fbpx
Haifa, IL
28°
Clear
22h23h0h1h2h
26°C
26°C
26°C
26°C
25°C

בריאות בראש סדר העדיפויות

מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית לקח חלק משמעותי בכנס לשוויוניות בריאות בפריפריה באוניברסיטת בן גוריון שהתקיים בשבוע שעבר. במוקד: חמישה תחומי עניין על טהרת ערכי קידום בריאות וחוסן ארגוני
נציגי כללית מחוז חיפה וגליל מערבי בכנס שיוויוניות בבריאות בפריפריה | צילום: דוברות כללית

הכנס שעמד השנה בסימן 'הצפון והדרום תחת מתקפה' כלל מספר מושבים בהם דנו המשתתפים בנושאים מרתקים. במבואת האולם הוצבו כלל הפוסטרים שהציגו פעילויות ופרויקטים ייחודיים בפריפריה המעניקים מענה לצרכים הבריאותיים המשתנים.

מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית היה לאחד מהמשתתפים הבולטים בכנס, הודות ללא פחות מחמישה פוסטרים שייצגו את פעילותו הענפה של המחוז בשגרה ובחרום. כל אחד מהפוסטרים עסק ביוזמות מעוררות השראה בתחומי קידום בריאות, רווחה נפשית ועוד.

לפניכם סקירה של חמשת הנושאים שהוצגו בכנס:

מנהלת תחת אש – ד"ר ליעד ורדי, ניהל ח'טיב’ גלית רטנר, נטלי בר, אפרת אברהם, רונן נודלמן

מנהלת אשר במחוז, אחראית על מתן שירותי בריאות לכ-167 אלף תושבים באזור הגליל המערבי, נדרשה במהלך חודש אוקטובר להיערך מחדש, לאור ההחלטה הממשלתית על פינוי היישובים באזורה. התוצאה: כ-27 אלף תושבים המבוטחים בכללית ומשתייכים לאזור נאלצו להעתיק את מקום מגוריהם ביום אחד.

במנהלת אותה מובילה ד"ר ליעד ורדי, יחד עם צוות מסור ומקצועי, עבדו לילות כימים על מנת לספק מענים רפואיים קריטיים בזמינות גבוהה, תוך כדי ארגון ויצירת תהליכי עבודה.

דגש מיוחד ניתן למטופלים קשישים, חולים כרוניים ומורכבים, לצד שמירה על החוסן הנפשי והלאומי של המטופלים והצוותים כאחד.

מיסוי שתייה ממותקת – דימא יאסין עואד, שרית כרמלי, מירי בלאופלד, רינת בסל

העלייה במודעות, בשנים האחרונות, לשמירה על אורח חיים בריא הינה מרכיב מהותי אשר רבים מאיתנו מציבים בראש סדר העדיפויות. כחלק ממדיניות זו, מנהלת כרמים במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית, יזמה מחקר ייחודי שנועד לבדוק את השפעות מיסוי השתייה הממותקת עליה החליטה ממשלת ישראל.

מטרת המחקר, אותו הובילו דימא יאסין עואד, שרית כרמלי, מירי בלאופלד, ורינת בסל, נועדה לבחון את השפעות המהלך החקיקתי על דפוסי הצריכה בקרב הורים לילדים בגילאי בית ספר המשתייכים לאוכלוסייה הערבית הצעירה.

תוצאות המחקר היו מעניינות למדי. הן לימדו כי קיימת הבנה בקרב חלק נרחב מהאוכלוסייה הערבית שלקחה בו חלק כי אכן מדובר בצעד חשוב, וכן כי המשתנה הכלכלי מהווה שיקול בטרם הם רוכשים שתייה ממותקת על סוגיה השונים. יצוין כי ממצאים חשובים אלו עתידים להשפיע גם בעתיד על המשך עיצוב המדיניות וגיבוש התערבויות אפקטיביות להקטנת צריכת משקאות ממותקים בקרב משפחות ערביות צעירות.

קידום סדנאות דיגיטליות לעידוד אורח חיים בריא בחולי סוכרת באוכלוסייה הערבית . רנין שאהין, ריהאם מסרי, לידיה צירמן, איזיס נחלה, שרית כרמלי, רינת בסל, ענת ספרוני

, מנהלת כרמים, מחלקת קידום בריאות, כללית מחוז חיפה וגליל מערבי

המהפכה המקוונת היא חלק בלתי נפרד מחיינו. זוהי כידוע כבר עובדה מוגמרת עליה אין עוררין. ניצנים של נפלאות המהפכה הזו ניתן לחוש גם בתחום הבריאות הדיגיטלית אשר הולך וצובר תאוצה.

במחוז חיפה וגליל מערבי עוסקים השכם והערב בתחום זה, באמצעות שדרוג בלתי פוסק של טכנולוגיות דיגיטליות לשיפור הבריאות. אחד הביטויים לכך במחוז הוא קיום סדנאות סוכרת דיגיטליות המיועדות לאוכלוסייה הערבית. הסדנאות נועדו להנגיש למטופלים המשתייכים לחברה הערבית את האמצעים להתמודדות עם המחלה, יחד עם היכרות אל מול תסמיניה וכן צעדים פרקטיים אותם ניתן לבצע כחלק משגרת החיים לצורך הפחתת הסיכונים הכרוכים בה.

 חוסן אישי וארגוני בהתמודדות של צוותים רפואיים במהלך מלחמת חרבות ברזל

ניהל ח'טיב, מירי בלאופלד, רינת בסל

תקופת המלחמה אשר נמשכת מזה כתשעה חודשים מאופיינת באתגרים נפשיים משמעותיים, הדורשים גילוי חוסן לאומיים ואזרחיים.

בניסיון לחדד את הצרכים עבור הצוותים הרב-מקצועיים החליטו במחוז חיפה וגליל מערבי, לקדם סקר ייעודי על מנת להגיע לתובנות. הסקר שבוצע בעזרת שאלון אנונימי נועד לספק אומדן לתחושות הסכנה בקרב הצוותים בעיתות משבר בכלל וביחס להשלכות מלחמת 'חרבות ברזל' בפרט.

תוצאות הסקר גילו כי על אף סימני הדחק ותחושות מורכבות אשר עלו מצד הצוותים, נמצאו גילויים מרשימים של חוסן אישי, חוסן ארגוני וערך עצמי ברמות גבוהות, כמו גם חיזוק תחושת השייכות לארגון וסולידריות, הן כלפי המבוטחים והן כלפי הקולגות לעבודה.

יחידת הסוכרת בעיר טמרה- מודל רפואי להתאמה תרבותית בפריפריהד"ר אחמד ח'טיב ויחידת הסוכרת בטמרה

מחלת הסכרת נחשבת מזה עשרות שנים לאחד האתגרים הבריאותיים הגדולים בעולם, קל וחומר עבור האוכלוסייה הערבית. בהקבלה למגמה העולמית, גם בישראל אנו עדים לשיעורי תחלואת סכרת גבוהים משמעותית ולהבדלים בין החברה הערבית לחברות אחרות באוכלוסייה.

במסגרת מחוז חיפה וגליל מערבי החלה לפעול בשנת 2020 בעיר טמרה יחידת סכרת רב-תחומית, אשר חרתה על דגלה כמטרה לצמצם את מימדי התחלואה, בשילוב עם עידוד המודעות לאורח חיים בריא.

כחלק מפעילות היחידה היא עוסקת באיתור תושבים לא מאוזנים מבחינת רמות הסוכר, ויוצרת להם תכנית התערבותית מתאימה, דרך יישום תוכנית מעקב סדורה ועד להערכה רבעונית של התוצאות. התוצאות כבר ניכרות בשטח, כשלצד פידבקים מצוינים מצד המטופלים, היא מצליחה לספק מענה יעיל להתמודדות מול המחלה.

רונן נודלמן מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית מברך על ההישג המרשים ואומר: "כללית רואה חשיבות עליונה בקידום רפואה איכותית ונגישה לכל אדם, ללא קשר למיקומו הגאוגרפי. כחלק ממחויבותנו זו, שמחנו להשתתף בכנס לשוויוניות ובריאות בפריפריה ולהציג חמש עבודות פורצות דרך המשקפות עשייה רבת שנים במחוז חיפה וגליל מערבי בימי שגרה וחרום. אנו מקווים שהשתתפותנו בכנסים מסוג זה תתרום לקידום שיח פתוח ופורה בנושא, ותוביל לפיתוח פתרונות חדשים ויצירתיים לצמצום פערים בריאותיים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות