fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נקודת אור: איך שוק הגמל ב-2020 הפתיע ביציבותו?

שוק קופות הגמל הצליח להציג בשנת 2020 תשואות ממוצעות, למרות משבר הקורונה. בחלק מהקופות התשואות היו גבוהות יותר מהממוצע באופן משמעותי. רוצים שגם הקופה שלכם תמצה את פוטנציאל התשואות בשוק ההון? חשוב לבחור קופת גמל בצורה חכמה
נקודת אור: איך שוק הגמל ב-2020 הפתיע ביציבותו? | צילום: shutterstock

מאת: דסי ניר

2020 הביאה איתה תנודות בשוקי ההון כמותן לא ראינו כבר זמן רב. למרות זאת, שוק קופות הגמל סיים את השנה בתשואות דומות מאוד לממוצע הרב-שנתי, עם תשואה ממוצעת ב-2020 של 4.58%. לשם השוואה, הממוצע ב-3 השנים האחרונות עמד על 4.93% לשנה, והממוצע ב-5 השנים האחרונות עמד על 4.95% לשנה. אז איך הצליחו קופות הגמל לשמור בכל זאת על תשואות סבירות בשוק כה סוער ואיך בוחרים את  קופת הגמל שתעזור לכם להגדיל את החיסכון?

2020 במספרים: מסכמים שנה בשוק ההון

אין ספק ש-2020 היתה שנה סוערת, לא רק בשוק ההון. כולנו חווינו טלטלה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה שהביאה לשינוי סדרי החיים שלנו. הקורונה תפסה את העולם בהפתעה, וגם את שוק ההון שירד בחדות באמצע פברואר כשהתחילו להתברר מימדי המגיפה. מדד 500S&P, המייצג את הכלכלה האמריקנית, איבד בחודש אחד 32% מערכו וחזר לרמה שהיה בה בחודש פברואר 2017. מדד ת״א 125 שכולל את החברות הגדולות שנסחרות בישראל איבד גם הוא באותו חודש פברואר מר 31% מערכו וחזר לאותה רמה שנסחר בה באוקטובר 2013. מי שנבהל מהמסכים האדומים באותה נקודת שפל והחליט לצאת מהבורסה נאלץ וודאי לספוג הפסדים ניכרים.

אך בעוד שלכולנו לקח כמעט שנה לחזור לפעילות מלאה לאחר מבצע החיסונים הנרחב, שוק ההון חזר לאופטימיות ולמסכים הירוקים המבשרים על עליות כבר באמצע מרץ 2020. מדד S&P 500 חזר לרמתו מלפני המשבר כבר באמצע אוגוסט 2020 והמשיך את מגמת העליות מלפני המשבר. לאחרונה הוא אף שבר שיא חדש. גם מדד תל אביב 125 חזר לעלות במהרה, אך הוא הגיע לרמתו מלפני המשבר רק בפברואר האחרון לאחר כמעט שנה של עליות ומורדות.

2020 בשוק הגמל: שנה סבירה למרות הכל אך לא כל הקופות הצליחו במידה שווה

שוק הגמל שכולל את קופות הגמל לחיסכון לגיל הפרישה, קופות גמל להשקעה ולחיסכון לכל ילד, קרנות ההשתלמות וקופות גמל למטרות נוספות ניהל בסוף 2020 כמעט 580 מיליארד ש״ח. זאת לעומת כ-534 מיליארד בסוף 2019. אמנם התשואה השנתית הממוצעת של השוק כולו עמדה על 4.58% כפי שציינו, אך היתה שונות גבוהה מאוד בין מסלולי ההשקעה השונים וגם בין חברות שונות באותו מסלול.

כ-40% מהכספים בשוק הגמל נמצאים במסלולים הכלליים. אותם מסלולי השקעה שבהם למנהלי ההשקעות יש גמישות גבוהה יחסית לבחור את אפיקי ההשקעה המתאימים לדעתם לרמת סיכון בינונית עד גבוהה. התשואה הממוצעת במסלולים אלה עמדה על 4.75%, אך התשואה השנתית של מרבית החברות נעה בין 3%-8% שזהו טווח רחב מאוד.

במסלולי המניות שנחשבים למסלולים בסיכון גבוה יחסית נמצאים רק כ-5% מהכספים בשוק הגמל. אך דווקא מסלולים אלה הציגו בשנת 2020 תשואה שנתית ממוצעת של 8.46%. הפער בין החברות נבע במקרים רבים מהבדלים בשיעור החשיפה למניות ולהשקעות בחו״ל ובמט״ח.

איך בוחרים קופת גמל מובילה ב-2021

שנת 2021 נפתחה בסנטימנט חיובי בשוק ההון. כדי שתוכלו למצות את פוטנציאל התשואה בקופת הגמל שלכם השנה ובהמשך חשוב לדעת איך בוחרים קופת גמל. ראשית, חשוב לבחון את הגוף שמנהל את קופת הגמל ולחפש חברה איכותית עם מוניטין טוב לאורך שנים רבות. תוכלו להיעזר לשם כך גם במדד השירות בקופות הגמל שמפרסם משרד האוצר מדי שנה.

שנית, חשבו על המטרות שלכם בקופת הגמל ומהו טווח הזמן שבו תחסכו את הכסף. יש הבדל גדול אם אתם חוסכים בקופת גמל לגיל הפרישה לפנסיה, או אם מדובר בקופת גמל להשקעה לטווח של שנתיים-שלוש. בהתאם למטרה ולאופי החיסכון שלכם בקופת הגמל תוכלו לבחור את מסלול ההשקעות המתאים עבורכם מבין המסלולים המוצעים. ככל שטווח הזמן לחיסכון ארוך יותר, תוכלו לשקול לבחור במסלול השקעות ברמת סיכון גבוהה יותר כמו המסלולים המנייתיים למשל. תוכלו להיעזר באתר הגמל-נט האובייקטיבי שמפעיל משרד האוצר, שבו מתפרסמות התוצאות שהשיגה כל קופת גמל. כאשר משווים קופות גמל בגמל נט חשוב מאוד לוודא שאנחנו משווים בין בין קופות גמל מאותו סוג וברמת סיכון דומה כדי לקבל השוואה נכונה יותר.

בסופו של יום, בסביבת ריבית נמוכה כמו שקיימת עכשיו, למי שמחפש פוטנציאל תשואה משמעותי על החיסכון שלו, אלטרנטיבות ההשקעה מצומצמות מאוד ולכן שוק ההון הופך להיות האופציה העיקרית. לאור העובדה שהריבית צפויה להמשיך ולהיות נמוכה מאוד גם בשנים הבאות, כנראה שגם בהמשך נראה גאות בשוקי ההון. אך חשוב לוודא שאנחנו משקיעים את הכסף שלנו בצורה חכמה בהתאם לצרכים ולמטרות החיסכון שלנו כדי שגם אם יהיו ירידות מעת לעת, נוכל לספוג אותן ולהמתין בסבלנות עד יעבור זעם.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות