fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"בין התרנגול לפטרייה"

תחת השם הזה תיפתח בנהריה בסוף השבוע תערוכה ייחודית של צילומים היסטוריים שנחשפו לאחרונה מתוך אלבומי תמונות משפחתיים. באחת התמונות: אוטו פרנק, אביה של אנה פרנק, בביקור בנהריה
במרכז אוטו פרנק. מימין ד"ר שלמה רילף | צילום: פרטי
במרכז אוטו פרנק. מימין ד"ר שלמה רילף | צילום: פרטי

בנהריה תיפתח במוצאי שבת הקרובה תערוכה ייחודית תחת השם: "בין התרנגול לפטרייה" התערוכה שתוצג במשך כחודש ימים במגדל המים תציין יום הולדת 84 לנהריה, השם שנבחר לתערוכה טומן בחובו סמלים המוכרים לכל תושב נהריה, ותיק יותר, או פחות: התרנגול – פסלו של האמן בצלאל מן שהוצב לפני שנים בכיכר העירייה והפך עד מהרה לאתר צילום מוכר ומבוקש. הפטרייה- סמל  לפטרייה הוותיקה שהוצבה בבריכת הילדים בחוף "גלי גליל".

במהלך השנים צולמו אלפי תמונות של העיר, חלקן הן תיעוד מקצועי של צלמי עיתונות אמנות והן מנציחות ומתעדות: ימי העפלה, מלחמה, קטיושות וטילים לצד, ימים יפים יותר אירועי ספורט ,חגים, קליטת עליה ובניית העיר.  הצילומים הללו כבר הוצגו בעבר במסגרת תערוכות כאלה ואחרות, אלא שלצד התמונות הללו נותרו נסתרים מן העין הצילומים הפרטיים, אלו שמצהיבים ומעלים אבק באלבומי התמונות המשפחתיים והישנים של פעם,  אלו שצולמו בימים שבהם הטלפון החכם עדיין לא בא אל העולם ולא נמצא בידי כל איש ואישה, ילד וילדה.

מדובר בצילומים שבהם תיעדו אנשים מן השורה שמחות משפחתיות, שגרת חיים של יום יום בעבודה, טיולים, תמונות מבית הספר, בילוי בבית קפה ועל שפת הים –  צילומים שנמצאים בכל אלבום תמונות משפחתי –  ואלו מהווים את ההיסטוריה של העיר לא פחות מהצילום המקצועי.

בתערוכה הנוכחית נקראו תושבי העיר לפשפש באלבומים הפרטיים ולשתף תמונות  ישנות לקראת התערוכה המתגבשת, ההיענות, לדברי המארגנים הייתה עצומה, הצוות שליקט את התמונות קיבל לידיו מאות תמונות, מתוכן יוצגו בתערוכה כ-100. המיזם הוא סנונית ראשונה של צוות חשיבה בתחום התרבות שהוקם לאחרונה, בהתנדבות מלאה של כל השותפים בו. אוצר התערוכה, הצלם יוחנן קישון, בשיתוף ראש צוות החשיבה, נורית סגל אספו את כל התמונות שהגיעו ובעזרת חברי צוות נוספים, סיסי רודן ויהורם אור, בחרו את הצילומים הטובים ביותר ויצרו תערוכה נוסטלגית ומרגשת.

במהלך התערוכה יוקרן גם סרטון המתעד את תושבי נהריה המספרים מה היא בעיניהם "נהריה של פעם". בין המספרים: שרגא אשל, דוד דוידיאן ונאוה אלפסי נאור.

אחת התמונות שריגשה ונגעה מאוד במארגני התערוכה, היה צילום שבו מופיעים סבו של קישון, ד"ר שלמה רילף, לצדו של אביה של אנה פרנק, אוטו, שביקר בבית הספר "ויצמן" בנהריה בשלהי שנות ה-50.

קישון: "סיפור המעשה שקשור לתמונה מתחיל באמצע שנות החמישים בעת שסבי יצר קשרי ידידות עם אוטו פרנק. לימים, ניהל סבא את בית הספר "ויצמן" ורצה לבנות במקום אולם ספורט, אלא שלא היה בידיו את התקציב הדרוש לכך. הוא הפעיל קשרים והשקיע מאמצים מרובים ובסופו של דבר,  הצליח לגייס תרומות מגרמניה, אלא שהכספים לא הספיקו לכל צרכי הבנייה ואז החליט לפנות לאוטו ולבקש את עזרתו. אוטו נענה לבקשה, נרתם ברצון ותרם לבית הספר את כספי התמלוגים שקיבל בעקבות הוצאת ספרה המפורסם של בתו: "יומנה של אנה פרנק". בתמונה שבה מדובר נראים סבי לצדו של אוטו שהגיע לביקור בבית הספר ואיתם תלמידה שמגישה פרח לאורח הנדבן. אציין גם שבעקבות הסיפור המרגש הזה פנתה לאחרונה הנהלת בית הספר למוזיאון אנה פרנק באמסטרדם, הולנד ובעקבות הזמנתה ביקרו בבית הספר נציגים של המוזיאון ההיסטורי. ללא ספק, התמונות הללו והפרויקט כולו חושפים טפח מאירועים מרגשים ונוגעים ללב שלא את כולם מכיר הציבור הרחב . התערוכה היא הזדמנות נפלאה לעשות את זה ואנחנו קוראים לכל תושבי העיר לא להחמיץ את החוויה ולבקר בתערוכה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות