fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מכת בכורות – טעויות שהורים עושים עם ילדיהם הבכורים

הילד הבכור שלנו הוא, אם נרצה ואם לא, הילד שעליו כנראה נבצע את רוב הטעויות שלנו כהורים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמדובר בילד הראשון שלנו, שנאלץ לספוג את הטעויות ההוריות מהן נפיק לקחים לעתיד ולילדינו הבאים. אז למרות שאין בעולם כולו הורה מושלם, ולמרות שטעויות הן חלק בלתי נפרד מהורות – כדאי להכיר חלק מהטעויות הללו ואולי להצליח למנוע אותן מהילד הבכור והאהוב שלנו

ילד בכור הוא שפן ניסיונות, אם נרצה ואם לא

לפני שהוא או היא הגיעו לעולם, הייתם שניים. אחרי הילד או הילדה הבכורים שלכם – אתם פתאום שלושה, ולא רק שאתם שלושה, אתם גם נושאים באחריות הגדולה ביותר שאפשר לשאת בה. הורות היא תהליך מרגש בכל שלביה, החל מהלידה ועד היציאה של הילד מהבית. עם זאת, חלק בלתי נפרד מכל הורה הוא הטעויות שמבצעים עם הילד. משום שהילד הבכור שלכם הוא הראשון להיוולד, הראשון לעבור מינקות לילדות ומילדות לנעורים, ואתם לומדים את התהליכים האלה יחד איתו – טעויות הן בלתי נמנעות. בכל זאת, כדאי להכיר את הטעויות הנפוצות יותר ולדעת איך להימנע מהן, ובכך בדיוק ננסה לעזור עכשיו.

כמה טעויות נפוצות עם ילדים בכורים, ומה נכון לעשות לגביהן

• גמילה לא נכונה מחיתולים – אחרי הילד הראשון שלכם אתם בדרך כלל כבר תהיו מתורגלים יותר בכל הנוגע לשלב הנכון לגמול את הילד או הילדה מחיתולים. עם זאת, גם בילד הבכור שלכם זו לא טעות שחייבים לעשות. גמילה מחיתולים צריכה להתקיים כשהילד מוכן לכך, הן מבחינה פיזית והן מבחינה התנהגותית. פיזית, הגיל הנכון לעשות זאת הוא בדרך כלל שנתיים עד שלוש, כשהילד שולט טוב יותר על הסוגרים וגם מבין את פעולת ההתרוקנות טוב יותר.
עם זאת, ילד בן שלוש וחצי שלא מביע שום עניין בסיר – אולי לא מוכן. בכל מקרה, כדאי לבצע את התהליך בטווח הגילים 2-4, ולא מאוחר או מוקדם מכך אלא במקרים חריגים.

• יצירת סביבה "סטרילית" – משום שאנחנו רוצים להגן על הילדים שלנו מכל משמר, רבים מאתנו משקיעים לא מעט ביצירת סביבה סטרילית ונקייה מחיידקים לילד, עם חיטוי של כל משטח ומרחב אליו אנחנו מגיעים. על אף שהרעיון הגיוני, מחקרים עדכניים מראים שחשיפה למערכות חיסון של אנשים וילדים אחרים, כמו גם לחיידקים מסוימים שקיימים בסביבה אנושית – היא בריאה ונחוצה לילד. סביבה סטרילית מדי עלולה בהחלט ליצור מערכת חיסון חלשה מדי.

• העדר גבולות – חלק גדול מהורות הוא הצבת גבולות. כל הורה מציב את הגבולות שלו, בהתאם למודל ההורות שמתאים לו – אבל מבחינה פסיכולוגית בהחלט ישנם גבולות רצויים שכדאי לא לחצות. מצב של העדר גבולות, כלומר של הורים שמאפשרים לילד הבכור לעשות ככל העולה על רוחו, מתוך חוסר יכולת התמודדות או מתוך פינוק – הוא מצב שמזיק התנהגותית לילד. גבולות שקשורות למסכים, אינטראקציות חברתיות, שינה וכדומה – הם נחוצים עבור בריאותו של הילד גם כמבוגר.

• חוסר הכנה לילד השני – טעות שכמעט ואינה ברת שחזור היא ההתמודדות שלנו עם הילד הבכור כשישנו ילד נוסף בדרך. זהו תהליך בו הילד הבכור יכול להרגיש קנאה, רכושנות, סקרנות והתלהבות, בנפרד או כולם ביחד. משום כך, חשוב להסביר היטב לילד מה עומד לקרות, וכיצד ייראו החיים אחרי האח או האחות החדשים – וללוות אותו בתהליך הזה לא פחות מאת התינוק או התינוקת החדשים.

אין הורה בעולם שלא טועה עם כל אחד מילדיו, אבל הורות טובה היא לא רק למידה מטעויות – היא גם למידה מטעויות של אחרים. קחו את העצות הטובות שלנו וכך תדעו איך למנוע חלק מהמעידות הצפויות, ואיך להיות מוכנים יותר לילד הבכור שלכם.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות