fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עיריית חיפה: מיכלי חוות הגז בקרית אתא יוטמנו תוך שנה

כשנה וחצי לאחר שעיריית חיפה עתרה לבג"ץ בדרישה לזרז את הטמנת מיכלי הגז ולהעתיק את החווה ממקומה, הודיעה המועצה הארצית לתכנון ובנייה: הטמנת המכלים תושלם עד פברואר בשנה הבאה. החווה כולה תפונה עד יוני 2030
תנו לנשום
אבסורד גדול. סלוגן ותמונת הקבוצה בפייסבוק

שנה וחצי לאחר שעתרה לבג"ץ בדרישה לזרז את הטמנת מכלי הגז בחוות הגז שבקרית אתא ולקבוע מועד קבוע לפינוי החווה, הודיעה השבוע המועצה הארצית לתכנון ובנייה כי הטמנת המכלים תושלם עד פברואר 2015 וכי החווה כולה שבבעלות פזגז, אמישרגז וסופר גז, תפונה עד יוני 2030. לאחר הודעתה של המועצה, מתחו שופטי בג"ץ, ביניהם אליקים רובינשטיין, אסתר חיות וצבי זילברלטל, ביקורת על התנהלות המועצה וכתבו: "הליכי התכנון של אתר קבע לאחסון גז פחממני מעובה נמשכים זמן רב, רב מאוד, ודומה לצערנו כי לא עליהם תהא תפארתם של מוסדות התכנון".

המאבק סביב חוות הגז בקרית אתא נמשך זה שנים, כאשר מצד אחד עומדים עיריית חיפה, ארגוני הירוקים ותושבי האזור ומן העבר השני, המועצה הארצית לתכנון ובנייה וחברות הגז המחזיקות בחוות הגז. בשנת 2000, לאחר מאבק ארוך שניהלה עיריית חיפה, אשר טענה כי הימצאותה של החווה בסמיכות לעיר מהווה מכשול משמעותי להתפתחותה העתידית וכן כי מדובר בפצצה מתקתקת המסכנת את תושבי האזור, אושרה תכנית מתאר ארצית מספר 32, בה נקבע כי יש להעתיק את האתר ממיקומו הנוכחי.

בשנת 2006, בעקבות לחצים של חברות הגז הפועלות באתר, אושרה תכנית מתאר ארצית (תמ"א 32/ג', ה"מ) שקבעה כי האתר יישאר במיקומו עד לפינוי לאתר קבע חלופי ובלבד שבתקופת הביניים יוטמנו המיכלים המצויים באתר. למרות זאת, מהבג"ץ שהגישה עיריית חיפה עולה, כי במהלך השנים, פעלו חברות הגז מול המועצה הארצית לתכנון ובנייה במטרה להאריך את התקופה שנקבעה לפינוי חוות הגז ולהטמנת המיכלים במטרה לשפר את משמעויותיו הכלכליות של המהלך לחברות הגז. בחודש פברואר 2012 נענתה המועצה לדרישות החברות וקבעה כי האתר הקיים ימשיך לפעול עד להפעלת אתר קבוע לאחסון גז או עד לחודש ינואר 2029, לפי המאוחר.

בתגובה, ביוני 2012 עתרה העירייה לבג"ץ באמצעות עו"ד אביתר קנולר וחגית בן משה ממשרד אפשטיין, קנולר ושות', בדרישה לביטול ההחלטה ובמטרה להביא לזירוז הליכי ההטמנה שהתעכבו במשך שנים. מבחינת העירייה, החלטת המועצה, המחישה כי המועצה הארצית בחרה להעדיף שיקולים כלכליים צרים של שלוש חברות גז בלבד על פני שיקולים בטיחותיים רחבים של סיכון חיי אדם של הציבור בכללותו.

כחודש לפני הדיון בעתירה, הגדילה המועצה הארצית לעשות, אשרה את החלטתה וקבעה כי האתר הקיים ימשיך לפעול עד לחודש יוני 2030 או עד להפעלת אתר חלופי לאחסון גז, לפי המאוחר. במהלך הדיון, הביעו השופטים ביקורת על ההחלטה, שאינה קובעת מועד קשיח להעתקת האתר והורו למועצה לשוב ולדון בהחלטה ולהודיע לבג"ץ על ההחלטה סופית בתוך 60 יום.

בעקבות החלטת ביניים זו, הודיעה המועצה הארצית כי היא מקבלת את עמדת בג"ץ, כי מיכלי הגז יוטמנו עד לחודש פברואר 2015 וכי האתר יפונה עד לסוף שנת 2030. משכך, בכפוף למועדים אלו ובכפוף לביצוע פעולות ההטמנה והפעלת האתר בהתאם להנחיות וכללי בטיחות, נמחקה העתירה. לאורך פסק הדין הביעו שופטי בג"ץ את מורת רוחם מאופן התנהלות מוסדות התכנון וכתבו: "…אין לכחד: הליכי התכנון של אתר קבע לאחסון גפ"מ נמשכים זמן רב, רב מאוד, ודומה לצערנו כי לא עליהם תהא תפארתם של מוסדות התכנון…". עוד נקבע, כי "אין בקביעת מועדים אלו (הטמנה עד 2015 ופינוי עד 2030), כדי למנוע מהגורמים הרלוונטיים, לנקוט בכל הפעולות הנדרשות לשם העברת החווה למיקום חלופי קבוע, במועד שיקדם לשנת 2030".

ראש העיר יונה יהב ברך על ההחלטה ואמר השבוע, כי ימשיך לעקוב אחר הנושא על מנת לוודא כי ההחלטה אכן מבוצעת ככתבה ולשונה. "לא נאפשר למפעלים בבעלות ממשלתית או פרטית לסכן ציבור, מקומות בילוי, בתי עסק ובעלי נכסים הנמצאים בקרבתם. רווחתם וביטחונם של תושבי חיפה והאזור כולו, קודמים לבעיותיו של משק הגז והחברות שפועלות בו", אמר יהב

עו"ד אביתר קנולר וחגית בן משה, אשר ייצגו את עיריית חיפה, מסרו בתגובה: "אנחנו שבעי רצון מכך שבעקבות העתירה, בתוך שנה מהיום תושלמנה העבודות להטמנת חוות הגז וכי סוף סוף נקבע מועד ברור, אשר עד אליו תועתק החווה ממקומה וכן כי שני מהלכים אלו יהיו כפופים לכללי בטיחות של הרשויות הרלוונטיות. בכך, תפחת ולו במעט הסכנה המרחפת על תושבי האזור. מוטב כי גופי התכנון יפנימו את הביקורת כפי שהושמעה על ידי שופטי בג"ץ".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות