fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דרישה: להכיר בשיטפונות בחדרה כאסון טבע

תושבים ובעלי עסקים רבים בעיר נותרו עם נזקים כבדים בעקבות ההצפות. מנכ"ל משרד ראש הממשלה סייר בעיר בסוף השבוע שעבר והודיע לראש העירייה שיבדוק את האפשרות לפצות את חדרה, שטרם יודעת כיצד להתמודד עם הנזקים הכספיים הגדולים
זאב זלצמן
"36 שנות עבודה ירדו לטמיון". זאב זלצמן

בסוף השבוע שעבר, בשוך הסערה, החלו התושבים ובעלי העסקים שניזוקו לאמוד את הנזקים ולנסות להציל את מה ששרד אחרי השיטפונות וההצפות שפקדו את העיר. לא מעט מבעלי העסקים, שעסקיהם ממוקמים באזור התעשייה הצפוני והדרומי של העיר, ניזוקו. 79 בתים בשכונת נווה עובד ניזוקו אף הם ובעליהם איבדו את רכושם. זאת בנוסף לתשתיות שנהרסו ברחבי העיר.

ראש עיריית חדרה, חיים אביטן, אומד את הנזק במאות מיליוני שקלים ומבקש שממשלת ישראל תכיר בשיטפונות כאסון טבע ותסייע לעיר. ביום חמישי בשבוע שעבר הגיע לעיר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר. אביטן לקח אותו לסיור בעיר, הציג לו את הנזקים וביקש שיינתן פיצוי כספי לעירייה ולתושבים, כדוגמת זה שניתן אחרי אסון השריפה בכרמל למרות שהרס כתוצאה מגשמים אינו מוגדר כאסון טבע. לוקר מצידו הבטיח לפעול בנושא, אולם טרם נקבע האם תקבל חדרה סיוע ובאיזה שיעור. אביטן: "בימים הקרובים כבר נדע. בינתיים נפגשתי גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והוא הבטיח לפעול בכיוון".

עד שזה יקרה, מנסים בעלי העסקים שניזוקו לחזור לשגרה וזה לא קל. יעקב רוקח, בעליהם של מפעל וחנות רהיטים באזור התעשייה הדרומי, הפועלים במבנה בן שלוש קומות: "מפעל הייצור וחלל האחסון שבקומה התחתונה ניזוקו לחלוטין והנזק נאמד ב-2 מליון שקלים. המים הגיעו לגובה של מטר וכיסו את המכונות, המחשבים ולוחות החשמל. עכשיו אני יושב באולם התצוגה וחדר הייצור סגור. שלוש מתוך המכונות מושבתות לגמרי, אני ממתין לאישורי הביטוח כדי שאוכל לרכוש חדשות ובינתיים, במשך חודשיים-שלושה, הייצור יושבת.

מארק קופלביץ', בעליו של העסק "מזל טוב" לממכר כלים חד פעמיים: "החנות הוצפה בגובה חצי מטר, כל מה שהיה בה פשוט נהרס. שמאי העריך את הנזק בכ-100 אלף שקלים. קערות וצלחות שהתלכלכו קצת בבוץ העמדתי למכירה ב-80 אחוזי הנחה ועל השאר אצטרך להתגבר. במשך שלושה ימים הייתי שרוי במן סוג של אבל. התגברתי על הקושי הנפשי ואני ממשיך הלאה".

תושבי רחוב בורכוב, שרבים מהם פונו מבתיהם בעיצומה של הסערה, חזרו בסוף השבוע שעבר לבתיהם וגילו את גודל הנזק. זאב זלצמן, חוקר פרטי המתגורר ברחוב מזה 20 שנה: "מדובר בצונאמי, עוד לא ראיתי דבר כזה. רק לפני ארבעה חודשים עשיתי שיפוצים בבית, והכל הלך. עלות הנזקים להערכתי היא 200 אלף שקלים. זה כולל דלתות פנדור חדשות, שתי מכונות כביסה, מחשבים, מצלמות, מצלמות וידאו, מרצפות שיש להוציא כי תחתן יש עדיין רטיבות ומכונית מאזדה 3 שנת 2005. הנזק החמור והמשמעותי ביותר הוא כל חומר החקירות שלי, שנאגר במחשבים ובמחשב הגיבוי ופשוט הלך. כך ירדו לטמיון 36 שנות עבודה. אנחנו, תושבי הרחוב, מתכוונים לתבוע את עיריית חדרה על הנזקים שנגרמו לבתים שלנו".

זאב זלצמן
"36 שנות עבודה ירדו לטמיון". זאב זלצמן

הלנה זורין, אמנית, תושבת הרחוב: "אלבומי האמנות שלי נהרסו וכן כל מכשירי החשמל והמכונית. יש לי אבא משותק שלא קם מהמיטה וזקוק לטיפול צמוד ובת שחיינית מקצועית שיש להסיע אותה ואני מנוטרלת. הסלון נהרס וגם המטבח ועדיין אין לי חשמל בכל הבית. יש לי ביטוח אבל השמאי עדיין לא הגיע ומאז הסערה אני עסוקה בניקיונות".

נעמה ואברהם שושן איבדו את כל רכושם, גם את העסק הממוקם בסמיכות. נעמה: "ביום שלישי בשעה חמש אחר הצהריים רציתי לקנות סיגריות ופשוט לא יכולתי לצאת מהבית כי המים זרמו ברחוב. בהמשך פרצו מים דרך הביוב והקיר המשותף לנו ולבית השכן. הכל הלך: המיטות, המדיח, המקרר, מכונת הכביסה, המייבש וכמובן הבגדים שלנו. נשארנו בלי כלום ומאז ועד היום אנחנו רק מנקים את המים והבוץ". אברהם: "יש לי עסק למרזבים שעובד חזק בחודשי החורף וכל המכונות בו פשוט נהרסו. עכשיו אין לי עבודה ואין לי בית ואני לא יודע מה לעשות, כי גם כסף אין".

אברהם שושן
כל המכונות נהרסו. אברהם שושן בעסק

לדברי יו"ר סיעת "חדרה אחת" וחבר מועצת העיר לשעבר צביקה גנדלמן, ניתן היה למנוע את ההרס הגדול. "שבועיים לפני השיטפונות קיימתי מפגש עם תושבי העיר שהתריעו בפני על העדר תשתיות מתאימות בחלק מהשכונות", הוא אומר. "במפגש נכחו גם תושבי שכונת בורוכוב. אחרי השיטפונות, ביררתי וגיליתי שבמהלך השנתיים האחרונות, בעקבות בניית מתחם מיקס תוך תכנון לקוי, נוצר איגום של מים ועם הגשמים העזים הרחוב הוצף. בנוסף, הכביש החדש המוליך לבית אליעזר נבנה במפלס נמוך מדי, תעלות הניקוז לא נוקו ונחל חדרה לא הוכן לקראת גשמי החורף ואלה התוצאות". עם המסקנות האלה פנה גנדלמן במכתב למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, וביקש שהנושא ייבדק לעומק, במיוחד השאלות האם התשתיות תפקדו כשורה.

לדבריו מצטרפים חברי מועצת העיר לשעבר חדוה יחזקאלי ואוהד מרחב, שגם הם פנו במכתב למבקר המדינה ולממונה על המשרד לאיכות הסביבה שלמה כץ. "לאור התכנון הלקוי של מערכת הניקוז בעיר, אנו מבקשים להקפיא, לשקול מחדש ולבדוק בשנית את תוכנית המתאר המתייחסת לשכונת הפארק ולאגן ההתהוות של נחל חדרה ופארק המטרופולין המתוכנן והרחבת אזור התעשייה מזרחה. התמונות כפי שהן מצטלמות בעיתונות נראות מאוד יפה, אך מסתבר שבמבחן התוצאה קצת פחות", לשון המכתב.

ראש העיר חיים אביטן מסר בתגובה: "הניקוז בעיר פועל מצוין. והעובדה היא שאחרי ההפוגה בגשמים פעלה מערכת הניקוז כרגיל. מדובר באנשים שרוצים לעשות הון פוליטי על גבם של אזרחים שמלקקים את הפצעים. האסון נגרם בשל כמויות עצומות של גשמים". מנכ"ל העירייה, איקי צור, הוסיף: "קיבלתי פניות בודדות מתושבים המלינים על הניקוז. מישהו כבר אמר לי שהוא חושב לתבוע את העירייה וזו זכותו. מי שחש שנעשה לו עוול יכול בהחלט לפנות לבית המשפט ועל כך לא נלין".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות