fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הישג: הועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה שהטיפול בגז יהיה בים

רני אידן (צילום רותי ברמן)
ראש מועצת עמק חפר רני אידן (צילום: רותי ברמן)
רני אידן (צילום רותי ברמן)
ראש מועצת עמק חפר רני אידן (צילום: רותי ברמן)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז ממליצה כי הטיפול בגז צריך להיעשות באופן מלא בתחום הים וסבורה שאין לאשר את התוכנית במתכונת הנוכחית. בכך קיבלה הוועדה את עמדת מועצה אזורית עמק חפר ומטה המאבק, המשרד להגנת הסביבה, עמותת "צלול" ואירגוני איכות סביבה נוספים. הועדה קובעת כי הרצון למהר ולאשר פתרון תשתיתי פוגע בערכים סביבתיים חשובים לא פחות לשם שמירה על איכות הסביבה, ופוגע בשטח חקלאי שלא לצורך.

באשר לתמהיל הטיפול בגז בים וביבשה, קובעת הוועדה, כי יש לקבוע את התמהיל הרצוי טרם אישור התכנית ולא באמצעות צוות בינמשרדי באישור מנהל רשות הגז הטבעי. הוועדה סבורה כי יש לרכז את הטיפול בגז במתקני הקבלה בים על אף ההשלכות הסביבתיות על מרחב הים ועל אף הנצפות של המתקן עצום הממדים מהיבשה ובכך לצמצם את שטח המתקן הנדרש ביבשה. לחילופין סבורה הועדה כי יש מקום לבחון לעומק את האפשרות שהתכנית תכלול מנגנון אשר יבטיח כי ברירת המחדל תהיה טיפול מלא בים בחלופות עומק שונות ורק בהיווכח כי הנסיבות התכנוניות לא מאפשרות טיפול מלא ויעיל בים תועדף החלופה של טיפול חלקי ביבשה.

הוועדה המחוזית אף חולקת על קביעת המועצה הארצית שאחד המתקנים חייב להיות בתחום מועצה אזורית עמק חפר וטוענת כי ההסבר לצורך בפיזור מתקנים במרחב המדינה לא עונה על השאלה מדוע נדרש המתקן דווקא במרחב עמק חפר. הוועדה חולקת על כך וסבורה כי בשיקול הביטחוני עליו השתיתו את אחת הסיבות אין ממש, משום שכל השטח היבשתי של המדינה חשוף לפגיעה, כמוהו המרחב הימי. הוועדה סבורה כי אם מסיבות ביטחוניות כלכליות וכו' חייבים למקם מתקנים רבי שטח ביבשה ניתן למצוא מקומות אשר אינם בלב שטח פתוח, אלא באיזורי תעסוקה במרחב המדינה.

הועדה מאמצת את דברי נציגת משרד התשתיות אשר הסבירה לוועדה כי ניתן לייצר פתרון מלא עפ"י הבאר וניתן להוביל ולאחסן את הקונדנסיט ישירות מהמתקן הימי אל בתי הזיקוק. עוד נכתב במסקנות הוועדה כי מכיוון שלא נערך מסמך סביבתי לצנרת ולא נערך סקר סיכונים, מוצע להכין סקר סיכונים לרצועת הצנרת טרם מתן היתרי בנייה. מוצע לבחון גם את נושא הנחת צנרות דלק בקרבה לרדיוסי מגן של קידוחי מי תהום.

ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן: "מדובר בעוד הוכחה שמוסדות המדינה מתחילים להבין את מה שברור כבר לכולם. הטיפול המלא של הגז הטבעי צריך להיעשות הרחק בלב ים. אמרו את זה במשרד להגנת הסביבה, אמרו את זה במשרד הבריאות, אמרו את זה בוועדת הפנים של הכנסת וכעת אומרים את זה במשרד הפנים. אנו חוזרים ודורשים מהמועצה הארצית ומהחוקר שבודק את טענותינו להקשיב לנו- מהר יותר, בטיחותי יותר, זול יותר וסביבתי יותר להקים את המתקנים בים"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות