fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מהר לפני שייעלם: טיול לשבת בבריכות החורף בשרון

בריכת הבטיח ליד פרדס חנה. צילום: קק"ל
בריכת הבטיח ליד פרדס חנה. צילום: קק"ל

בריכות החורף ליד פרדס חנה וחדרה מלאות מים ועכשיו הזמן לצאת לטיול שאפשר לעשות רק בחורף

ברחבי הארץ קיימים כיום עשרות בריכות חורף אך במחקר שביצעו קק"ל גילו כי מספרם הולך ונעלם. בינתיים, הודות לגשמי הברכה שירדו, ועדיין יורדים, בריכות החורף מלאות במים ומשמשות מקור חיים לחיות, צמחים ואפילו בני אדם.

בריכות החורף הם אגמים טבעיים בגדלים שונים המתמלאים בחודשי החורף בלבד ומתייבשים בחודשי הקיץ. להבדיל משלוליות, המתייבשות תוך מספר ימים, בריכות החורף מחזיקות מים במשך מספר חודשים, דבר המאפשר קיום מחזור חיים ליצורים רבים. ואכן, בריכות החורף מהוות בית לבעלי חיים רבים, שחלקם מצויים בסכנת הכחדה, ביניהם סוגי צפרדעים, סלמנדרות כתומות, חיפושיות וחרקים, שפיריות וסוגי ציפורים שונות.

אזורנו התברך במספר רב של בריכות חורף, כמו ביצת זיתא במזרח חדרה, הבריכה ביער חדרה, האגם הנסתר ליד תלמי אלעזר, בריכת בטיח, הבריכה ליד קרית החינוך של המועצה האזורית מנשה, בריכת המטווח בפרדס חנה, ואחו בנימינה.

בריכת הבטיח ליד פרדס חנה. צילום: קק"ל
בריכת הבטיח ליד פרדס חנה. צילום: קק"ל

לפני שנים היה ניתן למצוא ברחבי הארץ מאות בריכות שכאלו אך התרחבות עירונית, בנייה וניקוז ביצות פגעו באותן בריכות שנעלמו לחלוטין. ענת גולד, מנהלת אגף תכנון בקק"ל: "קרן קימת לישראל מקדמת שיקום והחזרה של בריכות חורף שהלכו ונעלמו עם הפיתוח המואץ בארץ. המטרה שלנו היא להחזיר לטבע את המערכות הטבעיות שלו שנעלמו עם הזמן. מבחינתנו בפרויקט בריכות החורף אנו לא מתמקדים רק בשיקום אלא גם בפיתוח מבוקר על מנת שבריכות מסוימות יהיו נגישות לציבור הרחב לבוא, לטייל, לראות וליהנות מהשטחים האלה שיכולים להוות מוקד תיירות מוביל. כחלק מהפיתוח ביצענו ברוב הבריכות גם עבודות הגשה במטרה להתאים את האתר לאנשים עם מוגבלויות.

"את עבודת השיחזור והפיתוח של הבריכות הרבות ברחבי הארץ התחלנו על בסיס מפות היסטוריות מהתקופה הבריטית. לאחר מכן הצלבנו את המפות עם שטחי היער שאנו אחראיים על הניהול שלהם וגם עם המצב בפועל בשטח. כך נחשפו הרבה שלוליות שהמיפוי הבריטי לא ציין. אנו כמובן מסתכלים על הבריכות בראייה רחבה ארצית במטרה ליצור רשת של בריכות חורף, מהצפון ועד הדרום. כך נוכל להחזיר ליערות את הבריכות שאבדו, לשמור על אלו הקיימות וגם להוסיף עוד אתרי תיירות ביערות לציבור הרחב".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות