fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חוויות לבנות אצל יעקובס בכפר הרוא"ה

כתבת האוכל והבלוגרית נורית פלד חזרה עמוסת חוויות ממחלבת יעקובס – דור שלישי של משפחת גבנים עם ייצור מסורתי מוקפד
יעקובס צילום נורית פלד

"עם טנא ביד וזר לראשי ביקרתי במשק יעקובס בכפר הרא"ה. הגעתי להתבשם מגבינות, בחגם של הגבינות והתוצרת חקלאית, וחשבתי שאין יותר טוב מאשר לבקר בביתם של משפחת גבנים דור שלישי.

משפחת יעקובס תקעה יתד בכפר הרא"ה כשיצחק ורות הגיעו לוואדי חווארית בעמק חפר בשנת 1936. מתוך הביצות והשממה, הצמיחו השניים ביזע ובעמל, את החזון שלהם ליישוב הארץ.

במשק הקטן שהקימו גידלו הזוג יעקובס משק חי ביתי וגן ירק. מחלב העזים והפרות החלו לגבן לצרכי הבית. שלמה, בנם, בחר להמשיך במסורת המשפחתית, "אני זוכר את החליבה הידנית של הוריי לתוך דליי הפח ואת בדי הגאזה התלויים מעל הכיור במטבח, מהם ניגרים לאיטם מי גבינה".

ברבות הימים, שלמה הקים בית עם רות מהקיבוץ השכן, גבעת חיים. השניים גידלו חמישה בנים לתפארת, ושלמה שהייתה לו כבר רפת גדולה, חזר לטפח את חלום הגבינות.

ברפת של שלמה לא נשמעים צלילי חלב ניגרים אל דליי פח, ברפת שהקים יש אוטומציה מלאה, הפרות נחלבות שלוש פעמים ביום בעזרת ציוד חדיש, אך עדיין ניזונות מאוכל טבעי הצומח בשדות הבעל של המשק. הוא מקפיד שיהיה בלי ריסוסים ותוספים ועל כן החלב שלהם איכותי ברמה בלתי מתפשרת.

אחרי שנים בהן ניקר בשלמה חלום לייצר גבינה כפי שראה בבית הוריו, החליטו בני הדור השלישי בשנת 1997, לחדש מסורת משפחתית, כשהקימו מחלבה בשכנות לרפת.

"את צעדי הגיבון הראשונים עשינו צמודים למחברת המתכונים של סבתא רות, ובעזרתה גם התחלנו במלאכת הגיבון, אך עם הזמן נסעו בני המשפחה לרכוש ידע, להתמקצע, ולמדו את מלאכת הגיבון המסורתי במחלבות שונות באירופה. על אף שייצור הגבינות מתבצע בציוד חדיש, ויש הקפדה על תהליכי יצור מבוקרים, אנחנו ממשיכים לגבן בשיטות מסורתיות, כפי שנהוג במחלבות הקטנות בהן ביקרנו בסיורים שלנו". מספרים שלמה והבנים.

יעקובס צילום נורית פלד

במשק יעקובס מעבדים חלב עזים, כבשים ובקר, פס הייצור הולך ומתרחב, בסיור בין מקררי הגבינות ראיתי שמייצרים למעלה מ- 25 סוגי גבינות איכותיות וייחודיות: קשות, חצי קשות בשלות, גבינות עובשים לצד גבינות רכות יוגורטים וחמאה.

"ברבות הימים, כשהצמיחה של הייצור והביקוש לתוצרת גדלו, החלטנו לפתוח חנות ולהעתיק את המכירות למתחם במרכז כפר הרא"ה. לצד הגבינות נפתחה גם המאפייה המסוגננת אגדת לחם, שהיא מאפייה משובחת עם מגוון עצום של לחמים, עוגות ומאפים, אחר כך נולדה לנו בשעה טובה גם גלידרייה, בה מייצרים מהחלב שלנו גלידות וסורבטים בטעמים מיוחדים, למשל אפרסמון וגויאבה, עם פרי טבעי בעונתו".

מכינים חישוקי גבינה. צילום נורית פלד

בייבי נוסף, הוא מתחם סדנאות מצויד יפהפה, אליו עולים לרגל שפים וחובבים מכל הארץ, לחוויית בישול, אפייה ואירוח בשפע סגנונות וטעמים חלבי וכשר בהנהלת, דפי, הכלה של היעקובסים.

למדתי שבתיאום מראש אפשר להזמין מקום לסיור במחלבה וברפת, משם תוך דקותיים להגיע למתחם הפסטורלי, לשבת בבית הקפה, להתענג מתוצרת ניגרת, מאפים ולחמים ולקנח בגלידות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות