fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כביש החוף יורחב בין זכרון יעקב לחבצלת

לאחר העבודות, שעלותן עומדת על 2.2 מיליארד שקלים, בין היתר תגדל המהירות המותרת לנסיעה וניתן יהיה לעצור בשוליים
מחלף בית ינאי (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)
מחלף בית ינאי (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)

פרויקט שדרוג כביש החוף בקטע שבין זכרון יעקב למחלף חבצלת, שאורכו 40 קילומטרים, יוצא לדרך. עלות העבודות עומדת על 2.2 מיליארד שקלים. הפרויקט הופקד בוועדה לתשתיות לאומיות בחודש מאי, ובימים אלה עומד בפני גיבוש סופי של הוועדה לתשתיות לאומיות, טרם הבאתו לאישור הממשלה. הצפי לתחילת הפרויקט היא שנת 2016 והעבודות צפויות להימשך כארבע שנים.

הפרויקט של שדרוג מקטע הכביש, כולל הרחבת הכביש בנתיב שלישי לכל כיוון, שדרוג מחלפים, הקמת מעברים תת קרקעיים לטובת הולכי רגל, רוכבי אופניים ובעלי חיים. הפרויקט יתבצע על ידי חברת נתיבי ישראל ולאחר השדרוג תותר בכביש נסיעה במהירות של 110 קמ"ש.

כביש החוף הוא אחד הכבישים היותר עמוסים ומבוקשים בישראל. לפי נתוני נתיבי ישראל, מדי יום עוברים בכביש 87 אלף כלי רכב, זאת על פי ספירה שהתבצעה בשנת 2012. עוד לפי נתונים אלה: קצב גידול כלי הרכב בכביש החוף במהלך העשור האחרון היה חמישה אחוזים לכיוון דרום וארבעה אחוזים לכיוון צפון. הכביש תוכנן ברובו בשנות ה-50 עם תוספות קלות בשנות ה-60. השדרוגים העתידיים יתאימו אותו לרוח הזמן.

במסגרת שדרוג כביש החוף, יונמך קטע הכביש הקיים שבין בית ינאי לבית חירות ב-50 מטרים וגשר הולכי הרגל הסמוך להדסה נעורים ייהרס וייבנה מחדש. צפונית לו, ייבנה גשר חדש נוסף לטובת הולכי רגל. תוואי הכביש המתעקל ייושר וכך יהפוך נוח יותר לנסיעה וייבנו בו שני מעברים אקולוגיים. גשר הולכי הרגל במחלף גבעת אולגה דרום ייהרס ובמקומו ייבנה גשר חדש, ויוקם גשר נוסף במחלף אולגה צפון. לתושבי גבעת אולגה תיפתח יציאה דרומה, מהשכונה לכביש החוף. בנוסף, יוקם גשר להולכי רגל מעל נחל חדרה. בנוסף, יוסט הכביש הקיים הסמוך לג'סר א-זרקא כ-270 מטרים, עד לגבולות נחל עדה. זאת כדי לאפשר ליישוב להתפתח ולגדול, מבלי שכביש 2 יסגור עליו ולא יאפשר את גידולו. מחלף חדש יתווסף בקרבת היישוב כדי שג'סר א-זרקא יחובר לכביש החוף ובו יציאות לדרום וצפון.

במסגרת שדרוג מקטע כביש החוף, יורחב מחלף אור עקיבא בנתיב אחד, מחלף זכרון יורחב ויהיו בו שלושה נתיבים וכן נתיב נפרד ליורדים למחלף מכיוון חיפה וכן יוקמו קירות אקוסטיים.

לדברי מנהל הפרויקט, אודי שריג, במקטע הכביש החוף המיועד לשדרוג יש כשל תנועתי. "הכביש מתפקד הרבה מעבר לקיבולת שלו", הוא אומר, "בשעות השיא, בין שבע לשמונה בבוקר וגם קצת לפני ואחרי, הכשל התנועתי חמור ביותר, במיוחד בין חדרה למחלף חבצלת. זאת עקב נפח התנועה הזורמת אליו מחדרה ומכביש 65, כביש ואדי ערה. העיכוב הממוצע בתנועת כלי הרכב הנוצר עקב כך, הוא של 25 דקות בכל יום ולכל כיוון. הפתרון של הרחבת הכביש על ידי הוספת נתיב שלישי לכל כיוון, יפתור זאת. לקחנו בחשבון גידול של שניים עד שלושה אחוזים בשנה במספר כלי הרכב והמסקנה היא שהכביש המשודרג יקלוט היטב את כלי הרכב שייתווספו עד שנת 2035. מעבר לתחזית זו קשה לצפות, היות וכבר מדובר בתחזית שהיא ארוכת טווח".

מחלף בית ינאי (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)
מחלף בית ינאי (הדמיה: באדיבות נתיבי ישראל)

לדבריו, המגמה הכללית של משרד התחבורה היא להביא אנשים, הנוסעים באופן יומיומי ברכבם הפרטי למקום עבודתם במרכז, לעבור להשתמש בתחבורה הציבורית, כדי להפחית את עומס התנועה. שריג מוסיף כי הקמת שני המעברים האקולוגיים, בגובה ארבעה וחצי מטרים וברוחב של שישה עד שמונה מטרים, בסמוך לפארק השרון הצמוד למכמורת וכן בין מחלף קיסריה לגשר פל-ים, תאפשר תנועה בטוחה של הולכי רגל, רוכבי אופניים וכן בעלי חיים. "כיום אי אפשר לחצות כלל את פארק השרון והולכי הרגל צריכים ללכת עד נחל אלכסנדר ולעבור במעבר התת קרקעי הסמוך לגדה הצפונית שלו. כל זה עתיד להשתנות. בנוסף, יוכלו בעלי החיים לחצות בבטחה את הכביש".

שמונה קירות אקוסטיים יוקמו במסגרת שדרוג הכביש: סמוך למחלף חבצלת, בבית ינאי, בבית חירות, בגבעת אולגה, סמוך לבית החולים הלל יפה, בקיסריה ובג'סר א-זרקא. הקירות יפחיתו את רמת הדציבלים בשכונות הללו וישפרו לעין ערוך את המצב הקיים.

הפרויקט, מסביר שריג, אמור גם לשפר את מצב הבטיחות: שוליים רחבים יוקצו בו לכל מסלול וכן יוקצה שול פנימי. "היום לא תמיד יש מקום לעצור בצידו הימני של נתיב הנסיעה ואין שול תקני, המאפשר ירידה ועצירה במצבי חירום. כל זה עתיד להשתנות", הוא אומר.

גם השיפועים התלולים הקיימים כיום בכביש ימותנו ובמקום שיפועים של שישה אחוזים, כפי שיש בו היום, יהיו בו לאחר השדרוג שיפועים של שלושה אחוזים לכל היותר. כאלה שיאפשרו נסיעה של 110 קמ"ש, וכן ימנעו מצבים בהם משאיות כבדות עולות בשיפוע התלול בכבדות וגורמות בכך לזיהום אוויר".

כל הגשרים הקיימים היום – בהדסה נעורים, בית ינאי, אולגה צפון, אולגה דרום וג'סר א-זרקא – ישודרגו אף הם. ייסללו בהם מדרכות לטובת הולכי הרגל, יוקצו שבילי אופניים ותבוצע התאמה למעבר של כיסאות גלגלים.

שריג: "מדובר בשדרוג כולל שיקל על הנוסעים ועל הולכי הרגל, ינגיש את גבעת אולגה ליציאה דרומה לכביש החוף,דרך שכונת חופים, ובסמוך למחלף קיסריה ייבנו תחנות לטובת הנוסעים בתחבורה הציבורית. קטע הפרויקט הסמוך לעיר חדרה, מתואם עם עיריית חדרה ואמור לשרת את העיר המתפתחת, שבמהלך השנים הקרובות יתווספו אליה שכונות נוספות כגון שכונת עיר ימים וכן פארק תעשייה במה שהיה פעם מעברת אגרובנק שיגדילו את נפח הנוסעים אליה וממנה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות