כ-7000 תושבים ונפלה בחלקי הזכות להקים מחלקה  חדשה שמטפלת בניקיון, פינוי אשפה, וטרינריה, תברואה, פיקוח עירוני, רישוי עסקים ועוד".

דוד מלכה עם ברוך ונגר באמצע מפקד צדל אנטואן לחד
הקים מחלקה חדשה. דוד מלכה עם ברוך ונגר (באמצע) ומפקד צד"ל אנטואן לחד צילום: פרטי

איך הגיע הרעיון להקים את איגוד ערים לאיכות הסביבה?

"ב-1980 יזמתי את הקמת איגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי המאגד 17 רשויות ולימים אף מוניתי ליו"ר האיגוד. הרעיון עלה כאשר זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד של עדי אלדר מוניתי לראש מנהל איכות הסביבה ותברואה והוטל עלי להקים את המנהל על מחלקות איכות הסביבה, תברואה, רישוי עסקים, פיקוח עירוני, ניקיון ופינוי אשפה, בתקופה זו יזמתי והקמתי את תחנת המעבר לטיפול בפסולת העירונית לסוגיה, לא רק של כרמיאל, כי אם גם מהאזור, מה שהביא לחיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה. אז גם הוטל עלי להסמיך את העירייה לתקן   ISO 9000 9002,זו הייתה ההסמכה הראשונה בתו תקן בכל הארץ".

משלים פערים בהשכלה

בתחילת דרכו בעירייה הרגיש מלכה צורך עז להשלים את לימודיו וב- 1990 התחיל ללמוד לתואר ראשון בלימודי סוציולוגיה ובמדעי המדינה בבר אילן ותואר שני במנהל ציבורי, כולל סמסטר קיץ של חודשיים באוניברסיטת הרווארד בבוסטון:  "במסגרת לימודי תעודה הוספתי הכשרות במספר תחומים: תובעים ברשויות, קורס גישור + פרקטיקום ותוכנית ממשלתית של מובילים דיגיטליים".

עשית מעבר חד מאיכות הסביבה לתפקיד של מנכ"ל העירייה.  

"לפני כשלוש שנים היו לי מחשבות פרישה אולם נתבקשתי על ידי עדי אלדר לשמש כמנכ"ל העירייה ונעתרתי לבקשתו, אם כי אני מודה שלא בקלות. היו לי לבטים רבים בסופם הודעתי לו כי אני מסכים, אך רק למשך שלוש השנים שנותרו עד לסיום הקדנציה. התפקיד נראה  מאתגר, וידעתי שהוא גם תובעני ונוגע בתחומים רבים החל ממשאבי אנוש, פרויקטים, ישיבות מועצה, ועדות, תאום ובקרה, הקצאות מבנים, תמיכות, מכרזים ועוד".

עכשיו, כאמור, הוא פורש, כאשר הוא מותיר את העירייה ללא מנכ"ל, אך עם ממלא מקום: "בסמוך לבחירות האחרונות, קיימתי שיחה עם ראש העירייה קונינסקי והודעתי לו כי בכוונתי לפרוש מתפקידי לאחר העברת תפקיד מסודרת למחליפי, כרגע אין לי מחליף קבוע, אז אני מעביר את הסמכויות לידיו של ממלא המקום".

תוכניות לעתיד?

"לנוח, לנוח, לנוח. להקדיש יותר זמן למשפחתי ולעצמי וכאשר אשתעמם וארגיש כי מיציתי אתחיל לבחון אפשרויות חדשות. קיבלתי מספר הצעות שטרם הבשילו לכדי החלטה. מה שברור הוא שהתפקיד הבא יהיה רגוע, פחות לוחץ ובעצימות נמוכה יותר".

דוד מלכה עם עדי אלדר ומשה קונינסקי - חפיפה
פורש לעשות לביתו דוד מלכה עם עדי אלדר ומשה קונינסקי  צילום: אלכס הובר

 

 

 השאלון: עשרה דברים שלא ידעתם על דוד מלכה

  1. עם מי היית רוצה לשבת בבית קפה? עם אבי ואימי ז״ל.
  2. מאכל אהוב: דג מרוקאי חריף.
  3. סרט: סינמה פרדיסו.
  4. ספר: מאה שנים של בדידות.
  5. תחביב: סקי, יין, טלוויזיה (סדרות).
  6. משהו שלא יודעים עליך: הייתי החניך היחידי הדתי שהיה בתנועת ״הנוער העובד והלומד״.
  7. מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? מקלחת.
  8. מה הבילוי המועדף עליך? מפגש עם חברים טובים על כוס יין.
  9. איפה היית רוצה לטייל עכשיו? בדרום אמריקה (טיול שחרור).
  10. איך קוראים לך במשפחה? דוד – אין לי כינוי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות