fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דיכאון קיץ: עליה במספר הפניות למרפאות בריאות הנפש של כללית

משבר החזרה לשגרה בתום הקורונה הביא לעליה בפניות למרפאות בריאות הנפש של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, בעיקר על רקע תופעה פחות מוכרת של דיכאון דווקא בקיץ.
ד"ר טטיאנה זלוזין | צילום: דוברות כללית
ד"ר טטיאנה זלוזין | צילום: דוברות כללית

מקובל לחשוב שחרדה ודיכאון מתגברים בחורף, אך העובדה היא שאצל 10% מתוך האנשים הסובלים מהפרעה רגשית הקשורה בעונת השנה, ההחמרה חלה דווקא  בקיץ. כך מסבירה ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין, מנהלת השירות הפסיכיאטרי של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי.

ככלל, הפרעה אפקטיבית עונתית מופיעה אצל כ-4-6% מהאוכלוסייה הכללית וביטוייה יכולים להיות: עליה ברמת החרדה, עד כדי התקפי פאניקה וירידה במצב הרוח. ביטוייה של הפרעת הקיץ שונים מאלה של הפרעת החורף. בקיץ היא מתאפיינת בפחות שעות שינה ובאיכות שינה ירודה, ירידה בתיאבון ועצבנות יתר. יש גם סיכון יותר גבוהה למחשבות על התאבדות.

השנה מסתמנת עליה במספר הפונים ובחומרת המצב של הסובלים מהתופעה, משום שהכניסה לעונת הקיץ חופפת גם ליציאה מתקופת הקורונה שבצד השמחה על חלוף הסכנה והאפשרות לשוב לשגרה, מעוררת אצל חלקינו חרדות וקשיים כי נדרשת הסתגלות מחדש לאורח חיים אינטנסיבי לאחר השתבללות וחיים בבועה בזמן הסגרים, העבודה מהבית או החל"ת.

הגורמים לחרדת קיץ

הקיץ מאופיין במזג אויר חם, עם לחות גבוהה. בו בזמן, יש צורך להתמודד עם ימים ארוכים, יותר חופש והיעדר פעילות מובנית ומוכתבת, יותר פעילות בחוץ, עם שינויים בשגרת היומיום. המטופלים שפונים לטיפול מספרים כי הם חשים מאוימים על ידי שפע הפעילות המתוכננת בימי חופש. לדוגמה: גם כשהם מתכננים חופשות משפחתיות, בפועל  הם מפחדים וחשים מאוימים מהן, חרדים מאד ומתקשים לישון. תגובה זו נוגדת לכאורה את המקובל, אך בפועל חודשי הקיץ קשים מאוד לאנשים עם חרדות. התחושה מתסכלת עוד יותר, כי האווירה הכללית אומרת שחופשה וקיץ הם כיף והנאה ומכאן שהם חשים שונים ומוזרים ולא זוכים לאהדה ולגיטימציה מהסביבה, כי האחרים לא מבינים כיצד חופשה נחווית כבעיה והם מתויגים כקוטרים ו"מחריבי שמחות".

סיבות נוספות המעמיסות על מי שהקיץ היא חוויה קשה עבורו היא התחושה, לעתים מעוותת, שלאחרים יש חוג חברתי גדול. אנשים בודדים יותר מתקשים עם הצורך בפעילות חברתית שאופיינת לקיץ. אנשים אלה נהנו במידה רבה מתקופת הקורונה שחייבה רחוק חברתי ואפשרה תקשורת מרחוק, בלי השיפוט של מקובלות חברתית ועתה תום התקופה, יחד עם תרבות הבילוי בקיץ מחזירים אותם להתמודדות עם היותם מבודדים חברתית.

כמו כן, לדימוי גוף ירוד יש השלכה משמעותית, כי בקיץ הביגוד חושף יותר, לובשים בגד ים ולא ניתן לכסות פגמים ועודפי משקל, בין אם אובייקטיביים ובין אם הם נתפשים כך על ידי מי שסובל מהבעיה. לכך תרמה הקורונה במהלכה רבים העלו במשקלם ואף נעשו ערים מאד לחיצוניות כי התמונה שלהם נשקפת אליהם תדירות במפגשי הזום.

ד"ר ז'לוזין מפרטת טיפים להתמודדות, אך מבקשת להדגיש כי חשוב שלא להזניח או להתעלם ממצב בו יש סימנים שהאדם מפתח דיכאון. במקרה זה חשוב לפנות לרופא המשפחה ובעת הצורך להיעזר במערך הגדול שמפעילה כללית בתחום הטיפול הרגשי והנפשי, שכולל עשרות עובדות סוציאליות במרפאות ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי ובצוותי מרפאות רבות לברה"נ שנוספו בכללית ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי למבוגרים וילדים.

להלן 10 טיפים שיאפשרו לשפר את הסיכוי ליהנות מהקיץ:

  1. נסו לשמור על שיגרה בפעילות יומיומית: שעות קבועות לשינה ויקיצה, ארוחות. תכננו פעילות גם מחוץ לבית לרוב ימי השבוע. שמרו על 3-4 פעילויות שגרתיות, אשר יאזנו ויארגנו את היום, גם בחופשה.
  2. תזמנו את הזמן: אל תחושו שאתם חייבים להיות עסוקים במשהו מגניב כל הזמן. מותר לעשות הפסקות על בסיס יומי, כדי סתם לנוח ולהירגע.
  3. תכננו דברים עם ראיה לעתיד: אם תוכננה פעילות חדשה ומואצת שמלחיצה, תתכננו גם תגמול לאחר סיומה. יותר קל להתמודד עם אתגרים מלחיצים כאשר יש "פרס" אחר כך. זה יכול להיות כל דבר נחמד ומרגיע עבורכם: סרט, ארוחה במסעדה, בריכה וכדומה.
  4. חשוב לשמור על השינה טובה.
  5. תרפיה של קור עשויה לעזור: מקלחת קרה, בילוי בהחלקה על הקרח.
  6. אור ומרחב – בימים ארוכים של שמש וחום, גם אם נאלצים להישאר בתוך הבית, כדאי לפתוח קצת תריסים ולתת לאור טבעי להיכנס פנימה לתוך הבית, כי הוא חיוני לעליה במצב הרוח. מחקרים מראים כי להביט בשמיים ו/או כל סוג של דברים טבעיים ירוקים (למשל, עצים, דשא, פרחים) עוזר לדיכאון, ריכוז, וריפוי פיזי. אלה גירוים נהדרים לריפוי ללא תרופות.
  7. חודשי הקיץ עשויים להיות הזדמנות מצוינת ללמוד או לעשות דברים חדשים או לקחת אתגרים. התנסו בדברים שתמיד התחשק לכם להתנסות בהם. אלה לא אמורות להיות משימות גדולות, או מורכבות: הליכה, תחביב, יצירה, יותר תקשורת עם חברים ו/או בני המשפחה. עשיה כזו תעניק סיפוק רב ותרגיע חרדות.
  8. סוד ההצלחה הוא לחלק את המשימה לצעדים קטנים, לתת תגמולים קטנים על ביצועם על מנת לשמור על מוטיבציה. לא ליצור עומס, אלא לזכור שכל צעד חיובי ולראות בו כהתקדמות
  9. המנעו מהתבודדות ודאגו גם לשתף בהצלחות אנשים משמעותיים לכם – זה גם תגמול, גם הזדמנות להבנה עמוקה יותר של הצרכים והקשיים שיש לאדם עם הפרעת חרדה.
  10. האמינו בעצמכם– על מנת שהתחושה לא תהיה שנכשלתם בחופשה ויתפתח רצון למחוק את חודשי הקיץ, זכרו שאתם אותם אנשים גם בחודשי הקיץ, כמו בחודשים אחרים של השנה. אם רוצים שהקיץ יעבור בטוב ולא יהיה מלחיץ, תתכננו חופשה בהתאם למה שאתם ומתאים לכם ולא לפי מה שאתם חושבים שאתם אמורים להיות ולנהוג.
ד"ר טטיאנה זלוזין | צילום: דוברות כללית
ד"ר טטיאנה זלוזין | צילום: דוברות כללית

 

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות