fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המדריך המלא לתחזוקת אופניים נכונה בבית

אופניים כבר הפכו לכלי רכב של ממש ובצדק – הם קלילים, נוחים לתפעול ובפרט, חוסכים את העמידה הממושכת בפקקים. כדי לוודא שישארו נקיים, מוגנים ובטוחים, לפניכם מדריך קצר לתחזוקה ביתית פשוטה וחסכונית
צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

מאת: ענת פלדמן

כיום אפשר למצוא כמעט בכל פינה מקומות המציעים שירותי השכרת אופניים אבל אם אתם מאלו שמעדיפים להחזיק זוג משלהם בבית, בין אם רגיל ובין אם חשמלי – כדאי שתדעו מה לעשות בעצמכם כדי להבטיח את שלומכם בזמן הנסיעה ולחסוך לא מעט הוצאות מיותרות במניעת נזק משמעותי. 

נזק שכזה למשל, הוא שתקומו בבוקר ותגלו שהאופניים שאתם כה קשורים אליהם – פשוט נעלמו. כדי לתת מענה ספציפי לכך, תוכלו לבטחם מבעוד מועד בביטוח דירה, כזה שמכסה גם את תכולת הדירה וכמוה גם את עלותם במקרה של גניבתם ממנה. אם מדובר דווקא בכאלו חשמליים, יתכן ואף מומלץ שתשקלו לשדרג את הביטוח ולרכוש הרחבה נוספת שתבטיח שישארו מוגנים. בכל מקרה, אל תתפתו להשאירם בחוץ, בפרט לא את אלו החשמליים שכן גם אם הם אכן יעמדו בנסיעה בגשם, עמידה ממושכת בתנאי לחות לא תטיב עם המערכות האלקטרוניות בהן וכמובן, הם יהיו חשופים יותר לגניבה. מה עוד באפשרותכם לעשות כדי לשמור על תחזוקת אופניים נכונה? הנה עוד כמה טיפים יעילים במיוחד.  

בדיקת מנע תקופתית וחסכונית

ישנן כמה פעולות פשוטות שתוכלו לעשות על מנת לאתר בעיות ותקלות. טיפול מוקדם בבעיה שמתחילה להתעורר יהיה לרוב זול ובטוח בהרבה מלחכות לנקודה שבה משהו קטן יהפוך לבעיה גדולה. על מה כדאי לכם להסתכל כדי לאתרן?

  • כבלים – מקורן של חלק ניכר מהבעיות בבלימה ובמעבר גיר הוא בכבל. החלפת כבל שאינו לגמרי תקין מהירה ופשוטה אבל אם תניחו למצב להתדרדר, עשוי הדבר להשפיע על הגיר כולו והמחיר שתידרשו לשלם יהיה יקר בהרבה. 
  • בלמים – בלמים נשחקים במהירות, בפרט באופניים חשמליים. בדקו כי עדיין יש בשר על רפידות האופניים, שהלחיצה על הבלם אינה ספוגית ושהוא עושה את עבודתו עם לחיצה עליו והנעת האופניים. החלפת רפידה היא דבר פשוט זול לעומת זו של הבלם שצפויה לעלות לכם לא מעט, בעיקר בבטיחות. 
  • אורות – תקינותם של אורות האופניים חשובה במיוחד. דאגו כי הם פועלים, שיש מחזירי אור ובמידה והם עובדים על סוללות – שברשותכם כמה מהן למקרה חירום.

תחזוקת השרשרת

שרשרת האופניים – רגילים או חשמליים, מבצעת שני דברים אשר לכאורה מנוגדים: צוברת לכלוך ואבק שמפריע לתנועה הרציפה, במיוחד כאלו שנדבקים היטב לשמן, ומתייבשת ונשארת לא משומנת וחורקת – דבר שמפריע למעשה לתנועה הרציפה. אז איך ניתן לפתור זאת? מבצעים שלוש פעולות במקביל ובאופן שוטף במקרים הבאים: לאחר כל נסיעה מלוכלכת שהאופניים חוזרים ממנה בוציים, כמדי 3-4 נסיעות משמעותיות, לאחר תקופה ארוכה שבה עמדו ללא שימוש ואם כל זה לא עוזר – אז פעם בשבוע.

מה בדיוק עושים? מנקים, משמנים ומנגבים. זוכרים את קארטה קיד? אז Wax On Wax Off – רק לאותו הכיוון.

  • מנקים – תוכלו להשתמש במסיר שומנים, במברשת עם זיפים קשים, במטליות או בכל מה שצריך כדי שהשרשרת תהיה נקייה מאבק ולכלוך שהצטבר בין החוליות. 
  • משמנים – מרימים את הגלגל האחורי ומזיזים את הפדלים לאחור בתנועה איטית. תוך כדי סיבוב מזליפים שמן מיוחד לשימון שרשראות אופניים לכל חולייה וחולייה. עושים זאת כשני סיבובים איטיים של שימון ועוד בערך ארבעה סיבובים איטיים ללא שימון. משתמשים בשמן מוזלף ומזליפים באיטיות – לא בספריי, ונזהרים שלא יגיע לרפידות הבלמים – כי אז אלו ידרשו החלפה.
  • מנגבים – אחרי שהשמן חדר לכל חוליות השרשרת לוקחים מטלית יבשה ומנגבים את שאריותיו, אפשר גם תוך כדי סיבוב או שניים נוספים. שלב זה חשוב שכן הוא ימנע בנסיעה הבאה שלכם מצב שבו האבק ייצמד לשרשראות ויתקשה שם.

דברים שזזים – מחזקים

 בדומה לכל כלי רכב, אופניים זה דבר שנע וככאלו, הם נוטים עם הזמן לרופף את הברגים שמחזיקים אותם. למען ביטחונכם דאגו אחת לכמה זמן לעבור על כל האופניים ולחזק כל בורג וציר רופפים. מפתחות אלן (מספרי 4-5-6) יעשו את העבודה מצוין. 

למלא אוויר בצמיגים

מילוי אוויר תכוף בצמיגים ימנע שחיקה ופנצ'רים. בהזדמנות זו, בדקו את מידת שחיקת הצמיגים וכי הגלגלים מסתובבים ישר וללא שמיניות. במידה ויש כאלו – הביאו אותם לחנות. ודאו שכלל החישורים תקינים ובדקו אותם בזוגות כדי לראות שהם אכן מתוחים במידה דומה. אם אתם כבר שם, בדקו שאין נזילות שמן מבולמי הזעזועים.

אופניים חשמליים – לטעון רק כמה שצריך וכשערים בלבד

נקודה אחרונה נוגעת לאופניים חשמליים ולסוללה המצויה בהם בפרט. הימנעו מטעינת יתר שתקצר את משך חיי הסוללה וודאי מכזו עיוורת. לרוב הטעינה עוברת ללא בעיות מיוחדות אולם ידוע שהיא עשויה לגרום ללא מעט מקרי התלקחות. לכן, יש להקפיד על כמה כללי בטיחות ולבצעה לידכם ובזמן ערות כך שבמידה ותתעורר בעיה, תוכלו לטפלה באופן מיידי מבלי להגיע למצב של שריפה בבית ועקב כך הפעלתה של פוליסת הביטוח שרכשתם. 

לסיכום, אופניים הם כלי קל ונייד, חסכוני ושימושי. תחזוקה שוטפת ונכונה צפויה להאריך את משך חייהם ולחסוך לכם לא מעט עלויות בחנויות מתמחות. היו ערים לבעיות אפשריות, הקפידו לטפלם וחשוב יותר, סעו בזהירות ובבטחה.  

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות