fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

להכפיל קווים, להכפיל תחנות

בכנס תחבורה בפרדס חנה כרכור העלו התושבים שאלות נוקבות על התחבורה הציבורית ביישוב וקיבלו הבטחות, ביניהן קווים משכונות לרכבת
תחנת רכבת קיסריה פרדס חנה (צילום: נירית שפאץ)

האם התחבורה הציבורית מעניינת אנשים בפרדס חנה כרכור כיום? מסתבר שכן, ועוד איך. השבוע נערך כנס בנושא תחבורה ציבורית שיזמה וארגנה עמותת "תחבורה היום ומחר", והיה הצלחה גדולה: אנשים מילאו עד אפס מקום את אולם הספרייה הציבורית במרכז פרדס חנה, בו אורגן הכנס, החל מתלמידי תיכון ועד לקשישים, ומכל סוגי האוכלוסיות באירוע עלו במהלך הכנס שאלות וטענות לגבי מסלולי קווי האוטובוס ביישוב, שכונות שאינן מונגשות לתחבורה ציבורית, דלילות התחבורה הציבורית לרכבת, מחסור בהנגשה לבעלי צרכים מיוחדים ומחסור בשבילי אופניים, והקהל אתגר בשאלותיו את הדוברים בכנס.

את הכנס פתחה ראש מועצת פרדס חנה כרכור, הגר פרי יגור, שהביעה את מצבו הייחודי של היישוב שנמצא בצמיחה מואצת ובהיותו "במקום טוב באמצע" משמש גם מקום מעבר לנוסעים שאינם תושבי היישוב ופוקקים אותו, ובפיה היו כמה בשורות פרקטיות בנושא: "הקמתי ועדה ציבורית ייעודית לנושא התחבורה, במטרה לקדם תכנית אב לתחבורה ביישוב, כולל חניה, תחבורה ציבורית, שבילי אופניים, כניסות ויציאות ופתיחת צירי תנועה. בנוסף, אנחנו מקדמים פתרונות של קווים קצרים וייעודיים מהשכונות השונות לרכבת, וגם שביל אופניים אליה, ומקווים שבקרוב יאושר תקציב של 10 מיליון שקלים להסדרת שתי צמתים בדרך הים".

צילום: נירית שפאץ

תמר קינן, מנהלת "תחבורה היום ומחר", תושבת פרדס חנה ומארגנת הכנס, דיברה על נגישות התחבורה הציבורית לרכבת, ציינה את המציאות האבסורדית שצמוד לתחנת הרכבת בצד של פרדס חנה יש מסוף אוטובוסים גדול שלא נמצא בשימוש כלל כבר שנים. רוב המשתמשים ברכבת בפרדס חנה כרכור נוסעים בה דרומה, למרכז הארץ. קינן תיארה את הממצאים שעלו מסקרים שערכה העמותה: כמעט 90% מהנוסעים המגיעים לתחנת הרכבת ברכב פרטי היו מעדיפים להגיע אליה באוטובוס ולא ברכב, אילו היה קו בתכיפות גבוהה יותר שהיה מסונכרן טוב יותר עם הרכבות. זמני ההמתנה בין האוטובוסים לרכבות ארוכים מאוד, ובמקרים אחרים הבעיה הפוכה – הם קצרים מדי (2 עד 5 דקות) ודי בעיכוב קטן של האוטובוס בדרכו כדי שהנוסעים לא יספיקו לעלות על הרכבת. קינן ציינה כי הבעיה קיימת גם בתחבורה הציבורית מהרכבת למרכז פרדס חנה, ולא רק לשכונות מרוחקות. "היקף השירות שמקבלת פרדס חנה כרכור ביחס למספר המשתמשים ברכבת הוא מהגרועים בארץ". קינן הוסיפה לאחר הכנס: "חשוב שהמועצה תגדיר לעצמה יעדים קונקרטיים וישימים להגשה בתחום כבר בקדנציה הנוכחית, ותפעל להשגתם בשטח. אנחנו מודים להשתתפות הרבה של התושבים בכנס – פעילים, תלמידי תיכון, קשישים, אזרחים".

תמר קינן בכנס (צילום: נירית שפאץ)

בהמשך דיברו בכנס מומחים לתחבורה שהסבירו את הקשר החיובי שבין תחבורה ציבורית לבין בנייה רוויה וציפוף ובנושא תחבורה באופנים, וכן דיבר מהנדס המועצה, אד' אריה רפפורט, שכאמור עמד בפני שאלות נוקבות מהקהל בנושא מחסור בתחבורה ציבורית כיום, ונערך פאנל בנושאים שעלו על הפרק. חבר המועצה אביעד סיני לקח על עצמו בסוף הכנס לסייע בעניין התלונות על קווי תחבורה ציבורית ולראות איך להביא בקשות ודרישות לתכנית ציבורית שמקדם משרד התחבורה. "יתקיים מפגש ציבור שמטרתו לשמוע ולרכז את תלונות הציבור לגבי הקווים בפרדס חנה", אומר סיני.

צילום: נירית שפאץ

מהנדס המועצה, אדריכל אריה רפפורט, נתן את הזווית שלו: "ישנו קושי מובנה בנושא הסדרת התחבורה הציבורית המקומית בגלל מבנהו הפיזי של הישוב המשלב שטח אורבני נרחב וצפיפות אוכלוסייה לא גבוהה. במצב זה קשה להסדיר מערך תחבורה ציבורית כנדרש על רקע חוסר כדאיות כלכלית של מפעילי קווי השירות ע"פ הקריטריונים שלח משרד התחבורה. כדי להגיע לרמת השירות אליה אנו שואפים נדרש שינוי נרחב והתאמת המערך לצרכים בפועל. לאחרונה אנו מקדמים תהליך מול משרד התחבורה כדי לטפל בכך ולהביא לשיפור המצב הקיים. גיבשנו תכנית חדשה שעיקרה מעבר ממסלולים מעגליים של האוטובוסים כפי שהם היום למסלולים קוויים. באופן זה מתאפשר שירות הלוך-חזור אשר מכפיל את מספר הקווים, את פריסת התחנות ואת רמת השירות לתושב. התכנית החדשה מבוססת על סקר מקדים שבחן את היקף המשתמשים ואת יעילות פריסת השירות עד כה. בהתאם לתכנית זו אנו פועלים כעת מול משרד התחבורה לקבלת תקציב לתוספת תחנות על פי המתווה החדש שהוצע, כאשר חלק מהתכנית תיושם כבר בשנת 2020. בנוסף, אנו מקדמים הסדרת שבילי אופניים ברחבי הישוב. כרגע בתכנון שביל אופניים משכונת נווה פרדסים עד לתחנת הרכבת שיצטרף לשבילים שנסללו עד כה, בהתאם לתכנון המפורט בתכנית המתאר המעניק דגש להרחבת אמצעי זה בתחבורה המקומית".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות