fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החל המאבק נגד שינוי ייעוד הקרקע ברצועת לנטוס

ככה יראה לנטוס צילום עצמי
ככה יראה לנטוס צילום עצמי

 

המאבק על רצועת לנטוס החל. ביום שלישי השבוע העבירו מובילי המאבק נגד תכנית 'אזור התעשיה המטרופוליני משני' של נתניה המוכר כ:  נת/1000 לועדה המחוזית לתכנון ובניה, מכתב ובו התנגדותם המפורטת. לדבריהם קיים כשל חמור בתכנית המוצעת בעיקר בשינוי ייעוד קרקע מתעשייה נקייה למגורים. הצוות המוביל את המאבק כולל את התושבים: גיא שחר, רוני טורגיאנו, לירון גליק ואופיר יובל טוענים כי הפגיעה היא קשה ולא רק לתושבים אלא לעיר נתניה כולה.

"התוכנית הנ"ל כוללת שינוי יעוד ושימושי קרקע, תוספת זכויות, והוראות תכנוניות, סביבתיות ותחבורתיות לגבי מספר מתחמים באזורי התעסוקה הקיימים של נתניה, בשטחים הנמצאים במרחב ביניהם ובשני מתחמים הנמצאים בשכונת קריית השרון. בשני המתחמים הנמצאים בקריית השרון, מתחם קריית יהלום ומתחם לנטוס, מוצע שינוי בתאי שטח שיעוד הקרקע המאושר לגביהם כיום הוא "תעשייה נקיה", ליעוד שהוגדר בתכנית כ"מגורים ומשרדים". היקף המגורים המוצע הינו 1,200 דירות במגדלים בגובה של עד 40 קומות. במתחם יהלום – מתוכננות כ-400 דירות ובמתחם לנטוס – מתוכננות כ- 800 דירות. בהתחשב בתקנות שבס וכחלון שבתוקף כיום, וברור שינוצלו ע"י היזמים, הרי שהמצב התכנוני המוצע חמור עוד יותר, והמדובר בתוספת של כ-1500  יחידות דיור!! ולמעלה מ- 450,000 מ"ר בניה למגורים בלבד כולן על רחוב אחד שכבר כיום אינו עומד בעומס התחבורתי הקיים בשכונה. עוד נטען כי בשכונה טרם מומש כל פוטנציאל הבניה, הגובה של בניני השכונה הוא עשר קומות והיא סובלת כל העת מבעיות תנועה. לטענתם בתוספת יחידות הדיור המתוכננות החיים בשכונה יהיו בלתי נסבלים מה גם כשהצפי הוא להכפלת כמות תושבים בעקבות תכניות גובלות כמו 3,500 יח"ד בשכונת הבננה ו-1,500 בתכנית אילנות.

לנטוס תשריט. צילום עצמי
לנטוס תשריט. צילום עצמי

"תושבי ציר לנטוס העתידים יתבססו כמעט לחלוטין על תשתיות קיימות של שכונת קריית השרון. תשתיות אלה, כבר היום אינן מצליחות לספק את צרכי האוכלוסייה ההולכת וגדלה".

אם עד כה עסקו טענות התושבים בתוספת יחידות דיור הרי שלטענתם התכנית הזאת פוגעת פגיעה כלכלית קשה בעיריית נתניה עקב שינוי יעוד הקרקע. בעוד שבנייני משרדים ותעשיה נקיה הם בגדר 'תרנגולת שמטילה ביצי זהב' לקופה הציבורית כלומר הוצאה שוטפת נמוכה והכנסה שוטפת גבוהה ממסי ארנונה הרי שבנייני מגורים ודירות מגורים מהווים בור תקציבי הדורשות, מוסדות לימוד, שירותים לאזרח והוצאה גבוהה בהרבה מההכנסה מארנונה מדירות אלה. "אומנם עיריית נתניה תזכה לסכום כסף חד פעמי בלתי מבוטל מגביית היטלי השבחה. אך אין בסכום זה כדי לפצות על ההוצאה הקבועה שתהייה לעירייה במתן שירותים לאלפי הדירות המתוכננות, צביון ואיכות החיים בשכונה ייפגעו קשות, גם לגבי התושבים הקיימים וגם לגבי התושבים החדשים".

לטענתם האפקט התחבורתי של תוספת הדירות ציר לנטוס, ללא שום יכולת מעשית להוסיף כבישים נוספים או לתת מענה תחבורתי הולם הוא בגדר כישלון תכנוני תחבורתי הזועק לשמיים, ואינו מתקבל על הדעת. בהתנגדותם הם מציינים את הבדל הגבהים שבין בניני השכונה לציר לנטוס שהוא מוגזם מעשר קומות בשכונה ל-40 קומות בציר לנטוס.

האם "מרכז אלון" ו"קניון נעימי" יוכלו לבנות יחידות דיור על המבנה הקיים?

"נושא זה דורש הבהרה נוספת. אין בתכנית הגדרה של חלוקת זכויות הבניה בין המגורים וייעוד המשרדים – לפי המתואר בנתונים הכמותיים למתחמי "קרית יהלום" ו"רצועת לנטוס", קיימת האפשרות לבנות את כל זכויות הבניה כמגורים ולא כמשרדים. בעוד הצורך הברור של שני המתחמים הללו הינו בנייה עקרית למשרדים ותעסוקה".

התושבים מביעים מחאה על כך שהתוכנית נמצאת בשלבי אישור כה מתקדמים, נוהלו ישיבות רבות, הוגשו מסמכים רבים, אך שיתוף ציבור אמיתי, תוך הקשבה לצרכי התושבים ויישומם בתכנית, לא נעשה באופן מסודר עד עצם היום הזה.

"זאת, התנהלות שאינה שקופה, אינה מכבדת את ציבור תושבי השכונה, ואינה תואמת את מדיניות שיתוף הציבור המקובלת והנשאפת כיום לגבי הליכי תכנון סטטוטוריים במדינת ישראל".

מה אתם מבקשים?

"ביטול כל שינוי יעוד הקרקע למגורים בכל השטחים הנמצאים מערבית לרחוב לנטוס ומזרחית לפסי הרכבת, במתחמי "רצועת לנטוס" ו"קרית יהלום" בתכנית.

במקרה שהוועדה המחוזית תאשר בכל זאת בניה למגורים על ציר לנטוס יש להגביל זאת לבניה לדיור מוגן או דירות קטנות לשכירות לסטודנטים בלבד. ולהגביל את היקף הבניה לבניינים בגובה של 10 קומות, לצמצם את כמות הדירות לכמות שלא תעלה על 200 יח"ד בכל רחוב לנטוס, ולדאוג שהיא תבוצע אך ורק בקצה הצפוני של הרחוב.

כמו כן יש להתנות את בניית הדירות בפתיחת תחנת רכבת בשכונת קריית השרון, יחד עם פתרונות תחבורתיים נוספים, ולחייב חניות תת קרקעיות לכל המבננים, בשל מחסור משווע בשטחים ירוקים במקרקעי הבנייה.

אנחנו מבקשים התייחסות מפורשת לבניית מרתפי חניה בלבד, ותכסית בינוי שתאפשר שטחים ירוקים אמיתיים, חלחול מי נגר, והתייחסות רצינית ומקצועית יותר לנושאים הסביבתיים במגרשי המבונים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות