fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מי אחראי על בלוק 9 בסמטת מרחבים בפרדס חנה?

הבלוק (צילום: נירית שפאץ)
הבלוק (צילום: נירית שפאץ)

מי אחראי על רחוב עציון 9 כפי שהוא מוגדר בכתובתו הרשמית? הבניין נמצא במצב של הזנחה חמורה עד כדי כך שחלק מהדיירים בו חוששים לאסון, ואפילו לחייהם, כתוצאה מההזנחה.

הדיירים מספרים על עכברושים המגיעים לבניין כנראה מהפחים הראשיים המזוהמים, נכנסים לדירות ומסכנים את הדיירים במחלות. "אם הייתה לי אפשרות לעזוב את הבניין, הייתי עוזבת מזמן", אומרת תושבת הבניין, "לא עוזר שאני מתגוננת ברשתות בכל החלונות, העכברושים נכנסים אלי כל הזמן".

מכיוון שרוב הדירות אינן ציבוריות אלא פרטיות, חברת עמידר אינה הכתובת לעזרה בשיפור תשתיות הבניין. המרצפות השבורות בסביבותיו מסכנות את הדיירים בנפילה, והביוב, מספרים הדיירים, מוצף ועולה על גדותיו מדי פעם, מה שמאלץ אותם לשלם כל פעם לחברה פרטית כדי שתתקן נקודתית את המפגע, כי למועצה, שהשטח אינו בבעלותה, אינם יכולים לפנות. מצב הביוב הראוי אולי מגדיל גם עוד יותר את כמות העכברושים, השורצים ממילא בסביבות הבניין, ומביא אל הדירות עוד מהם.

הגג הפגום (צילום: נירית שפאץ)
הגג הפגום (צילום: נירית שפאץ)

נראה שהבלוק, כפי שקורה בבניינים ישנים רבים, נופל בין הכסאות: מצבם הכלכלי של הדיירים מונע אותם מלטפל בתשתיותיו הדורשות טיפול יסודי ולא רק טלאים קוסמטיים, הראשות אינה אחראית לבניין בשל היותו פרטי, ועמידר כמובן שאינה מעורבת עוד בבניין, בוודאי שלא בתשתיות הראשיות שלו. הדבר המדאיג את הדיירים במיוחד הוא גג הבניין. כמו הקירות בכל קומה, גם הוא דולף ומתקלף, אך בניגוד לקירות, הוא מראה גם סימני שקיעה מדאיגים במרכזו, מה שמעורר חשש שיקרוס יום אחד על הדיירים. משקעי החורף היורדים עכשיו בשיאם מגדילים את החשש שהמצב ידרדר במהירות. "כבר שילמתי אלפי שקלים מכיסי על סיוד חלקו של הגג לפני מספר שנים, אך המפגע חוזר, וברור שצריך הרבה יותר מסיוד. לזה אין לי כסף, וגם לדיירים האחרים אין", מתארת דיירת הבניין. "אני לא יכולה לקחת את הכל על כתפיי. על הרשויות להביא למקום מהנדס, שיעריך את מצב הבניין ויקבע מה צריך לעשות. האם מחכים שיקרה אסון?"

הבלוק (צילום: נירית שפאץ)
הבלוק (צילום: נירית שפאץ)

תגובת מועצת פרדס חנה כרכור: "מדובר בבתים פרטיים ובשטחים פרטיים, המועצה ואגפיה (כולל אגף הנדסה) מנועים על פי הוראות משרד הפנים ועל פי החוק לבצע כל פעולה בשטחים אלו. עם זאת, נציין כי אנו פועלים לאורך כל השנה באמצעות אחראי התחדשות עירונית במטרה לסייע לדיירי בניינים להתאגד ולהקים וועדי בתים. הקמת וועד מאורגן בכל בניין  הכרחית כדי לאפשר שיפור תשתית המבנים, תיקון נזקי ביוב ולשיפור איכות חיי הדיירים. לצערנו, עד כה לא הייתה הענות מצד דיירי בניינים אלו. בהמשך לכך, אנו חוזרים מזמינים דיירים המעוניינים לקדם את הנושא לפנות לאחראי התחדשות עירונית במועצה, ואנו נרתם למשימה חשובה זו בכל הכלים שברשותנו".

תגובת משרד הבינוי והשיכון: "מדובר בבניין עם רוב של בעלי דירות פרטיים. במידה ומדובר בתחזוקה לקויה של הדיירים, האחריות למימון שיפוץ הבניין היא של הדיירים. היות וישנן מספר דירות דיור ציבורי בבניין, במידה ומחליטים לשפץ, המדינה תשתתף בחלק היחסי. במקביל, מבצע משרד הבינוי והשיכון בדיקה לבירור הנושא ולבחינה האם קיים צורך בהתערבות נוספת מעבר לכך".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות