fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הכתובת הייתה על הקיר

כבישים נסגרו, רכבות עצרו והתושבים הסתגרו. בעקבות אירוע הדליפה בעכו קורא ראש העיר לנקרי להעתיק את מפעל "יוניליוור" ממקומו. מומחה: "מופתע שלא היו עוד נפגעים
נמדדו ערכים גבוהים.חפ"ק כוחות ההצלה צילום: דוברות כיבוי אש

"אי אפשר לומר בוודאות שדליפה כזאת לא תתרחש שוב" – כך אומרת השבוע מנהלת מחוז הצפון במשרד להגנת הסביבה, דורית זיס.

כשבוע לאחר האירוע החמור של דליפת האמוניה במפעל "יוניליוור" בעכו, אומרת זיס כי מערכות הקירור במפעל עדיין מושבתות בהוראת המשרד להגנת הסביבה אשר מתחקר את האירוע: "לא מן הנמנע", מסבירה זיס, "שנצטרך לדרוש מהמפעל להטמיע אמצעי בטיחות נוספים ולבצע שדרוגים נוספים במערכות במטרה למנוע הישנות מקרה כזה בעתיד".

כזכור, בשעות הצהריים של יום חמישי שעבר, הוזעקו למפעל רכבי כיבוי אש וניידות משטרה, זאת לאחר שמערכת ההתרעה שהותקנה בקניון "עזריאלי" הסמוך התריעה על דליפה של חומרים מסוכנים, המבקרים ששהו בקניון באותה העת הורחקו מהמקום והקניון נסגר בשעה שכוחות הכיבוי ניסו לאטום את מקור הדליפה.

כשעה לאחר מכן, נדמה היה שהאירוע בשליטה, אלא שאז, הודיעו כוחות הכיבוי על התחדשות הדליפה, מה שגרם לסגירת הרחובות שמסביב למפעל ולעצירה של תנועת הרכבות בין עכו לנהריה. בנוסף, הונחו תושבי הרחובות הסמוכים להסתגר בבתיהם. במקביל, יצרו לוחמי האש "קיר מים" בצדו המזרחי של המפעל, על מנת להגן על האזרחים, למהול את האמוניה ולדלל את ריכוזה.

שלוש נשים, בשנות השלושים לחייהן, שהתלוננו על צריבה בעיניים וסחרחורות, פונו מהמקום על ידי מד"א וטופלו בחדר המיון במרכז הרפואי לגליל.

מבקרים פונו מהקניון. לוחמי האש מנסים לדלל את האמוניה צילום: דוברות כיבוי אש

נמדדו ערכים גבוהים

סמוך לשעה חמש אחר הצהריים, כשש שעות לאחר תחילת האירוע, הצליחו כוחות הכיבוי להשתלט על מקור הדליפה ולאטום אותה, מה שאפשר להסיר את המגבלות על תושבי האזור ויתר האזרחים וכן את חידוש תנועת הרכבות.

במקביל, ועד שייערך תחקיר מקיף ויינקטו צעדים מחמירים עוד יותר נאסר על  המפעל, כאמור, לעשות שימוש במערכות הקירור שלו.

דובר מערך הכבאות בגליל המערבי, חזי מוצפי אמר השבוע כי הערכים שנמדדו באזור המפעל הגיעו לכ- (PPM 150 (PARTS PER MILLION. לדבריו מדובר בערכים גבוהים במיוחד שהצריכו נקיטת אמצעי זהירות חריגים.

האמוניה, יוסבר, חיונית לייצור תעשייתי כחומר גלם וכאמצעי לקירור בבתי קירור ומחסני מזון, אלא שהיא רעילה לבני אדם ובעלי חיים, ועלולה אף לגרום למוות, ועל כן נדרשים כללי בטיחות מחמירים בעת ייצור, הובלה, אחסון ושימוש בה. שאיפת אמוניה בריכוז העולה על PPM  25 -35  עשויה לגרום לנזק חמור לריאות ואף למוות.

גורמים במערך כיבוי האש העריכו השבוע כי הדליפה אירעה כתוצאה מבלאי של הצנרת ומאחר שככל הנראה נפערו בצינורות חורים שגרמו לדליפה: "במפעל שבו קיימות כמויות כל כך גדולות של אמוניה, שנמצאות במרחק כה קטן מריכוזי אוכלוסייה, היינו מצפים שתקלה כזאת לא תקרה. הזהירות הרגילה שנדרשת בקרבת חומרים מסוכנים, משמעותית על אחת כמה וכמה במקרה הזה. עם זאת, נדגיש כי האירוע כולו נמצא עדיין בשלב התחקירים ולכן, מוטב להמתין למסקנות רשמיות של התחקיר".

מרחק הפרדה קטן

במשרד להגנת הסביבה, צריך לומר, לא ממש הופתעו מאירוע הדליפה. לדברי מנהלת מחוז הצפון, דורית זיס, כבר בשנת 2013 התריעו גורמי המקצוע במשרד בפני עיריית עכו על הסכנה ודרשו שלא לאפשר את פתיחת קניון "עזריאלי" במיקום קרוב כל כך למפעל שבו קיימות שתי מערכות אמוניה, במשקל 17 טון: "מרגע שנחשפנו לתוכניות הקמת הקניון", מסבירה זיס, "היה לנו ברור שיש בעיה. תוכניות הקניון לא עמדו בהנחיות של המשרד הקובעות שמרחק ההפרדה ממערכת אמוניה למרכזי אוכלוסייה צריך לעמוד על כ-100 מטר לפחות. במקרה הזה, המרחק בין הקניון לבין המפעל עומד על כ- 7 מטרים בלבד. לכן, הגשנו התנגדות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אלא שזו דחתה את ההתנגדות. בהמשך, הוגש ערר לוועדה המחוזית. בינתיים, במקביל להתרחשויות האלה, העירייה הנפיקה ליזמי הקניון את ההיתרים הדרושים והעבודות יצאו לדרך".

בסיכומו של דבר, ולנוכח העובדה שהקניון כבר נבנה, הגיע המשרד להגנת הסביבה לפשרה עם המפעל ומשך את הערר שהוגש, זאת בכפוף להתקנת אמצעי בטיחות מחמירים, כפי שאכן בוצע ובהתאם לחוות דעת של מומחה שבחן את השטח וכתב את דעתו : "בעקבות חוות הדעת שנכתבה על ידי מומחה בתחום, שבחן את השטח ואת התנאים" אומרת זיס, "הטלנו על המפעל ועל הקניון עצמו, תנאים מחמירים שיאפשרו מצב שבו השניים ידורו ביחד: בין היתר חויב המפעל לדאוג שהפליטה של המערכת תיעשה בחדרים סגורים, כך שבמקרה של דליפה, האמוניה תיפלט לאוויר דרך ארובות לגובה רב, במטרה לצמצם את הסיכון. ההתניות שהצבנו אכן הוטמעו. אגב, אחת מהן, שהוא מערכת ההתרעה בקניון פעלה בדיוק כפי שמצופה ממנה והייתה הראשונה לאתר את עצם הדליפה, מה שאפשר להרחיק את האזרחים מהמקום במהירות ולפנות את השטח.  צריך גם לומר שבמרחק של כ-20 מטר מהמפעל נמדדו ערכים תקינים, כך שאני לא בטוחה שהיה צורך לסגור רחובות שלמים ולעצור את תנועת הרכבות. עם זאת, אני מעריכה את עמדת כוחות ההצלה שהעדיפו שלא לקחת סיכונים מיותרים".

יצוין, כי בשנת 2015 הגישה הנהלת הקניון בקשה לעיריית עכו ובה ביקשה לבנות שתי קומות נוספות לבניין. המשרד להגנת הסביבה, אישר את הבנייה, אך גם במקרה זה קבע כי יש להתקין אמצעי בטיחות מחמירים.

לוחמי האש יוצרים "קיר מים" צילום: דוברות כיבוי אש

התקנת צינורות כפולים

בימים אלה ובשעה שמערכות הקירור של המפעל מושבתות בהתאם להוראת המשרד נערך במקום תחקיר מקיף שמטרותיו, בין היתר, הן לבחון האם יש צורך בנקיטת אמצעים נוספים כדי להגן על הציבור: "אנחנו בודקים אם יש צורך בהתקנת גלאים נוספים, או מיסוך מים", מוסיפה זיס, " במקביל, נדרוש שהצינורות שאינם כפולים, יוכפלו ובעיקר, בשבועות הקרובים יפוג תוקפו של היתר הרעלים שניתן למפעל ואנחנו כבר הודענו למנהליו שלעת הזו הוא לא יחודש. צריך לומר, האמצעים שננקטו אמנם הוכיחו את עצמם, מחד, אבל מאידך, אי אפשר להבטיח הגנה הרמטית. מה שכן ניתן לומר הוא שככל שנגביר את אמצעי ההגנה, כך נקטין את הסיכוי לתרחיש בלהות נוסף. יותר מכך, גם היום נדונים פרויקטים שאליהם המשרד מתנגד, ובהם עמדתנו לא מתקבלת – המקרה הנוכחי מראה את ההכרח שביישום מדיניות המשרד ויש חשיבות מרבית ביישום הדרישות והסטנדרטים המפורטים במדיניות מרחקי ההפרדה על-ידי הוועדות לתכנון ובנייה והרשויות המקומיות על-מנת להפחית סיכונים מהציבור".

שמעון לנקרי (צילום יח"צ)
להעתיק את המפעל ממקומו. שמעון לנקרי (צילום יח"צ)

יפה שעה אחת קודם

בתוך כך, פנה השבוע ראש עיריית עכו שמעון לנקרי במכתב דחוף אל השר להגנת הסביבה, זאב אלקין בבקשה שלא לחדש לחברת "יוניליוור" את היתר הרעלים ולכפות את העברתו לאזור המרוחק מריכוזי אוכלוסייה: "הגיע הזמן להוציא מלב העיר מפעל המחזיק כ-18 טון אמוניה המהווים סכנה לשלום הציבור ולהעתיקו למקום מרוחק מאזורי מגורים", כתב לנקרי לשר אלקין, "רק בנס הסתיים האירוע האחרון בשלושה נפגעים בלבד ואסון כבד נמנע, לכן, יפה שעה אחת קודם".

לנקרי צירף למכתבו אל השר את התנגדות אגף רישוי עסקים ותברואה בעירייה לחידוש היתר הרעלים למפעל או להארכתו.

לנקרי, כנראה יודע למה התכוון כשכתב במכתבו לאלקין: "שרק בנס נמנע אסון כבד".

ראש המגמה לבריאות סביבתית-תעסוקתית בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת חיפה, ד"ר יונה אמסטר, הסביר השבוע ל"צפון-1" שנתון של – PPM 150 אכן מדגים דליפה חריפה של אמוניה ומאחר שמדובר באזור שבו מרוכזת אוכלוסייה, מפתיע שלא היו יותר נפגעים: "זה המקום להדגיש שנתון כזה לא יגרום למשל למוות, אבל הוא ללא ספק יכול לפגוע במערכת הנשימה של בני אדם ולכן, לנוכח הסמיכות לקניון, זה אכן מפתיע לטובה שלא היו נפגעים נוספים. מנגד, אני לא מופתע מהנתונים שנמדדו, אמוניה נמצאת בשימוש במפעלים רבים בארץ ועם זאת, אין ספק שלא מדובר במצב תקין. במסגרת עבודתי כרופא תעסוקתי, אני מטפל בלא מעט עובדים שמועסקים במפעלים שעושים שימוש באמוניה, רבים מהם סובלים מאסטמה ומבעיות נוספות,  מהטעם הפשוט שהם נחשפים אליה באופן יומיומי. בישראל, נכון להיום אין חקיקה מסודרת בנוגע לריכוזי אמוניה, אבל יש נהלים ותקנות של משרד העבודה בתוך המפעלים ושל המשרד להגנת הסביבה, מחוץ למפעלים. הבעיה היא שאין כל כך אכיפה ומכאן נוצרות רוב הבעיות. בהעדר חקיקה, אני מאמין שהדרך היחידה לטפל בבעיה הזו היא באמצעות אקטיביזם אזרחי. באשר למפעל בעכו ולנוכח הסמיכות לקניון, אני יכול לומר שאחד הפתרונות המעשיים הוא הקמת תחנת ניטור בסמוך למפעל שתמדוד  את הנתונים 24 שעות, שבעה ימים בשבוע".

מחברת "יוניליוור" נמסר בתגובה: "אנו פועלים בהתאם לכל ההנחיות של המשרד לאיכות הסביבה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות