fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אשת החיל של הדואר

השבוע חל יום האישה הבינלאומי, וכדי למצוא אישה שמוכיחה בחייה הלכה למעשה שהשמים הם הגבול לא צריך ללכת לחפש במקומות זרים ונוצצים, הן קיימות ממש כאן. מירי וונונו (עמרני)
מירי וונונו (צילום: נירית שפאץ)
מירי וונונו (צילום: נירית שפאץ)

השבוע חל יום האישה הבינלאומי, וכדי למצוא אישה שמוכיחה בחייה הלכה למעשה שהשמים הם הגבול לא צריך ללכת לחפש במקומות זרים ונוצצים, הן קיימות ממש כאן. מירי וונונו (עמרני), תושבת בנימינה, מנהלת אשכול קיסריה בדואר ובמסגרת תפקידה אחראית על כל שירותי האשנב לתושבי פרדס חנה כרכור, זכרון יעקב, אור עקיבא, קיסריה ויוקנעם עילית, אחרי שעד לפני חודשיים ניהלה את סניף דואר פרדס חנה. היא בת 44, נשואה עם 6 ילדים, כשהבת הגדולה, בת 22, סטודנטית, והבן הקטן בן שנתיים וחצי. את המשפחה הגדולה היא מטפחת במקבל לקריירה בדואר ישראל, הנמשכת כבר 22 שנה, וללימודים האקדמיים, ובימים אלה היא לומדת לדוקטורט בחוג לנשים ומגדר באוניברסיטת חיפה.

וונונו גרה בבנימינה כבר 15 שנים ונשואה לבן בנימינה. הא נולדה בזכרון יעקב, והוריה ובני משפחתה עדיין גרים שם. היא מספרת איך התקדמה בדואר: "השתחררתי מהצבא וסיימתי את עבודתי כחיילת משוחררת בעבודה מועדפת. ואז ראיתי מודעת דרושים על עבודה בחצי משרה כנציגת שירות בדואר זכרון יעקב. הגעתי לראיון עבודה עם קורות חיים. בחוץ עמדו הרבה מאוד בנות. חשבתי 'כמה מועמדות לחצי משרה!' אבל היה ראיון עבודה מצוין, ואחרי כמה ימים התקשרה מנהלת הסניף והודיעה לי שהתקבלתי. התחלתי כנציגת שירות (אשנבאית) בדואר זיכרון יעקב. אחר כך עברתי לתפקיד של מחליפה באזור העמקים, שזה תפקיד דומה, אבל חייב אותי להיות ניידת מאוד ולנסוע לסניפים מאזור חדרה ועד לבית שאן. הייתי חייבת לצאת מוקדם מאוד בבוקר מהבית ולחזור הביתה מאוחר בלילה. אחר כך התמודדתי על מכרז גזברית בדואר פרדס חנה. שוב לא ציפיתי לזכות. למדתי היטב והתכוננתי למכרז, אבל ידעתי שיש עובדים אחרים בתוך היחידה שאולי הם יזכו במכרז. אבל זכיתי בו, ומשם התחילה הדרך שלי, ב-2009, בנעליים של מנהלת. כשמנהל הסניף פרש לגמלאות תקופה קצרה אחר כך, התמודדתי על תפקיד מנהלת הסניף וזכיתי בו. ניהלתי את הסניף עד 1.1.19".

ב-1.1.2019 עבר הדואר בארץ שינוי כשהופרט לחטיבות לפי תחומי אחריות. וונונו קיבלה את תפקיד מנהלת אשכול קיסריה בחטיבת הקמעונאות, הכוללת את פעילות בנק הדואר. באחריותה נמצאים יסניפי פרדס חנה כרכור, זכרון יעקב, בנימינה, קיסריה בית הדואר אור עקיבא ויקנעם עלית. כל פעילות הבנקאות ביחידות האלה נמצאת באחריותי, וכן על מערך חלוקת הדואר, מסירת חבילות. "הדואר הוא כיום שחקן משמעותי בתחום הסחר המקוון והחבילות", היא מסבירה. "בעבר הדואר שימש להעברת מכתבים בלבד, ובעשור האחרון תפקידנו השתנה ככל שחל גידול בהזמנת חבילות מחו"ל. בשנת 2018 חילקנו בכל רחבי הארץ 65 מיליון חבילות מחו"ל וכ-360 מיליון מכתבים. בשנים האחרונות ביצענו התאמות רבות כדי להיערך להיקפי החבילות הגדולים מחו"ל, כמו הקמת מרכז מיון ארצי בעיר מודיעין, הממיין כ-300 אלף חבילות מדי יום, פתיחת מרכזי מסירת חבילות מחוץ לדואר בשיתוף מאות בתי עסק קטנים, החלפת רכבי החברה לרכבים המותאמים לכמויות החבילות ועוד. האתגר המרכזי שלי הוא רתימת העובדים לשינוי בדואר, לקחת עובדים שעובדים באותו תפקיד שנים רבות ולהמשיך לגרום להם להגיע לעבודה עם ברק בעיניים ושמחת חיים. אני רואה את תפקידי כשליחות חשובה ומתייחסת לעבודתי כאילו מדובר בעסק פרטי שלי. אני מאוד אוהבת את העבודה שלי. יש לנו עובדים מאוד טובים ולויאליים שאוהבים את החברה, העבודה מגוונת וכיף גדול להכיר אנשים חדשים ולחוות אוכלוסיה אחרת ועובדים חדשים. כמנהלת, מעבר להיותי אישה ואמא, מאוד חשובה לי הקהילה ולפני כל חג מאוד משתדלת לשווק המוצרים של דואר ישראל ולגייס תורמים כדי לתת מארזים למשפחות נזקקות וילדי רווחה בפנימיות בסביבה ולילדים בבתי חולים, לעשות שינוי בדברים שיגרמו לכל ילד קטן וכל משפחה להרגיש טוב".

מירי וונונו (צילום: נירית שפאץ)
מירי וונונו (צילום: נירית שפאץ)

התדמית של בנק הדואר היא של בנק הנותן רק שירותים בסיסיים מאוד ויתרונותיו בכך שהוא פתוח לכל ושיש בו עמלות נמוכות. וונונו שופכת אור על השינויים שהמוסד עבר בשנים האחרונות: "אנחנו בנק לכל דבר. ניתן להשיג אצלנו כרטיס אשראי וצ'קים. אנחנו משווקים כרטיסי ויזה נטענים בכל סוגי המטבעות וגם לרכישות אינטרנטיות בכל המדינות. לקוחות שמעוקלים בבנקים אחרים לא יכולים לפתוח אצלנו חשבון. פנינו להיות בנק מסחרי לכל דבר, ועם זאת, העלויות של דמי ניהול החשבון עדיין זולות יותר, ושירותי הבנק ניתנים שישה ימים בשבוע. שלוש פעמים בשבוע אנחנו עובדים רצוף בין השעות  8:00-20:00. יש לנו שירות של העברת כספים מהארץ לחו"ל ומחול לארץ, עם עמלות הרבה יותר נמוכות מאשר בבנקים. אנשים שאין להם הרשאה לפתוח חשבון בבנק הדואר יכולים להעביר כסף לאדם אחר באמצעות תעודת זהות וכסף מזומן בלבד. זה נקרא שירות מזומן בזמן".

בסניף הדואר של פרדס חנה עדיין יש תלונות על תורים ארוכים, אבל וונונו אופטימית,  רואה שיפור וגם מספקת טיפים איך להקל על העניין ולהימנע מהתורים: "יש שירות ייחודי דרך אתר הדואר שנותן אופציה ללקוח לראות בשקיפות את המצב ואת מידת העומס בסניף שאליו הוא מתכנן להגיע. ללקוח יש אפשרות להזמין תור, ואנשים אכן מנצלים את זה. יש ימים מסוימים שהם עמוסים, כמו 28 בחודש (ימי קצבאות ביטוח לאומי) או 14 ו-15 בחודש (ימי מע"מ), אבל היום התורים הם לא כמו בעבר, כי פתחנו שישה מרכזי מסירה של חבילות בפרדס חנה כרכור, ואנחנו מתכוננים לפתוח עוד מרכזים כאלה, כדי להקל עוד על התורים. בנוסף, יש שעות מסוימות שבהן יש זרימה של קהל לסניפים, ויש שעות רגועות יותר. בין השעות 18:30-20:00 כמעט שאין עומס ותורים. זה זמן נהדר לבוא, ואנשים לא תמיד מודעים לזה שאפשר לבוא ולקבל שירות בשעות האלה".

גם אם נראה שהכל התחיל בתגובה של בחורה צעירה למודעת דרושים בעיתון, המסלול הכללי של חייה של וונונו הוא לא מקרי כלל, ונראה שכיוונה את עצמה להתקדם בכל מקום שאליו הייתה מגיעה. "תמיד היה לי מאוד ברור שיש לי מטרות", היא מתארת. "ידעתי שאני רוצה להיות אמא, מאוד רציתי בעל וילדים, אבל גם רציתי להיות אישה קרייריסטית ולהתקדם בתחום המקצועי. היה לי ברור מלכתחילה שאגיע לתפקיד ניהולי. היום אני עובדת בין תשע לעשר שעות ליום, אבל למנהלים העבודה לא מסתיימת בשעות שמחתימים כרטיס והולכים. העבודה נמשכת גם מהבית. אני זמינה תמיד גם בימי שישי, מוצאי שבת וערבי חג. בגלל האחריות שלי כמנהלת אני לא רואה עצמי מסיימת את התפקיד כשאני הולכת הביתה".

איך את עומדת בזה? –"לעשות תואר ראשון ושני במקביל למשרה מלאה וגידול ילדים, זה לא פשוט. גם הדוקטורט לא פשוט. מוותרים על הרבה שעות שינה לטובת העניין. אני מסתדרת כי יש עזרה מהבעל המקסים שתומך, ויש חם וחמות שתומכים מאוד ובזכותם אני גם לומדת לדוקטורט. הילדים שלי יודעים שיש להם אמא שעובדת המון שעות, ובמהלך השבוע הם לא רואים אותה הרבה ולא מדברים הרבה, אבל הם מקבלים את החיבוק וההשלמה מאבא, וממני הם מקבלים את זה בשבת, כשאני מכבה את הטלפון הנייד ואני נטו עם המשפחה. זה משלים את כל הפערים. על ארוחת ערב משפחתית בערב שבת אנחנו לא מוותרים".

את התחום שבחרה ללימודי הדוקטורט היא מסבירה: "בתור אישה חזקה, אמא לשישה, קרייריסטית שעובדת ולומדת, אני רואה חשיבות בהעצמת נשים. אני חושבת שצריך להגיע למצב שבו נשים יוכלו להשוות את עצמן לגברים, בין אם יש להן ילד אחד ובין אם שישה, שיגידו 'אני יכולה לעשות זאת'. בדואר ישראל יש כיום יותר מנהלות ממנהלים בתפקידים בכירים".

מה את ממליצה לנשים ששואפות להתקדם? "ללמוד ולא לוותר על ההתפתחות האישית והמקצועית. לחשוב תמיד מחוץ לקופסא, להעז ולא להפסיק לחלום, להציב מטרות ולפעול בנחישות להגשים אותן. זה סוד ההצלחה. אני מאמינה שהחיים הם לא עניין של למצוא את עצמך, אלא ליצור את עצמך. אני מאמינה במשפט 'אם את רוצה להיות יותר טובה מכולם, את לא יכולה לעשות את מה שכולם עושים'. כך אני רואה אישה מצליחה, היא מיקס של הכל".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות