fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"תהיה פה עיר חדשה"

השבוע נחתם החוזה של פרויקט עיר ימים בחדרה. 10,000 יחידות דיור, תוספת של כ35 אלף תושבים על כ-2660 דונם על הים. האדריכל ומתכנן הערים טומי לייטרסדורף, שינצח על הפרויקט, מסביר ל"חדשות חדרה" למה יש לתושבי העיר סיבה מצוינת להמתין לדבר הגדול הבא
רובע הים הדמיות: עיריית חדרה
רובע הים הדמיות: עיריית חדרה

"תהיה פה עיר חדשה שתשרת את כל התושבים. זה ימתג את חדרה פעמיים. לתושבי חדרה אני אומר – הפרויקט הוא שלכם. החוף שלכם. הפארק שלכם. אני לא מכיר שני לו. זה יהיה מרכז של תרבות, בילוי, תיירות ומסחר במקום חדש ומודרני על הים. החלום הרטוב של כל עיר שיהיה לה דבר כזה". כך אמר השבוע האדריכל טומי לייטרסדורף, מבכירי האדריכלים בארץ ובעל רזומה מפואר גם בעולם, לאחר שחתם בעיריית חדרה על החוזה שמוציא לפועל את פרויקט עיר ימים חדרה. 

טומי לייטרסדורף, בן 77, אדריכל ומתכנן ערים, בעבר היה נשוי לרינה מאיר, בתו של משה מאיר, מקים מגדל שלום בתל אביב. לשניים שני ילדים: יונתן, גם הוא אדריכל, שנשוי לרונית רפאל, הבת דושי נשואה לשחקן אנחל בונני, בעלת מתחם "דלאל" בנווה צדק. בין הפרויקטים הגדולים שהיה אחראי עליהם: עיר ימים נתניה, מערב ראשון לציון ופרויקטים גדולים נוספים בעולם.

רובע הים הדמיות: עיריית חדרה
רובע הים הדמיות: עיריית חדרה
טומי לייטרסדורף
טומי לייטרסדורף (צילום: שלומי גבאי)

לפני ארבע שנים הוא זכה במכרז לתכנן את הפרויקט במערב חדרה, שקיבל את השם: "רובע הים" או "עיר ימים חדרה". מדובר בפרויקט ענק, מעין עיר חדשה לגמרי המתוכננת להיבנות על קו החוף של חדרה, עם 10,000 יחידות דיור, המשמעות: כ-35,000 תושבים נוספים. שווי הפרויקט הוא 3 מיליארד שקלים.

מדובר ב-2,660 דונם על הים, מתוכם 1,500 דונם של פארקים, חופים וטיילת, 1,400 חדרי מלון ו-70,000 מ"ר שטח מסחרי. לאחר שחתם על החוזה עם ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, הסכים לייטרסדורף לשוחח עם "חדשות חדרה" ואמר: "אני יכול לומר שהפרויקט בחדרה מזכיר מאוד את פרויקט עיר ימים בנתניה. כל הצירים בפרויקט הזה מובילים אל הים. מכל מקום יש נוף לים. יש חיבור לצירי תחבורה מרכזיים כולל מחלף קיסריה. המשרד להגנת הסביבה משחק פה תפקיד מרכזי מאוד. בדרך כלל בפרויקטים מהסוג הזה הירוקים תמיד נגד, פה הם איתנו. גם משרד התיירות, וכולם שותפים גם בהיגוי וגם בתכנון. זה לא דבר של מה בכך".

מדוע עברו כל כך הרבה שנים מאז שהסתיים המכרז ועד חתימת החוזה?
"כי מדובר בתוכנית כבדה מאוד. לא רק מבחינת תכנון אלא גם מבחינת כמות יועצים".

צפון מערב חדרה

ועכשיו הגיע הזמן?
"זה תלוי גם רבות בראש העיר. אני לא אומר משהו לגנותו של הקודם, אבל ברגע שעבור ראש העיר הנוכחי מדובר בפרויקט הדגל, הוא מצא את התקציב לטובת העניין ואפשר היה לצאת לדרך. הוא הגנרטור הכי גדול של הפרויקט. ככל שהוא ידחוף יותר, כך הדברים יתקדמו טוב יותר". 

את תושבי חדרה מעניין מתי כל הפרויקט הזה ירקום עור וגידים.
"ההליך התכנוני כבד מאוד, הוא יסתיים בעוד כחמש שנים. בדרך כלל לאחר מכן יש את כל השלב של איחוד וחלוקה, אבל הבנתי שבחדרה מתכוונים לעשות הכל במקביל. אני בעד. אחד השחקנים הכי חשובים פה היא הוועדה המחוזית. ככל שראש העיר ידאג לקדם שם את כל מה שצריך, כך הדברים יזרמו טוב יותר".

צביקה גנדלמן (צילום: עיריית חדרה)
צביקה גנדלמן (צילום: עיריית חדרה)

כלומר בעוד חמש שנים אפשר יהיה כבר לראות ניצנים על השטח?
"כן, אני מניח שבשלב הראשון בטח יקומו כ-1,500 יחידות דיור".

ומה עם הטיילת?
"זה כבר עניין של שותפויות. אין לי ספק שמשרד התיירות יפעל לקידום הנושא במהירות, כי יש לו אינטרס גדול מאוד שזה יקרה".

מה המסר שלך לתושבי חדרה?
"קודם כל הם אמורים להיות גאים, כי הרבה ערים אחרות היו שמחות לפרויקט כזה. אין לי ספק שזה ישנה את העיר מקצה לקצה. נכון שזה ייקח זמן, אבל בטווח הארוך זה יעשה פה מה שעיר ימים עשתה לנתניה. קצב הפיתוח תלוי בביקושים, וביקושים יהיו. מילה של טומי"

כתב: אסף בכור

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות