אמרתם "סנדלים", אמרתם Birkenstock. ניתן לנעול אותן עם או בלי גרביים, והן כמעט תמיד יוסיפו מראה רענן לכל אחד ואחת. אתר BranDeals חושף את הפרטים הקטנים מאחורי הקלעים, שהפכו את בירקנשטוק למותג מוביל שתמיד נשאר באופנה.
קצת היסטוריה
החברה המשפחתית נוסדה בגרמניה ב-1774 על ידי יוהאן אדם בירקנשטוק, ושרדה בהצלחה את כל התפניות והעלילות בעולם האופנה. בשנת 1896 נינו של יוהאן, קונרד בירקנשטוק, החל לייצר ולמכור מדרסים גמישים לנעליים. ב-1964 קארל בירקנשטוק החל לשווק את סנדלי בירקנשטוק כמוצר ההנעלה העיקרי של החברה, תחת שם המותג "מדריד".
ב-1966 חלה תפנית משמעותית בסיפור, והחברה הגיעה לראשונה לשוק האמריקאי בארצות הברית. אמריקאית ממוצא גרמני בשם מרגוט פרייזר, ביקרה בגרמניה והתרשמה מאוד מהסנדלים עם המדרסים החדשניים. היא ביקשה זכויות הפצה ומכירה בקליפורניה, אך באותם ימים האמריקאים לא ממש התלהבו מהסנדלים.
המקומות היחידים שהסכימו למכור את סנדלי בירקסנטוק בשנות ה-60, היו חנויות למזון בריאות. מכיוון שעיצוב הסנדלים העדיף פונקציונליות על פני אופנתיות, הן נתפסו בתודעה כהצהרה אנטי אופנתית. זה מה שגרם להיפים לאמץ את סנדלי בירקסנטוק, עד שהן שוב דעכו בשנות ה-80. עם תחילת שנות ה-90 שוב החלה מגמה אנטי מסורתית באופנה, ומעצבים שילבו בדגמיהם גם נעליים גדולות בעלות מראה יותר תעשייתי.
בתחילת שנות האלפיים נוחות החלה לתפוס מקום של חשיבות באופנה, וסנדלי בירקנשטוק עלו שוב על הגל. בשנת 2010 נכנסה בירקנשטוק לעולם האופנה העילית, והחלה לבחור בקפידה את שיתופי הפעולה שלה עם מותגים אחרים. ב-2012 גם דוגמנים החלו לנעול בירקנשטוק בתצוגות אופנה, ובשנת 2019 הכניסה החברה 500 מיליון דולר במכירות נעליים בארצות הברית (נתונים: NPD Group).
מתקדמים עם ההצלחה
בעקבות ההצלחה מעצבים נוספים ראו כי טוב, והחלו להוציא קולקציות משלהם של סנדלים שמנמנים דמויי בירקנשטוק. גם הסלבס לא טמנו את ידם בצלחת והתהדרו במותג הוותיק. סנדלי בירקנשטוק עדיין מיוצרים בגרמניה נכון ל-2020, מה שמגביל את יכולת החברה לתת מענה לביקושים ההולכים וגוברים.
מעבר לכך החברה גם דחתה כמה וכמה הצעות לשיתופי פעולה שהיו עשויים להיות רווחיים מאוד, וזאת במטרה להישאר נאמנה למותג שלה. היא החלה לייצר קולקציית סנדלים צבעוניים, קלים ונגישים יותר מבחינת מחיר. לדוגמה, סנדל שכולו בצבע לבן – משהו שלא נראה עד אז במחוזות האופנה העולמיים.
החברה שומרת על ייצור מצומצם כדי ליצור נדירות, מה שאוטומטית תמיד מעלה את רמות הביקוש כלפי מעלה. זו גם הסיבה לכך שיש לה רק 54 סניפים בכל העולם, 2 בלבד מתוכם בארצות הברית. בני דור Y שאולי בילדותם צחקו על הסנדלים של הוריהם, נועלים היום סנדלי בירקנשטוק בגאווה. מכיוון שהסנדלים הם בעלי אופי יוניסקסי, המתאים לכל המינים והמגדרים, צרכנים צעירים נוטים לאמץ אותן. גם דור ה-Z של ימינו החל לחזור לטרנדים של שנות ה-90, מה שמציב את סנדלי בירקנשטוק היישר בחזית מבחינתם.
ב-2016 החליטה בירקנשטוק להוציא את כל נעליה מאתר אמזון, וזאת בשל זיופים שנמכרו שם במחירים נמוכים יותר – מה שסיכן את זהות המותג. החלטה זו לא רק שלא פגעה במכירות של החברה, אלא הייתה אהודה בקרב הצרכנים.
ככה זה כשנוחות וערכים הולכים יד ביד. חברה שנאמנה לעצמה ולערכיה מזה 250 שנה, תוכל רק להרוויח מזה בסופו של דבר.