fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כולנו יהודים

סוף שבוע קשה עבר על הרב רון יוסף מנתניה, מייסד ארגון הו"ד, הומוסקסואלים דתיים שחיים על פי תורת ישראל ומתנגדים למשכב זכר: "הדקירות במצעד הגאווה ושריפת המשפחה בכפר דומא הן לא היהדות שאני מכיר"
הרב רון יוסף (צילום: כוכב המגנטים)
הרב רון יוסף (צילום: כוכב המגנטים)

"מזעזע וכואב לראות שהגענו למצב של רצח בחורה תמימה שנקטפת ללא עוול בכפה. יחד עם שריפת המשפחה בכפר דומא, היה לי סוף שבוע שקשה להיות בו יהודי ודתי. זה לא היהדות שאני מכיר. זה ההפך מאהבת לרעך כמוך", אומר הרב רון יוסף, רב בבית כנסת אורתודוקסי בעיר ובעל נטייה חד מינית.

לפני שבע שנים ייסד הרב יוסף את ארגון הו"ד המאגד הומוסקסואלים דתיים בישראל. הארגון פועל לפי תורת ישראל ומחויב להלכה היהודית האורתודוקסית ולכן מתנגד למשכב זכר.
image

בעת הריאיון חזר מיום ארוך של פגישות עם רבנים ואנשי תקשורת דתית: "אמרתי להם שגם אם יש חילוקי דעות עם קהילת הלהט"ב הרי בסופו של יום כולנו יהודים. וגם אם חלילה היה נדקר יהודי חרדי, כולנו היינו נזעקים. יכולה להיות מחלוקת, אבל לא הסתה שמובילה לשנאה. אני בטוח שהצד החרדי לא מעודד רצח ורוב הציבור הזה באופן גורף נגד אלימות. זה לא מספיק. זה עניין של חינוך כי עדיין המילה הומו בבתי ספר ובמקומות רבים היא מילת גנאי".

למה החרדים שונאים הומוסקואלים?

"הדוקר, המחבל היהודי, ביצע את אותו מעשה פעמיים וזה לא קרה בחלל ריק. החברה החרדית והדתית צריכות לעשות בדק בית. גם אם לא נעצו את הסכין, שנאת ההומוסקסואלים גורמת לאווירה מסיתה. גם אם לא אומרים לרצוח, ההסתה מזיקה לא פחות".

הרב יוסף, בן 40, יליד נתניה, למד בנעוריו בבית ספר חילוני. הוא בן למשפחה מסורתית בעלת רקע דתי. עד גיל 22 חי כחילוני ודווקא מתוך ההתמודדות עם הנטייה המינית שלו, התחבר יותר ליהדות: "מצאתי את השילוב והפתרון, ראיתי שזה אפשרי ולקחתי את הדרך הלאה עד להקמת ארגון הו"ד. בשנת 2009 יצאתי מהארון והמשפחה תמכה וקיבלה למרות שזה לא היה להם קל. כאשר הקמתי את הארגון אמרו לי שאף אחד לא יישב אינו. בציבור הכיפות הסרוגות יש תהליך התבגרות. ברגע שסטיגמות נשברות בזרם האורתודוקסי נשברות המחיצות. יש הבנה והכלה וזה משנה את השיח. 80 אחוזים מהם מסכימים לחיות איתנו ביחד ובכבוד. גם בין הרבנים החרדים יש שיח, קבלה והתעוררות בשטח. הו"ד, הומואים דתיים, הוא ארגון אורתודוקסי שעושה שיתוף פעולה עם רבנים ורבניות ואנשי חינוך ואקדמיה".

רון הוסמך לרבנות לפני שיצא מהארון. היום הוא משמש רב קהילה בהתנדבות. הוא שכיר ועובד כמנהל משרד עסקי. החשיפה האישית שלו והקמת הארגון לא היו קלים לעיכול בקרב רבני הציונות הדתית, אך הם ממשיכים לכבד אותו בשל דרכו מתוך ההלכה והאורתודוקסיה.

בציונות הדתית עדיין חושבים שאפשר לרפא הומוסקסואליות?

"אכן יש חלק קטן שחושב שאפשר לשנות את הנטייה המינית. הבאנו עדויות של בחורים שנשלחו לטיפול כזה וחזרו עם נזקים. גם איגוד הפסיכולוגים יצא נגד טיפולי המרה ומשרד הבריאות אף הוציא אזהרה".

מה הבעיה של החרדים בהבנה של ההומוסקסואליות?

"הטעות הגדולה ביותר – והיא הבסיס לשנאה – היא שלוקחים את האיסור של משכב זכר, איסור מהתורה, ומחליטים בניגוד להלכה שגם הנטייה אסורה. גם לסטרייט דתי יש איסורים מיניים, אז למה כאן הנטייה אסורה?".

כלומר ההומוסקסואלים הדתיים לא מקיימים משכב זכר?

"ההומואים הדתיים לא עוברים על האיסור של משכב זכר. יש הרבה דרכים לחיות ביחד, לשמור תורה ומצוות ולחיות חיי אמת. יש לנו תמיכה מרבנים ידועים כמו הרב יובל שרלו, הרב רונן לוביץ, הרב בני לאו, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי ועוד כ-163 רבנים ורבניות שחתמו על 'מסמך העקרונות' שהוציא הארגון בעניין".

 מה אומרים הרבנים בנתניה?

"הרבנים בשתיקה רועמת. עם חלק מהרבנים יש הבנה, אבל לא מדברים על זה. בנתניה אין מקום למפגש לימוד לחברי הארגון ולכן המפגשים נערכים בתל אביב. חברי הארגון פועלים בשיחות עם הממסד החינוכי, בבתי ספר וישיבות, עם רבנים, ציבור דתי וחילוני. אנחנו מקדמים שיח במקרים בעייתיים פרטיים, עושים חוגי בית ונותנים הרצאות בהתנדבות".

כמה פניות היו לכם בנתניה?

"מ-2008 הגיעו לארגון 397 פניות של גברים בלבד, מהם 131 חרדים ודתיים. ההתפלגות בנתניה היא: 37 אחוז זיהו עצמם כחרדים, 11 אחוז כחסידים ו-52 אחוז חובשי כיפות סרוגות. 78 פניות היו של בני נוער".

הרב רון לא חושב שבנתניה יתקיים מצעד גאווה: "לצערי, אני לא רואה אפשרות שהחוגים הפוליטיים הדתיים יאפשרו לקהילה הגאה בנתניה לצעוד. אנחנו כארגון אורתודוקסי לא צועדים במצעדים אלה. כפתרון נכון אנחנו חושבים שיש מקום לארגן כנס פתוח לציבור כדי לקיים בו דיון בין כל הצדדים, וזה מה שהצענו גם לפני שנה".

 

 
קרדיט צילום: כוכב המגנטים

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות