fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האנשים שעשו לנו את השנה

לפניכם האנשים שבלטו בשנה החולפת באזורנו, שעשו משהו חשוב למען החברה, השפיעו על סביבתם, ניהלו מאבקים, בלטו בפוליטיקה, תרבות, ספורט, אומנות, חינוך. קבלו את אלה שלקחו יוזמה והחליטו להיות לראש ולא לזנב
מאור בן הרוש
מאור בן הרוש

האנשים שעשו לנו את השנה  

לקראת ראש השנה, לפניכם האנשים שבלטו בשנה החולפת באזורנו, שעשו משהו חשוב למען החברה, השפיעו על סביבתם, חבריהם ועירם. הם ניהלו מאבקים, בלטו בתרבות, ספורט, אומנות, חינוך, פעלו לאיכות הסביבה ולטובת זכויות הפרט. קבלו את אלה שלקחו יוזמה והחליטו להיות לראש ולא לזנב

פוליטיקה

סיגל שאלתיאלי-הלוי: שנגיע לשיאים חדשים וחדשניים

ראש המועצה התעשייתית מגדל תפן, סיגל שאלתיאל הלוי מביטה לאחור בסיפוק ומסמנת יעדים לשנה החדשה

אחד הפרויקטים החשובים שנחנכו בשנה האחרונה הוא "קליקה", מתחם עבודה משותף ליזמים, שהוקם על ידי המשרד לפיתוח הנגב והגליל ובעידודה של ראשת המועצה התעשייתית מגדל תפן, סיגל שאלתיאל הלוי.

שאלתיאל הלוי (51), נשואה, אם לשלושה וסבתא לנכד אחד, מדגישה כי

השנה שחלפה הייתה מלאת עשייה ופעילות אינטנסיבית והתאפיינה בהנחת יסודות תכנוניים והסרת חסמים לקראת השנה החדשה ובסימן צמיחה ושגשוג, למועצה, לתעשיינים, לציבור המועסקים ובעצם, לכלל תושבי האזור:

"תחילתה של שנה חדשה", אומרת שאלתיאל הלוי, "טומנת בחובה התרגשות עצומה עבורי. אני נזכרת בימי העבודה הראשונים שלי במגזר התעשייה הפרטי, כמשנה למנכ"ל "זוגלובק" ואז כשני עשורים לאחר מכן, במעבר למשרדי הממשלה, כמנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל. מאז למדתי והרגשתי עד כמה חשובה המקצועיות והאיכות בדרך להשגת המטרות והיעדים וחשובים לא פחות המקוריות והיצירתיות במציאת הדרך להגשמתם".

החזון שלה, כך היא מסבירה, מתחבר לחזונו של המייסד המיתולוגי של המועצה, סטף ורטהיימר, ומטרתו לקדם ולהביא את המועצה לשיאים חדשים וחדשניים, מתוך יעד ברור להגדיל את מקומות התעסוקה ולשפר את סביבת העבודה והתמיכה בעובדים ובמפעלים באופן שמעולם לא היה בו.

"החדשנות והמעשים בשטח מוכיחים שאנחנו בדרך הנכונה", היא מדגישה,

"יש כאן דור צעיר שנושא עיניים אלינו בתקווה, ומצפה להשתלב ולקחת חלק בהצלחה מיד עם סיום לימודיו המקצועיים והאקדמיים".

מה את מאחלת לעצמך ולמועצה לקראת השנה החדשה?

"יש לי את הזכות והכבוד לעמוד בראש מועצה תעשייתית אשר עושה לילות כימים לחולל את היוזמה ואת הפעילות מול כל משרדי הממשלה ואני מייחלת שנגשים את החזון שכל כך נחוץ לכולנו, בהרמוניה, במקצועיות ויצירתיות.

מאחלת שנה טובה ומבורכת לכולם ובעזרת השם 'נעשה ונצליח'".

סיגל שאלתיאלי הלוי
סיגל שאלתיאלי הלוי

ירון מישורי ודודי שבת: "מייחלים לאחדות בעם"

תומכי מפלגת "כחול לבן" בכרמיאל אמרו בבחירות האחרונות שהם רוצים שינוי, אבל זה לא רק זה, הגידול במספר המצביעים הוא פועל יוצא של עבודה נחושה של שניים שהם מייסדיי המטה בעיר

7,000 איש ואישה – זה מספר התושבים שהצביעו בבחירות 2019 למפלגת "כחול לבן" בכרמיאל, וזה הרבה בזכות פעילות נמרצת של מובילי הסניף: ירון מישורי ודודי שבת.

מישורי (54) נשוי ואב לשניים ושבת (51) נשוי ואב לשלושה, שניהם תושבי כרמיאל, פעילים במסגרות חברתיות שונות זה יותר משני עשורים. לפני כחמש שנים התחברו לפעילות משותפת במסגרת מפלגת "יש עתיד" של חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר, יאיר לפיד.

בבחירות מועד א' באפריל, השנה, השניים כבר עבדו ממטה שאירגן פעילויות שוטפות ולפני חודשים ספורים בעקבות האיחוד עם "חוסן לישראל" של בני גנץ ו-"תלם" של משב בוגי יעלון, הפכו השניים למובילי המטה המאוחד. התוצאה לא איחרה לבוא: בשתי מערכות הבחירות האחרונות זכתה "כחול לבן" ל-27 אחוז מכלל בעלי זכות הבחירה, בעוד כוחו של "הליכוד" נחלש בהתאמה למגמה הארצית. התוצאות, להערכתם נובעות משני גורמים: הראשון הוא כמיהת הציבור לשינוי שלטון והשני, העבודה המאסיבית והסיזיפית שהשקיעו בדרך לכיבוש היעדים שהציבו לעצמם.

"במהלך הקמפיין האחרון", מספרים השניים, "הגיעו לכרמיאל רוב חברי הכנסת של 'יש עתיד'. יאיר לפיד ביקר כאן שלוש פעמים וכך גם חבריו. אנחנו שמחים שהתשתית המצוינת שהנחנו כאן גרמה לראשי המפלגה להבין שאנחנו סניף חזק ולכן, נפתחו בפנינו דלתות רבות. אנחנו מקווים ש"כחול לבן" תרכיב את הממשלה בצורה כזו או אחרת, מה שיאפשר לנו לפעול בקרב חברי הסיעה כדי להביא תקציבים ופרויקטים לכרמיאל, בפרט ולצפון, בכלל".

מה תאחלו לשנה החדשה?

"אנו מאחלים לנו ולמשפחותינו בריאות איתנה ושתמיד נהיה בצד הנותן.

ולכול אזרחי המדינה ולכרמיאלים בפרט, נאחל אחדות בעם, כיבוד, קבלת האחר והרבה סבלנות, סובלנות ואהבת חינם".

ירון מישורי ודודי שבת
ירון מישורי ודודי שבת

 

קהילה

ספי חוטר: מתחילים מבראשית

ספי וכרמית חוטר הגיעו לכרמיאל לפני יותר מעשור כדי להקים בה קהילה שיתופית שחרתה על דגלה מעורבות חברתית וקהילתית עבור כו-לם.

"באנו לכאן כדי למלא את החסר", כך אומר השבוע ספי חוטר (39) מכרמיאל, שהגיע לעיר עם משפחתו לפני כ-11 שנה והקים בה קהילה מחבקת ותומכת עבור רבים מתושבי העיר ובהם: עולים חדשים, קשישים, נזקקים ועוד.

חוטר גדל במעלה אדומים, רעייתו, כרמית (37), יועצת הנקה במקצועה גדלה במעלות-תרשיחא והם הורים לשבעה ילדים. הם החליטו לעבור לכרמיאל, אחרי שמצאו בה את השילוב המנצח של הגליל הירוק והשקט לצד איכות חיים ותרבות פנאי והקימו בה את עמותת "מבראשית".

"מה שעמד בבסיס הרעיון הזה", מסביר חוטר, "הוא הצורך לבנות קהילה שנשענת על עשייה חברתית וקהילתית. כך למשל, בשיתוף עם גורמי הרשות המקומית אני עורך בימים אלה פעילויות לקראת החגים בשכונות ובמתנ"סים, אנחנו עורכים תפילה מיוחדת ליום הכיפורים ב"יד לבנים" עבור אנשים שאינם דתיים, אבל כן מבקשים להתחבר ליום הזה בדרך שלהם ובלי מגבלות".

במהלך השנים שחלפו מאז הגיעו אל העיר, הצליחו השניים להביא אליה משפחות נוספות שהתחברו אל הרעיון ובחרו להישאר בכרמיאל. כיום מונה הקהילה כ-150 משפחות וכל אחת מהן תורמת בדרכה שלה. חוטר עומד בראש העמותה שהוקמה, לצדו עובדים רכזים ואף מתנדבים שתורמים איש איש מזמנו ויכולותיו כדי לשמר את הקהילה ולהרחיב אותה.

בנוסף לכך, עוסקים חוטר ואנשיו גם בסיוע לקשישים עריריים. לא אחת הם נכנסים לבתים של קשישים הסובלים מהזנחה ומחסור ונרתמים לסייע בגיוס מתנדבים ובני נוער שיארחו להם לחברה, בשיפוץ וצביעת הבתים כדי להעניק להם אווירה נעימה, בחלוקת סלי מזון לחג ועוד.

חוטר אף הקים בכרמיאל בית כנסת לאנשים שאינם דתיים, שלא לומר חילוניים גמורים: "זה לא שחסרים בכרמיאל בתי כנסת", הוא מסביר, "העניין הוא שיש אנשים שרוצים להתחבר למסורת, או לחגים, אבל מרגישים שבית כנסת במתכונתו הקלאסית לא מתאים להם, אז עבורם הקמנו את המקום הזה והבאנו אפילו רב שעמד בראש קהילה גדולה בקלן שבגרמניה. מנגד, אלה שרוצים לקיים תפילות שגרתיות יכולים לעשות זאת בזמנים מוגדרים. הרעיון הכללי הוא שכל אחד ירגיש שהוא מקבל מה שדרוש לו, בלי לכפות שום דרך חיים או דעה על הזולת".

מה תאחל לשנה החדשה?

"שנדע להסתכל בעיניים טובות אחד על השני, לאהוב את האחר ולחפש את המאחד והמשותף".

ספי חוטר
ספי חוטר

 

נורית סגל וניר גלבוע: פורום תושבי נהריה חוגג שנה  נ

בספטמבר 2018 הגיח לחיי הרשת הנהריינית "פורום תושבי נהריה", שהפך בתוך שבועות ספורים לכיכר העיר הפעילה והבועטת ביותר בגליל המערבי  

הימים היו ימי טרום הבחירות לרשות המקומית. נורית סגל (56) וניר גלבוע (47), פעילים בולטים בקמפיין הבחירות של ראש העיר הנבחר רונן מרלי, היו חברים בצוות המדיה של הקמפיין וככל שהתקרב יום הבחירות ומרלי סומן כבעל סיכויים טובים להיבחר, החלו דלתות הפורומים בנהריה להיסגר בפני תומכיו.

פוסטים של תומכי מרלי לא אושרו, ורבים מהכותבים נחסמו בפורומים השונים. אז החליטו סגל וגלבוע לעשות מעשה והקימו פורום משלהם, כזה, שכבר בהתחלה הוחלט שיהיה פתוח לכל. במה שוויונית הדוגלת בשיח מכבד, ללא פרופילים פיקטיביים.

כך, כנגד כל הסיכויים, תפס הפורום תאוצה שהצליחה להפתיע רבים. רגע לפני הבחירות, מנה הפורום מעל 7,000 חברים והפך לקבוצה הפעילה ביותר בעיר נהריה.

מהר מאוד הבינו השניים שני דברים. האחד: שיש בידיהם קלף מנצח. השני: שהם לא יכולים לנהל אותו לבדם, לכן צירפו לצוות הניהול שלושה פעילים מקומיים ויצרו מעגל מנהלים שעובד בשיתוף פעולה מלא והדוק והכל, בהתנדבות מלאה.

כיום מונה הפורום מעל 16,000 חברים, יותר ממחציתם נכנסים אליו מידי יום, קצב הגידול הנוכחי עומד על כ- 600 חברים חדשים בחודש.

סגל: "מטבע הדברים, לא אחת ניטשים בפורום דיונים סוערים על נושאים שנויים במחלוקת, בעיקר בתקופת בחירות. השיח לעיתים מתלהם, וגולש לשפה בוטה וזה קו פרשת המים. אנחנו מגלים אפס סובלנות לשפה בוטה, לגילויי גזענות, או לפגיעה במגזרים שונים. וכן, לעיתים אנחנו מקבלים גם הודעות שטנה, ואיומים בהודעות פרטיות וגם בתגובות, ובכל זאת, הפורום ממשיך להתנהל באותה דרך שהותוותה מהיום הראשון".

"המטרה העיקרית של הפורום", כך אומרים סגל וגלבוע, "היא לתת הרגשה של קהילה אמיתית, אכפתית, ולהיות המקום שבו אפשר לדבר על הכל, תוך כבוד הדדי, כי בסוף, נהריה, עבורנו, היא תמיד בית חם ואוהב".

מה תאחלו לעצמכם ולפורום לקראת השנה החדשה?

"חשוב לנו שהפורום יגדל, וימשיך להיות בית פתוח לכולם, ובעל השפעה לבניית קהילה חמה בעיר. בפן האישי, אין לנו אלא לבקש, בריאות ונחת מהמשפחה, כי זה הכי חשוב".

 

נורית סגל וניר גלבוע
נורית סגל וניר גלבוע

חינוך וחדשנות

אורית טיראן: "מחנכים את מדעני העתיד"

אלפי תלמידים בפריפריה נחשפו גם השנה לעשרות קורסים מדעיים במסגרת ארגון " WORLD ORTקדימה מדע". אורית טיראן מנהריה, שמנהלת את אזור הצפון של המסגרת הא-פורמלית בארגון, מאמינה שזו הדרך לפתוח לתלמידים של היום את דלת המחר

בשנת תשע"ט הפעילה "World ORT קדימה מדע" יותר מ-350 קבוצות בפריפריה הישראלית, ואפשרה ליותר מ-7000 תלמידים בגילאי 6 – 18 ללמוד במגוון רחב של קורסים מדעיים כגון: רובוטיקה, פיתוח אפליקציות, פיזיקה, אמנות המכונה, וטרינר צעיר, השף הנבון, צילום סטילס ועוד.

מנהלת אזור הצפון של המסגרת הא-פורמלית בארגון החינוך הבינלאומיWORLD

ORT קדימה מדע, היא אורית טיראן (40), תושבת נהריה כ-13 שנה. היא בעלת BA במנהל עסקים, עם התמחות בשיווק, נשואה ואם לשניים. את דרכה בארגון התחילה לפני כשלוש שנים כמנהלת "אופק – מרכז מצוינות בנהריה".

"הארגון שלנו יוזם, מפתח ומטמיע תוכניות פדגוגיות חדשניות במערכת החינוך הפורמאלית והא-פורמאלית בישראל. התוכניות משלבות טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות מהארץ ומהעולם, ומאופיינות ברעיונות ושיטות לימוד שמטרתן להקנות לתלמידים של היום את המיומנויות שיידרשו מהם בעולם העבודה העתידי".

"אופק מרכזי מצוינות" פועלים תחת מכרז של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל בשילוב עם "WORLD ORT  קדימה מדע" במטרה לחשוף ילדים ובני נוער למקצועות STEAM – מדעים, טכנולוגיה, אומנות ומתמטיקה.

כיום פועלים 11 מרכזים בלמעלה מ-20 ערים בפריפריה ובהן נהריה, אשכול גליל מערבי, אשכול בית הכרם ויישובים נוספים.

כך למשל, במסגרת קורס שגרירים צעירים שהתקיים במרכז בנהריה, תלמידי כיתה י' למדו ציונות, מנהיגות ויזמות חברתית. התלמידים יצאו לאתונה כמשלחת דיפלומטית בה ייצגו את ישראל בכלל, ואת העיר נהריה, בפרט. כמו כן, התקיימה לאחרונה תחרות רובוטיקה במהלכה הציגו התלמידים את הרובוטים אותם תכננו ובנו לאורך השנה.

"העשייה היומיומית מעניינת, מרגשת ומאתגרת כאחד", מסבירה טיראן, "העבודה המשותפת עם משרדי הממשלה, בכירים ברשויות המקומיות ושותפים אסטרטגיים לדרך, מולידה, בסופו של דבר, ערך לילדים המתעניינים בנושאי המדעים. בעיניי, הצלחת הפעילות תלויה בשיתוף פעולה ואמונה במטרה של כל אותם גורמים".

מה את מאחלת לשנה החדשה?

"אאחל שנת לימודים מוצלחת, מלאה בעשייה. שמרו על הסקרנות והמשיכו במסע שלכם לגילוי עולמות תוכן חדשים".

אורית טיראן
אורית טיראן

איכות סביבה

אורית קצין: "תנו לנשום בשקט"

את השם אורית קצין ודאי שמעתם לא פעם בכל עניין שקשור לאיכות הסביבה ולא בכדי: בשנים האחרונות היא פעילה במגוון סוגיות ובהן פתרון בעיות הביוב באזור, פיקוח על מפעלים ואפילו הקמת פארקים קהילתיים

במקצועה היא בכלל עובדת סוציאלית, אבל בשנים האחרונות שמה של אורית קצין מגילון עולה יותר ויותר בהקשר לענייני איכות הסביבה.

קצין (67) נשואה, אם לשלושה וסבתא לשני נכדים, שפועלת בהתנדבות מלאה, נחשפה לנושא לראשונה במהלך שנות ה-90, אז "גויסה" למאבק נגד הקמת מפעל "נשר" במשגב, המאבק נשא פרי והכוונה להקים את המפעל ירדה מסדר היום.

במקביל, הוקמה בגוש עמותה לאיכות הסביבה, קצין הפכה לפעילה בולטת במסגרתה והשתתפה בכתיבת תקנונים לאזורי תעשייה. כמו כן, היא נציגה קבועה של הציבור במיון ופיקוח על מפעלים שהוקמו ומוקמים באזור.

אחד הנושאים העיקריים שבהם היא עוסקת בשנים האחרונות הוא נושא הביוב בבקעת בית הכרם: "מערכת הביוב בכל האזור, סבלה וסובלת מתקלות חוזרות ונשנות שמציפות בעיות, הן ביישובים היהודיים והן באלה הערביים, לכן הקמנו פורום יהודי-ערבי שבו מצאתי שותף נהדר לדרך: הפעיל הסביבתי עבד נארמנה משפרעם, שפועל במסגרת עמותת "אל אמל". שיתוף הפעולה מוכיח את עצמו וביחד אנחנו מנסים לחזק את הפעילות בתוך הכפרים ולהפעיל לחץ על ראשי המועצות. מעבר לנושא הביוב, קיימת סוגיית שריפת האשפה בעיקר בכפרים, שגורמת לתחלואה בקרב התושבים".

בעקבות המאבק להחלפת תשתיות הביוב, הצליחה קצין לגייס תקציב של 60 מיליון שקלים להנחת קו ביוב הזורם בשיפוע, ללא צורך במשאבות. עם זאת, נכון להיום, לאחר שרוב הצנרת כבר הונחה, חסרים לה עדיין 20 מיליון שקלים כדי להסיר חסמים וכדי שניתן יהיה להפעיל את המערכת החדשנית.

במקביל לאלה פועלת קצין גם בתחומים אחרים, כך למשל נאבקה להתקנת הרמזור בצומת גילון, ולהסרת האיום להקמת שדה תעופה באזור התעשייה בר לב.

בשבת הקרובה היא תיקח חלק בטקס חנוכת פארק קהילתי בכפר בענה, כחלק מהפעילות שלה ובימים אלה היא פועלת להקמת פארק דומה גם במג'ד אל-כרום ולהקמת טיילת יהודית-ערבית לאורך כביש 85.

מה תאחלי לשנה החדשה?

"שנה של אוויר נקי, שכנות טובה בין יהודים לערבים. שנה גשומה והצלחה בקידום כל הפרויקטים הסביבתיים בגליל כדי להפוך אותו לאזור נקי ומזמין".

אורית קצין ועבד נארמנה
אורית קצין ועבד נארמנה

תרבות ופנאי

אוהד שגב: המקום הכי חם בעיר

לא בטוח שמנכ"ל עיריית עכו, אוהד שגב תיאר לעצמו את ההצלחה המסחררת שירשום מתחם ההופעות החדש שהגה: "המצודה". השילוב של אומנים מהשורה הראשונה, לוקיישן משגע ומחירי כרטיסים מסובסדים, יצרו תרבות חדשה של בילוי ליד הבית

תחת הכותרת "יש לכם מקום לבלות בו" הגיח לאוויר העולם בערב חג הפסח האחרון מתחם בילוי חדש בעכו, שכולו מוזיקה והופעות חיות שנקרא "המצודה". היום, כבר אפשר לומר שמתחם הבילוי אשר הוקם בגני הפסטיבל הקסומים בעכו העתיקה, שינה מקצה לקצה את מפת התרבות והרגלי הבילוי בגליל המערבי.

את הרעיון הגה מנכ"ל עיריית עכו, אוהד שגב (48) נשוי ואב לארבעה, שהימר, כך מתברר, על קלף מנצח, והוא לא עשה זאת לבד, לצדו התייצבה ראשת מינהל קשרי קהילה בעירייה, ליזו אוחיון, שניצחה על המיזם כולו.

במקום כבר התארחו: ישי ריבו, אמיר דדון, הראל סקעת, יובל דיין, חנן בן ארי, בניה ברבי, דיקלה, מרינה מקסימיליאן, עידן חביב, נתן גושן, עילי בוטנר ו"ילדי החוץ" ואחרים.

מעבר לאווירה המיוחדת והמיקום יוצא הדופן, נדמה שאחד מסודות ההצלחה של המיזם, טמון במחירי הכרטיסים להופעות. העירייה הקפידה שלא למכור יותר מ- 500 כרטיסים למופע, זאת כדי לשמר את אווירת האינטימיות במקום. מחיר כל כרטיס עמד על 69 שקלים בלבד, זאת לאור החלטת ראש העיר שמעון לנקרי, לסבסד את המופעים ולהנגיש אותם לכלל הציבור במחירים שווים לכל כיס. המיזם מתקיים גם הודות לשיתוף פעולה עם יו"ר החברה לפיתוח עכו, יובל פורת.

התוצאה הייתה ברורה ומידית: בתוך ימים הפכו כל המופעים ל"סולד אאוט".

בשבוע הבא, יינעלו אירועי הקיץ של "המצודה" בהופעה של אביב גפן, עם ערן מיטלמן ועמרי אגמון.

לנוכח ההצלחה, נערכת העירייה כבר בימים אלה לקראת אירועי החורף שיתקיימו באולמות האבירים בקונספט חדשני ומסקרן.

שגב: "'המצודה' באה לתת מענה למחסור במקומות בילוי ותרבות איכותיים בגליל המערבי בכלל ובעכו בפרט", הוא מסביר, "ואכן, הקונספט החדש שיצרנו בסגנון מועדוני ה"זאפה" הפך עד מהרה את ההופעות לאטרקטיביות, באמצעות מכירת כרטיסים במחיר שווה לכל כיס וכמובן, אומנים מהשורה הראשונה שנשבו בקסמה של העיר".

מה תאחל לשנה החדשה?

"שנמשיך להוביל בבטחה את "המצודה" ואת שלל אירועי התרבות והמוזיקה שהיא מציעה ותמשיך להציע, לטובת תושבי האזור כולו".

שגב עם הזמרת יובל דיין
שגב עם הזמרת יובל דיין צילום: דוברות עיריית עכו

בן יעקב: "לא רוצה להתעורר מהחלום"

שנתיים אחרי שפתח לראשונה את "הפינה של בן", בן יעקב מכרמיאל נפעם אל נוכח ההצלחה של הבר המקומי, שמציע ערבי במה פתוחה, מועדון ג'אז, תערוכות אומנים ומסיבות רוק ופופ ברוח שנות השבעים והשמונים

כשנתיים אחרי שהקים את "הפינה של בן" בכרמיאל, הפך הבר הקטן למקום מפגש למאות מתושבי הצפון שגילו מקום תוסס וכייפי לבילוי של ערב.

בן יעקב (47), יליד כרמיאל ובן למייסדי העיר, עוסק במוזיקה מאז שהוא זוכר את עצמו. לפני כשנתיים, כאמור, החליט שבשלה השעה להקים בעיר בר מקומי שייתן מענה, לאו דווקא לצעירים, אלא לחבר'ה בוגרים יותר בגילאי 30 פלוס.

את "הפינה של בן", פתח באזור התעשייה של כרמיאל ועד מהרה נרקמה בו קהילה של אנשים, חלקם הכירו זה את זה בבר וכולם פוקדים אותו כעת על בסיס קבוע: "עם הזמן, אנחנו מתפתחים ומשלבים בבר יותר ויותר פעילויות שמתכתבות עם מה שהקהל אוהב ומבקש, כך למשל, מידי יום חמישי, אנחנו מקיימים במה פתוחה למוזיקאים מכל האזור. כל מי שמוזיקה זורמת בעורקיו יכול לבוא, לעלות על הבמה ולשיר או לנגן. במוצאי שבתות מתקיים כאן מועדון ג'אז בהובלת מעיין כהני, שהפך למבוקש מאוד וחוץ מזה, נערכות כאן מסיבות אייטיז, מועדוני זמר תחת הכותרת 'בירה ונשירה', קבלות שבת ועוד".

מעבר לאירועי מוזיקה מתקיימות בבר גם תערוכות וגלריות של אומנות בתחומי צילום, ציור ועוד: "במהלך השנה האחרונה", מספר יעקב, "אני רואה בשמחה כיצד הבר הופך למקום בילוי מועדף בקרב תושבי האזור כולו ומבחינתי, זאת ההוכחה שהקונספט עובד נהדר".

במסגרת פסטיבל המחול האחרון בכרמיאל, הפיק יעקב את מתחם הבירה שזכה להצלחה גדולה וברוח המתחם, הוא יפיק בחול המועד סוכות את פסטיבל הבירה השני שיתקיים בסמוך לבר, תחת כיפת השמים".

מה תאחל לשנה החדשה?

"האמת היא שאני נהנה ממה שקורה כאן ומהדינמיקה שיש במקום, ולכן, אני פשוט מקווה ומייחל שלא אתעורר מהחלום הנפלא הזה".

בן יעקב
בן יעקב

 

אומנות

דגנית רום: "אם נדע לאהוב"

זה שלושה עשורים שדגנית רום מיובלים משמשת כמנהלת האומנותית של להקות המחול של משגב. בפסטיבל כרמיאל האחרון זכתה במקום הראשון בתחרות הכוריאוגרפיה על יצירה שעסקה ביחסי יהודים וערבים

"גאוותנו הגדולה ביותר היא על כך שגרמנו לרקדנים להרגיש כי הלהקות הן הבית השני שלהם, הבאנו למקום המון אהבה, חינוך, ורמה מקצועית מהגבוהות שיש" – כך אומרת השבוע דגנית רום המנהלת האומנותית וכוריאוגרפית של להקות המחול במשגב בשלושת העשורים האחרונים.

רום, תושבת יובלים, נשואה ואם לשניים, הקימה את להקות המחול של משגב וליוותה אותן מתחילת דרכן ועד היום: "הגעתי למשגב כשהגוש היה בתחילת הדרך והיו בו מעט מאוד פעילויות בשעות הפנאי. התחלתי ממספר מצומצם מאוד של רקדנים, קבוצה קטנה ומקסימה, שהלכה וצמחה, הלכה והתפתחה. היום הלהקות מונות 330 רקדנים, המחולקים לעשר קבוצות מכיתות ג' ועד גיל 50 פלוס".

לצדה של רום, צוות מוכשר ומסור שמסייע לה. בין היתר, מדובר בעינת גורן, המנהלת את כל הלהקות, מושיק סרדינס, מנהל חזרות של הלהקות הבוגרות, טל פלד, כוריאוגרפית ומדריכה ועירית שכטר, אף היא כוריאוגרפית ומדריכה.

"בשנה האחרונה", היא מסבירה, "בחרתי להתמודד עם נושא לא פשוט ורגיש: היחסים בין יהודים לערבים. במסגרת תחרות הכוריאוגרפיה בפסטיבל כרמיאל יצרתי יצירה שהמסר שלה הוא חברתי, ערכי, תרבותי ובין אישי. מדובר במסר של תקווה לנו ולדורות הבאים וקראתי לה "אם נדע לאהוב". הרקדנים היו שותפים לכל תהליך היצירה, נערכו שיחות עמוקות עם הנוער, חקרנו, בדקנו, חשבנו והייתה התרגשות רבה ליצור עבודה כל כך עמוקה".

המסר שביקשה להעביר נפל כנראה על אוזניים קשובות והיא זכתה במקום הראשון בתחרות. "אני, עם זאת, כבר הרגשתי שזכיתי עוד לפני תחילתה של התחרות. זכיתי להביע רגש אנושי דרך אומנות, זכיתי באמונם של הרקדנים שלי,  זכיתי לגעת בנושא כל כך רגיש וללכת עם האמירה עד הסוף, ללא קשר לשום גישה פוליטית".

מה תאחלי לעצמך וללהקות לרגל השנה החדשה?

"אני מאחלת לכולנו, וגם לי, שנדע לראות את האחר בשנה הזאת. שנפתח את הלב לכל אדם ללא הבדל צבע, דת, בחירת זהותו המינית, או הפוליטית. שתהיה זו שנה של אחדות ופיוס ושל אהבת איש את רעהו".

דגנית רום
דגנית רום

 

ספורט

מאור בן הרוש: בדרך לטוקיו 2020

השייט מאור בן הרוש מנהריה ממשיך לצבור מדליות ונערך בהתרגשות לקראת תחרות משמעותית אחת שתיקבע אם ישתתף באולימפיאדה הקרובה בארץ השמש העולה

 

את ההישג שקטף מאור בן הרוש (20) ממועדון השיט בנהריה לפני כשבועיים, לא הצליח לקטוף אף נהרייני לפניו, כשהעפיל למקום הראשון באליפות ישראל בשיט. בעבר הוא כבר כבש את הבכורה, אך הפעם, לראשונה, עשה זאת בסירת מפרש בדגם אולימפי (לייזר).

כרגע הוא עדיין משרת בצה"ל, על תקן ספורטאי מצטיין ובמהלך החודשים הקרובים הוא צפוי להתמודד באליפות העולם בשיט לצעירים עד גיל 21, שתיערך בקרואטיה, אבל התחרות החשובה ביותר תיערך דווקא באיטליה במרץ 2020, אם יצליח להתברג במסגרתה בין שני האירופאים הראשונים – הרי שתוכלו לראות אותו באולימפיאדת 2020 בטוקיו.

"לייזר", הוא מסביר, "היא סירת מפרש יחיד, שנחשבת לדגם הפופולארי ביותר בעולם. רוב המתחרים בענף השיט משתמשים בה בתחרויות, ועבורי, זו השנה השנייה שאני שט בדגם הסטנדרטי, האולימפי. בעבר שטתי בדגמים אחרים שההבדל ביניהם הוא גודל המפרש, ככל שהמפרש גדול יותר, כך נדרשים ממני יותר אימונים במטרה לפתח יכולות פיזיות".

השינוי הנוסף שרשם השנה הוא המעבר לאימונים במסגרת נבחרת, כלומר אימונים בדרגה גבוהה יותר מאלה שהורגל בהם במסגרת המועדון המקומי: "את רוב ימיה של השנה האחרונה", הוא מספר, "עשיתי בחו"ל: ספרד, איטליה, יפן, פולין, ארצות הברית ועוד. חלק מהנסיעות היו למטרות אימונים, בעוד אחרות היו נסיעות לתחרויות".

הוא מתאמן עם מאמן מפורטוגל ומאמנת כושר ישראלית, נופר אדלמן, שבעברה הייתה שייטת אולימפית בעצמה. מעבר לכך את כל זה הוא לא יכול היה לעשות ללא תמיכתה של אשת העסקים והיזמית, רעיה שטראוס בן דרור, שאימצה ולקחה אותו תחת חסותה: "השנה הצלחתי להגיע למקום 34 באליפות אירופה לבוגרים ולמקום שני באותה אליפות לצעירים עד גיל 21. בעבר כבר השגתי תוצאות דומות, אבל התוצאות של השנה האחרונה משמעותיות הרבה יותר, כיוון שהן נעשו בדגם האולימפי. עד לאחרונה אף ישראלי לא הצליח להתברג לחמישייה הראשונה באליפות הזו, אני עשיתי זאת, ואני כל כך גאה בהישג הזה".

מה אתה מאחל לעצמך לשנה החדשה?

"מטבע הדברים, אני מאחל לעצמי את המובן מאליו: להצליח בתחרות שתקבע את הקריטריון לאולימפיאדת 2020 ובעיקר, ליהנות מהדרך לשם".

מאור בן הרוש
מאור בן הרוש

 

אליפז באלוה: בשם הבן

כנגד כל הסיכויים, הקים אליפז באלוה מכרמיאל קבוצת כדורסל שהעפילה לאחרונה לליגה א'

ארבע שנים אחרי שהקים את קבוצת הכדורסל "מכבי נדב", אליפז באלוה נרגש לקראת עלייתה לליגה א'. הקבוצה שהוקמה כמפעל הנצחה לזכרו של בנו, נדב, לוחם סיירת "אגוז" שנהרג במלחמת לבנון השנייה בקרב עם מחבלים במארון א-ראס, הגשימה את חלומו.

מאז שהוא זוכר את עצמו, עוסק אליפז באלוה (58) בספורט. את דרכו החל במגרש הפתוח של ה"פועל חיפה" ובשנות ה-80 עבר לכרמיאל והצטרף ל"מכבי כרמיאל", לאחר מכן שיחק גם ב"הפועל כרמיאל" ואף אימן קבוצות צפוניות.

"נדב, כמוני, אהב כדורסל מאז שהיה ילד", הוא נזכר בגעגוע, "גם הוא שיחק ב"מכבי כרמיאל". הוא נהג להתלוות אלי למשחקים ולאימונים ולימים, כשבגר, תכננו לשחק ביחד. לאחר מותו החלטנו להנציח את זכרו בדברים שאהב. החלום לשחק ביחד והתשוקה לעולם הכדורסל הובילו אותי להקים את "מכבי נדב"".

החיבור שלו אל הקהילה לצד הפעילות של מפעל ההנצחה, הולידו בשנת 2015 את "מכבי נדב". אופי הקבוצה והשחקנים שמשחקים בה, היו אלה שהביאו אותה לעליית ליגה, מה שאומר שבעונה הקרובה היא תשחק בליגה א'.

עם זאת, האתגרים העומדים בפני הקבוצה רבים ומורכבים. המוביל שבהם הוא היעדר תקציבים מסודרים, ולמרות הכל, הקשיים הם אלה שמדברנים אותו להעמיד קבוצה חזקה שתחזיר את הקהל הכרמיאלי אל המגרשים. "לא אתן לאף אחד ולשום דבר לעמוד בדרכי", מצהיר באלוה, "אני אמשיך לדחוף את הכדורסל לקדמת הבמה בכרמיאל ואני קורא לעירייה ולכל הגורמים המוסמכים לתקצב את קבוצות הנוער והילדים. מאחר שאיני זוכה למימון מהרשות המקומית, החלטתי לרתום למשימה אנשים שמאמינים בדרכי ובמפעל ההנצחה למען נדב, והם אכן התגייסו ותרמו. במקביל, אף יצאתי בקמפיין מימון המונים".

נכון להיום, שבועיים לאחר השקת הקמפיין הצטרפו למיזם מעל ל-80 אנשים שתרמו. הקישור לגיוס ההמונים  https://www.mimoona.co.il/Projects/5202

מה תאחל לשנה החדשה?

"מאחל לקבוצה שנצליח להביא כמה מאות אוהדים למשחקי הקבוצה, שנשחק כדורסל מהנה ונבטא את רוחו של נדב: תמיד לחתור למגע ולנצח תוך רעות וערבות הדדית. במישור האישי, שנעלה בעזרת "מכבי נדב" את הכדורסל הכרמיאלי לתודעת הקהילה וניצור חיבור עם הקהילה, וכמובן, שנה טובה לכל חיילי צה״ל ותושבי העיר".

 

אליפז באלוה
אליפז באלוה

 

צילומים: אדריאן הרבשטיין/פרטיים

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות