fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זהירות ארנונה לפניך!

תושבים מספרים כי הופתעו לרעה מגובה המס שהם נדרשים לשלם. עיריית חדרה: שכונת הפארק נמצאת באזור גבייה 1, בשש השנים האחרונות לא העלתה העירייה את תעריפי הארנונה
מפגינים מול בניין העירייה
מפגינים מול בניין העירייה

העניין הציבורי סביב גובה הארנונה בחדרה מעורר תהודה ואין כמעט שבוע ללא פוסטים זועמים של תושבים מתלוננים המפרסמים את שוברי הארנונה שלהם. לריסה, מהנדסת במקצועה, עברה לאחרונה לשכונת הפארק בחדרה. עד לא מזמן, לריסה ובני משפחתה התגוררו בקרית השרון בנתניה, שם שכרו דירה בשטח 108 מ"ר וחיוב הארנונה עמד על 942 שקלים לחודשיים. לאחר שעברה עם משפחתה לשכונת הפארק בחדרה גילתה שהדירה שרכשה, ששטחה 105 מ"ר, מחויבת בארנונה דו חודשית בסך 1,400 שקלים. "בהתחלה חשבתי שמדובר בטעות אך לאחר בדיקה עם עוד שכנים הבנתי שזה אמיתי", מספרת לריסה.

ליאור, שעברה לחדרה עם משפחתה, מספרת סיפור דומה. "עברנו משיכון ותיקים בנתניה, מדירה גדולה ומרווחת, ורכשנו דירה בגודל 102 מ"ר בשכונת הפארק כדי לצמצם בהוצאות וכן בשל מחירי הדירות בעיר. תכננו את ההחזר החודשי כך שנוכל גם לחסוך". חשבון הארנונה שקיבלו היה על סך 1,500 שקלים ושטח הדירה "קפץ" ל-162 מ"ר. הכסף שתכננו לחסוך במעבר לחדרה הופנה לארנונה, שהייתה גבוהה ב-950 שקלים מזו שבנתניה.

המחאה השקטה של תושבים בשכונת הפארק. לפני כשנתיים.
המחאה השקטה של תושבים בשכונת הפארק. לפני כשנתיים.

אתי אטיאס מסיעת מחוברים ופעילה אקטיבית בנושא , הייתה בעברה סגנית מנהל מחלקת הגבייה בעיריית אור עקיבא ומנהלת תחום העסקים בעיר. "שיטת חישוב הארנונה והתעריפים שנקבעים למ"ר רבים ומגוונים. הם נקבעו לפני כ-47 שנה ומשתנים בין רשות לרשות. בחדרה שיטת החישוב הינה ברוטו ברוטו, השיטה המחמירה ביותר. שיטות אלו  כבר לא מתאימות  למציאות הנדל"נית של היום", אומרת אטיאס.

היא מדגישה כי בשל מדרגות המס, תעריף החיוב עולה עם גודל הנכס. בדירה ששטחה הוא עד 160 מ"ר, החיוב הוא לפי 47.78 שקלים למ"ר, אך בדירה בשטח 161 מ"ר, התעריף למ"ר עולה ל-53.17 שקלים. "במקרה זה", טוענת אטיאס, "אין צורך באישורים ממשרד הפנים והאוצר ויש בכוחה של העירייה להתוות מדיניות ולדון בנוגע להקלה על תושבים שנמצאים בתפר הזה".

"להתוות מדיניות מקלה ביוקר הארנונה" אתי אטיאס
"להתוות מדיניות מקלה ביוקר הארנונה" אתי אטיאס

לדבריה, ראשי ערים היו חלוצים בנושא ופעלו להקל על תושביהם. "בהוד השרון העירייה הביאה לשינוי בצו הארנונה. אושר להם ממשרד הפנים שינוי תעריף לשטחים המשותפים בבנייני מגורים כך שיעמוד על התעריף הנמוך ביותר. היום הארנונה בהוד השרון היא הנמוכה ביותר באזור. גם ראשת העיר נתניה מרים פיירברג יזמה מהלך שהפחית את הארנונה באזור א' ולעסקים הקטנים בעיר, על אף האובדן בהכנסה לקופה הציבורית. בראש העין הגישו פנייה למשרד הפנים לאישור תיקון לצו הארנונה והצליחו להפחית את התעריף לשטחים המשותפים בבנייה רוויה. ובהרצליה החליט ראש העיר לוותר על חיוב השמירה".

מעיריית חדרה נמסר בתגובה: בשש השנים האחרונות, מאז בחירתה של הנהלת העיר הנוכחית בראשות ראש העיר צביקה גנדלמן, לא העלתה עיריית חדרה את תעריפי הארנונה בעיר, למעט עליות של תוספת יוקר שאינן נתונות לשיקולי הרשות אלא נקבעות באופן חד צדדי על-ידי משרד הפנים. בנוסף, בצו הארנונה לשנת 2019 כללה העירייה הנחה בגובה של 5 אחוז לתושבי העיר משרתי מילואים.

בטבלה שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ודרגה את הרשויות המקומיות על-פי גובה הארנונה שהן גובות, ממוקמת חדרה בקבוצה ה-17 בגובה תעריפי הארנונה עם עלות של 767 שקלים ארנונה דו-חודשית לדירת 100 מ"ר, לעומת רשויות הגובות 1,250 שקלים, או אפילו הרשות השכנה נתניה, הממוקמת בקבוצה 6 בתעריף הארנונה עם 1,000 שקלים ארנונה דו-חודשית לדירת 100 מ"ר.

חיובי הארנונה שצוינו בכתבה אינם מתייחסים לשכונות באזורי גבייה מקבילים, אלא שכונות בנתניה אשר נמצאות באזור גבייה 2, לעומת שכונת הפארק הנמצאת באזור גבייה 1.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות