fbpx

הכינה נחמה חזרה? כל הדרכים להיפטר מכינים בשיער

מה גורם להגעת הכינים לראשינו? האם הסיבה להגעתן היא חוסר היגיינה? כיצד ניתן לטפל במקרה של הדבקה? כל התשובות על המכה המטרידה שרודפת אחרינו עוד מימי קדם, בכתבה שלפניכם
לא נעים וגם מטריד. תופעת הכינים בראש צילום: יח"צ

אמנם אנחנו מזמן כבר לא במצרים, אבל נדמה שמכת הכינים שהחלה עוד בימי קדם מסרבת לזנוח אותנו על אף הקדמה וההקפדה על היגיינה. אז מה גורם להגעת הכינים? האם זה באמת קשור להזנחה ולחוסר היגיינה? האם יש כאלה שהכינים נמשכות אליהם יותר?

בניגוד למה שאולי מקובל לחשוב, הכינה לא עפה, לא מזנקת ולא שוחה. היא פשוט מתקדמת והולכת ממקום למקום. הטפיל הקטן הזה ניזון מדם של האדם שעליו הוא חי, ואין לה שום יכולת קיום על גוף של אדם אחר. לכן, ההדבקה נעשית רק במהלך מגע בין שני ראשים כאשר ראש אחד נגוע. זו הסיבה שהרבה הורים, סבתות, גננות, וכדומה נדבקות באופן תדיר בכינים.

הכינים לא נמצאות דווקא על ראשים "מלוכלכים" או חסרי היגיינה. אין לזה גם קשר לרמת הניקיון, אלא לטיפול ספציפי לטפיל ולהדבקה מאחד לשני. אבל מה קורה לקרקפת אם לא מטפלים בניקוי הראש מכינים? ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, מסבירה: "הכינים לא יעלמו לבד. כל עוד יש אספקה של דם, הכינה ניזונה ממנו וממשיכה להתרבות על ידי אספקת ביצים חדשות. אם לא מטפלים, אזי שמעבר לאי הנוחות שחש הילד, לרבות תפקוד לא תקין במהלך היום, בשינה ובכלל, הגרד עצמו עלול לפצוע את עור הקרקפת, מה שיגרום להפרשות דביקות ולהופעה של זיהום משני ובעיקר חיידקי. כך, שכינים בשילוב זיהום חיידקי יובילו לפצעים, לכאב, לפריחה, למראה לא תקין של השיער: קשרים, גושים וכדומה, ולריח רע במיוחד". במקרים נדירים, כינה יכולה להישאר  תחת העור ולגרום ולדלקות חולות.

אז נניח וטיפלנו, והשקענו מאמץ בלהוציא את כולן. מדוע הן חוזרות? "הכינה לא חוזרת. לכינה אחת בודדה יש מחזור חיים ומספר קבוע של הטלות ביצים", משיבה ד"ר אקרמן, "היא יכולה להטיל ביצים, והבעיה היא שהכינה מטילה ביצים ומהן בוקעות כינים חדשות, וכך למעשה נוצר היזון חוזר שקשה מאוד לצאת ממנו, מעין מעגל אינסופי".

מעודד לדעת כי ישנם אנשים שחסה עליהם התופעה המאיימת של כינים, יש אנשים עם נטייה נמוכה להדבק בתופעה המטרידה, אך אין לכך הסבר מבוסס ומאומת ובטח שלא מחקרים שתומכים בטיעון. "מה שכן מבוסס הוא העובדה שמגע ישיר עם ילדים מעלה את הסיכוי להידבק בתופעה, לרבות שיער ארוך. ולכן, ניתן רק להקיש כי לנשים ובנות יש סיכוי גבוה יותר להידבק", אומרת ד"ר אקרמן.

לשיער ארוך יש יותר סיכוי להדבקה, כי המגע של שיער בשיער הוא יותר קל. לכן מומלץ מאד לאסוף את השיער, ובכך למזער את סיכויי ההדבקה. גם מזג חם ולח בשילוב של מקורות מים רטובים כמו בריכות וים, מעלים סיכוי להדבקה. בנוסף, קחו בחשבון כי שימוש משותף באביזרים אישיים כמו מגבות, מכוני גילוח, מברשות שיער- מעלים את הסיכוי להדבקה.

מה ניתן לעשות כדי להיפטר מכיני הראש?

קודם כל להבין שלצערנו אין זבנג וגמרנו. הכינה מטילה ביצים והביצים ולעיתים אף הכינים מפתחות עמידות לחומרים הכימיים הנמצאים בתכשירים. כמו כן, הרבה פעמים יש הדבקה חוזרת כיוון שלא כל הילדים באותו המקום מטפלים בבעיה במקביל. כמו כן, יש להבין שלא ככל שנהיה יותר אגרסיביים הטיפול יהיה יעיל יותר. להיפך, שימוש בחומרים חזקים (חומץ, אקונומיקה, נפט וכדומה) או אפילו חומרים מבית המרקחת עם עור פצוע, יכולים לגרום לגירוי משני משמעותי בקרקפת. קשה להיפטר מכיני ראש מאחר שהן מתרבות במהירות ומפתחות עמידות כלפי תכשירים רפואיים קוטלי כינים.על מנת לטפל בכינים נדרשת סבלנות, אורך רוח ובעיקר טיפולים חוזרים ונשנים.

יש שני אמצעים לקטילת הכינים: הדברה כימית ואמצעים פיזיקליים, "שחונקים" מכאנית את הכינה. כיום, קיימים תכשירים חדשים המבוססים על סיליקון ושמן. מניחים שכיני הראש לא תפתחנה עמידות נגד תכשירים אלו מאחר שהשפעתם אינה כימית, אלא פיזית.

אחד החידושים מהשנה האחרונה לטיפול בכינים: היא משחת איברמקטין שניתנת רק במרשם רופא. איברמקטין משמשת לטיפול בזיהומים שנגרמים מטפילים היא מחסלת את הכינים בפעם האחת. מורחים, נשארים עם החומר על הקרקפת כ-15 דקות ושוטפים.

לאחר שווידאתם שילדכם אכן נדבק בכינים תוכלו לטפל בו בבית באמצעות סירוק במסרק צפוף או באמצעות תכשיר קוטל כינים. חשוב להבין כי אף אחת מהשיטות אינה מגנה בפני הדבקה חוזרת.

ניתן להשלים את הטיפול עם חומרים טבעיים כמו שמן עץ התה, שמן מנתה או שמן רוזמרין, שנמצאו יעילים במניעת הדבקה חוזרת, כמו גם עם שמפו יומיומי שמכיל ריכוזים גבוהים של שמן רוזמרין.

מאחר וכיני הראש אינן שורדות לאורך זמן כשאינן נמצאות במגע עם הקרקפת אין צורך לכבס כלי מיטה או בגדים שבאו במגע עם הכינים. יחד עם זאת, אם יש צורך לבצע חיטוי יסודי יש לאוורר את האריגים תחילה במשך 3 ימים, ורק אז לכבס במשך חצי שעה, בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס.

קבלו עוד כמה המלצות חשובות בעניין:

  • צריך להבין שסירוק הקרקפת במסרק סמיך עדיין נותר הטיפול הבסיסי והיעיל ביותר כנגד הכינים.
  • יש לחזור על הטיפול אפילו יום כן יום לא על מנת לתפוס במסרק גם ביצים קטנות שלא בקעו. ניתן להיעזר גם בהסרה מכאנית של הביצים באופן ידני (ביצים אשר נמצאות במרחק מהקרקפת. יש סיכוי שאינן חיות, ואילו ביצים קרובות לקרקפת חיות.
  • במידה ויש קשרים בשיער או הפרשות שנדבקו לקרקפת כתוצאה מזיהום משני- יש לטפל בזיהום ולהמשיך במרככי שיער ולסרק את השיער בעדינות. אין צורך לחרוט את הקרקפת ואו לתלוש שיער בתהליך. המשמעות היא מספר החזרות ולא האגרסיביות.
  • להשתמש בטיפול דוחה כינים על בסיס קבוע כמו שמן רוזמרין וכן ללכת עד כמה שניתן עם שיער אסוף למסגרות עמוסות ילדים.
  • אפשר לשלב שימוש בקוטלי כינים אורגניים טבעיים (סיליקון, חומץ, שמן מנטה, שמן רוזמרין), אבל לא מומלץ בשום פנים ואופן לרקוח לבד בבית, אלא להשתמש בתכשירים שעברו התאמה מבחינת ריכוז ואיכות לשימוש על פני עור הילדים (שימוש בתכשיר לא מבוקר עלול לגרום לגירוי של הקרקפת ולאו דווקא ליעילות).

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות