fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אושרה תוכנית לשימור העצים בפרדס חנה כרכור

המועצה המקומית אישרה תוכנית נרחבת לשיקום ושימור עצי האלון הותיקים שבמושבה
הוא יכול ללמד אתכם שיעור בהסטוריה. עץ האלון לשימור בבית הספר אלונים. צילום :נירית שפאץ

עצי האלון המרשימים המקיפים את פרדס חנה כרכור, מוסיפם הוד וקסם רב למושבה והפכו לחלק ממאפיינה. לא פלא אם כך שהמועצה המקומית פרדס חנה כרכור אישרה בשבוע שעבר תוכנית נרחבת לשיקום ושימור עצי האלון הוותיקים שאם יכלו לדבר היו עורכים לכולנו שיעור מאלף בהסטוריה. העצים מצויים בכל רחבי הישוב ומהווים חלק מיער אלונים היסטורי שנחשב בזמנו לגדול ביותר בישראל.

בשלב ראשון של התוכנית ישוקמו בין שש לשמונה עצי אלון בני  מאות שנים בהשקעה של כ-100 אלף שקלים המשותפת למועצה המקומית ולמשרד החקלאות. שיקום העצים ילווה בפעילות חינוכית בה תלמידים מבתי הספר השונים יאמצו את העצים וילמדו על חשיבות העצים במרקם האקולוגי ועל אופן הטיפול בעצים בוגרים וותיקים.

עד ראשית המאה ה-20 היו רוב קרקעות האזור מכוסות ביער של עצי אלון התבור, אך במלחמת העולם הראשונה נכרתו כמעט כל העצים על ידי השלטון העות'מאני כדי לשמש חומר דלק לרכבות. עצי אלון עתיקים רבים נותרו ברחבי הישוב, ואף החלה צמיחתם של עצים חדשים בסביבת הוותיקים עדות להיותו של האזור במקורו יער אלונים עבות. דוגמא לכך אפשר למצוא בסמוך לבית הכנסת הראשי של הישוב על דרך הבנים בו מצוי עץ אלון תבור שנשבר ובסמוך אליו צומח ופורץ עץ חדש.

הוא יכול ללמד אתכם שיעור בהסטוריה. עץ האלון לשימור בבית הספר אלונים. צילום :נירית שפאץ

בין העצים הבוגרים הנדרשים לשיקום: עץ אלון תבור הנטוע בלב בית ספר אלונים, אשר גובהו כשישה מטרים, קוטר הנוף כשבעה מטרים. עץ בוגר נוסף ממוקם במרכז גן אלון ברחוב שביל התלמיד גובהו כ-13 מטרים וקוטר הנוף הינו כ-18 מטרים. עץ מרשים בממדיו הוא עץ האלון ברחוב חרובים, בו קוטר הנוף הוא כ-22 מטרים.

שימור העצים הוא אחד התוצרים של סקר הטבע העירוני של הוועדה לאיכות הסביבה בראשות חבר המועצה איציק בוחבוט לוין, אשר החל לפני כשנתיים וחצי על ידי יו"ר הועדה הקודמת ד"ר נורית השמשוני יפה , ובשיתוף התושבים. מטרת הסקר הייתה מיפוי מיני החי והצומח הייחודיים למושבה והוא זכה להיענות עצומה של תושבים אשר דיווחו וסיפרו על פרחים, צמחים וחיות שונות אשר אותרו במקומות שונים בישוב.

ראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש, אמר בנושא: "במסגרת סקר הטבע העירוני הוגדרו 50 שטחים ברחבי המועצה, מתוכם נחקרו לעומק כ-30 אתרים. מהנתונים עלה כי אחד מערכי הטבע הנפוצים והראויים להתייחסות הם שרידי יער אלונים, אלוני תבור ותיקים וגדולים במקביל לצמיחה חדשה של אלונים בשטחים פתוחים. פרדס חנה כרכור היא הרשות הראשונה לפעול לשימור שרידיו של יער האלונים הוותיק באזור. בנוף ילדותנו שזורים עצי האלון הוותיקים, והם מלווים את הישוב לאורך עשרות שנים."

מנהל המחלקה לאיכות הסביבה אייל שני: "פרדס חנה כרכור, בגלל מיקומה הגיאוגרפי, היא בעלת עושר בלתי רגיל של מיני צמחים ובעלי חיים, ואנחנו פועלים בכדי לשמר ולחשוף עושר זה לקהל הרחב. בהמשך לכך, אנו  פועלים לקידום פרויקטים נוספים שישמרו את יער האלונים הוותיק וההיסטורי."

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות