לפני מספר שנים התייצבה קבוצת סטודנטים בשנה א' של בית הספר לעיצוב ופיתוח משחקים של "תילתן – המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית" במשרדו של מנכ"ל המכללה, ארז ישכרוב. הם אמרו לו שיש להם רעיון לפיתוח משחק שיכבוש את עולם הגיימינג. ישכרוב נתן להם את ברכת הדרך, ולפני שלוש שנים הגיח לאוויר העולם GRIME, שכבר ביומו הראשון הפך להצלחה עולמית. המשחק המיועד למחשב ולקונסולות הוא כל-כולו פרי פיתוח של אותה קבוצת סטודנטים, שבינתיים הפכו לבוגרים. המשחק, שזכה לציון 9 ודירוג AMAZING באתר IGN, האורים והתומים של תחום המשחקים, נחשב להצלחה מסחררת עד היום. על פיתוח המשחק עמלה החבורה במשך כארבע שנים בסטודיו Clover Bite לפיתוח משחקים, הפועל בתילתן, שבו עובדים, זה לצד זה, סטודנטים ובוגרים המתנסים בעבודה אמיתית מול לקוחות אמיתיים.
"הסיפור הזה ממחיש יותר מכל את החזון של 'תילתן'", אומרת כרמית הררי, סמנכ"לית השיווק של המכללה. "ב'תילתן' אנחנו מכינים את הסטודנטים לעולם האמיתי. המטרה שלנו היא לייצר מצב שבו הסטודנטים שלנו יוכלו להוסיף לקורות החיים שלהם לא רק את סעיף ההשכלה, אלא בעיקר את סעיף התעסוקה והניסיון המעשי. אגב, יוצריו של GRIME עובדים בסטודיו שלנו בעיצומם של ימים אלה על משחק ההמשך – GRIME 2" .
"תילתן – המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית" הוקמה לפני 30 שנה בעקבות דרישת השוק לבעלי מקצוע מיומנים בתחומי העיצוב, ומאז ועד היום היא משמשת נדבך משמעותי בנוף העיצוב בישראל, ונמצאת בחוד החנית של מוסדות הלימוד לעיצוב. במכללה פועלים שלושה בתי ספר, המהווים חממה מקצועית בדרכם של הסטודנטים לעולם האמיתי – בית ספר לעיצוב ופיתוח משחקים, בית ספר לעיצוב גרפי ובית ספר לעיצוב פנים.
בית הספר לעיצוב ופיתוח משחקים
"'תילתן היא המכללה היחידה בארץ שמעניקה תואר* אירופי בעיצוב ופיתוח משחקים", אומרת הררי, "ותילתן היא היחידה שיש לה גם סטודיו בתוך בית הספר. הסטודיו הזה מעסיק בוגרים וסטודנטים פעילים. תוך כדי הלימודים, פרט למסגרת הקורסים, הסטודנטים יכולים לפתח משחקים בתוכניות אקסטרה קריקולריות. במסגרות אלו הסטודנטים מקבלים מנטורשיפ כדי לפתח משחקים עם היתכנות מסחרית. חלק מהצוותים יכולים להיכנס גם לעבודה בסטודיו במסגרת של 'אינקובטור', וצוותים שייבחרו יוכלו לעבוד על המשחק שלהם במסגרת הסטודיו ולקבל משכורת. למכללה אין שום רווח מזה, זה לגמרי out of pocket של המכללה. הרווח היחיד של המכללה הוא הסיכוי שאחד המשחקים שמפותחים בסטודיו גם יהיה בסופו של דבר משחק מצליח".
תוכנית הלימודים בבית הספר לעיצוב ופיתוח משחקים נחלקת לשלושה מסלולים: מסלול פיתוח משחקי מחשב (Development), מסלול עיצוב משחקי מחשב (Art) ומסלול גיים דיזיין ופרודקט (Game Design & Product). מסלול פיתוח המשחקים מתמקד בקרביים של משחקי המחשב ומאפשר לימוד ללא ידע מוקדם של שפות תוכנה, תכנון ויישום המערכות בתוך המשחק עם דגש חזק על מנועי Unity ו-Unreal ושליטה גבוהה בהם. מסלול ה-Art מתמקד באלמנטים החזותיים של פיתוח משחקי המחשב, הכולל עיצוב דמויות ורקעים עשיר, מידול בתלת ממד, איור וקונספט-ארט, אנימציה בדו ממד או תלת ממד, תאורה ואפקטים מיוחדים, ממשקי משתמש ועוד. במסלול השלישי, הגיים דיזיין, הסטודנטים ילמדו מגוון רחב של נושאים הכוללים: יצירת רעיונות מקוריים למשחקים, תכנון ויישום של חוקים, מכניקות וכללים המגדירים את האופן שבו המשחק מתנהל, עיצוב ממשקי משתמש, כתיבת סיפורים, דיאלוגים ותסריטים שמניעים את העלילה של המשחק.
הררי: "תוכנית הלימודים, בכל המסלולים, שמה דגש על הפרקטיקה והביצוע מההתחלה ועד הסוף, כך שבסוף לימודיהם יוכלו הבוגרים להצטרף ביעילות למאות הבוגרים שלנו שכבר עובדים בחברות המובילות בתחום".
בית הספר לעיצוב גרפי
בית הספר לעיצוב גרפי מציע ארבע התמחויות לבחירה: עיצוב אריזה ופיתוח מוצר, איור ואנימציה, ניו מדיה / פוסטפרודקשן ועיצוב לדיגיטל UI ו-UX.
"התמחות עיצוב לדיגיטל UI ו-UX היא התמחות מקיפה ומקצועית", מסבירה הררי. "הקורס מהווה שער לעולם האפיון והעיצוב של חוויית המשתמש. הסטודנטים בקורס לומדים כיצד לחקור ולעבוד עם מידע מהשטח, להשתמש בתוכנות אפיון, לבנות ולעצב מסכים ולהבין את הפסיכולוגיה שמאחורי המשתמש, וכמובן שהוא משלב את ה-AI – הבינה המלאכותית, שהיא הדבר הכי חם היום בעולמות ההייטק ובכלל".
התמחות נוספת היא ההתמחות שנקראת פוסטפרודקשן. הררי מרחיבה: "הפוסטפרודקשן הוא נושא חם היום בעולם התעסוקה. זה תחום שתמיד חסרים בו עובדים, ומשרדי הפרסום משוועים ל'אפטריסטים' טובים. הסטודנטים לומדים לעבוד עם תוכנת האפטר-אפקטס, שהיא התוכנה העיקרית היום בתהליך של עיצוב ויצירת סרטוני פרסומת ותדמית, וידיאו קליפים, מושן-גרפיקס ועוד. הסטודנטים שבחרו להתמחות באיור ואנימציה לומדים טכניקות שונות של איור: בקו ובכתם, ידני ודיגיטלי. האיור הוא מצרך מבוקש, שכן הוא משמש ביטוי ויזואלי כאימג' בפרסום, במיתוג ובעיצוב אריזות והוא כלי מרכזי באנימציה וקומיקס".
הקורסים המועברים במסגרת ההתמחות בעיצוב אריזה ופיתוח מוצר מורכבים משלושה תחומים עיקריים: עיצוב אריזה, עיצוב חלל מסחרי ועיצוב מוצר. "בתחום הזה יש ל'תילתן' שיתופי פעולה מאוד מעניינים", אומרת הררי. "אחד מהם הוא ה-food tech בשיתוף עם סטודנטים למדעי המזון מהמכללה האקדמית תל חי. הסטודנטים בתל חי מייצרים את המזון, והסטודנטים שלנו ממתגים, מעצבים, מדפיסים ומייצרים את האריזה".
שיתוף פעולה נוסף של הסטודנטים בהתמחות זו, שהררי מתגאה בו הוא עם "ביודיזיין ישראל". הררי: "זו השנה הרביעית שבה הסטודנטים של תילתן משתתפים בתוכנית 'סטנפורד ביודיזיין ישראל' – תוכנית הכשרה ליזמות וחדשנות רפואית המופעלת במסגרת שיתוף הפעולה הרב-תחומי של הפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון והפקולטות לרפואה בטכניון ובסטנפורד, ארה"ב, והקריה הרפואית רמב"ם. במסגרת שיתוף הפעולה הזה, הסטודנטים של תילתן מצטרפים לצוותי הפיתוח ועוסקים בכל הקשור לעיצוב המוצר החדשני, החל מיצירת לוגו ומעטפת המותג החדש ועד להדמיית מוצרי הפיתוח בעזרת סרטוני אנימציה, אפליקציות ועוד, לפי דרישות הנגשת הפתרון הרפואי למשקיעים. בתוכנית משתתפים סטודנטים מצטיינים ואנשי מקצוע בתחומי הרפואה, ההנדסה, מדעי המחשב ומינהל עסקים".
ב'תילתן' מקפידים כל העת להיות עם היד על הדופק ולהתעדכן בכל החידושים הטכנולוגיים. "אנחנו עסוקים תמיד בלהיות מאוד מעודכנים בתוכנות, באפליקציות, בחידושים ובטרנדים, כדי ללמד את הסטודנטים שלנו את כל מה שעכשיו הכי חם והכי חשוב, כדי שייצאו מכאן עם ניסיון מעשי וישתלבו בעולם האמיתי", אומרת הררי.