fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

החברה להגנת הטבע מסתייגת מתוכנית הבנייה בקרית אתא

קרית אתא. הדמיה - מילול קורן
קרית אתא. הדמיה - מילול קורן

החברה להגנת הטבע תתנגד להפקדת תוכנית הבנייה שאושרה לקרית אתא בשבוע שעבר בוועדה המיוחדת להאצת תכנון למגורים (ותמ"ל). הועדה התכנסה בשבוע שעבר ואישרה הקמת בית חולים בקרית אתא עם 2200 מיטות, מוסד להשכלה גבוהה ועוד 15 אלף ו-700 יחידות דיור.  הבינוי צפוי להיערך בצפון קרית אתא סמוך למחלף על שטחים פתוחים.

מתוכן סך הדירות ייבנו 1700 דירות קטנות שיוקמו במבני מגורים בני 6 עד 18 קומות ו-1,400 יחידות דיור שיוקצו עבור דיור מוגן. התוכנית משתרעת על שטח כולל של כ-6,600 דונמים בצפון העיר, מהווה את ההרחבה הצפונית של קרית אתא וזאת בהתאם לתוכנית המתאר המחוזית של מחוז חיפה ולתוכנית המתאר המקומית. התוכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ובשיתוף עיריית קרית אתא.

הליך עריכת התכנית כלל מהלך נרחב של צוות הותמ"ל, רשות מקרקעי ישראל ועיריית קרית אתא מול משרד התחבורה להפיכת דרך מהירה שהייתה עשויה לחצות את העיר, לרחוב עירוני אשר לאורכו ישולבו נתיב רכבת קלה ושימושי מסחר, תעסוקה ומגורים. לצד זה, התוכנית כוללת תשתיות מהותיות שייתנו מענה לצרכי העיר ורווחת תושביה בהן פארק עירוני ומתחם מסחר, תעשיה אחסנה ותעסוקה. כמו כן, התוכנית מקצה שטחים להקמת מוסד להשכלה גבוהה ובית חולים אזורי בנגישות לצירי תנועה ראשיים. תכנון בית החולים נערך בשיתוף עם משרד הבריאות וכולל תשתית תכנונית לבית חולים כללי ובו כ-2,200 מיטות אשפוז, מתוכן יוקצו מיטות לבית חולים גריאטרי ומיטות לבית חולים פסיכיאטרי.

חלקה המערבי של השכונה מיועד לפארק עירוני אשר יכלול מתקני ספורט ופנאי לרווחת כל תושבי העיר. על מנת ליצור איכות חיים ושכונה איכותית לתושבים, תכנון השכונה שם דגש על קרבת המתקנים השונים להולכי רגל כך שהשטחים הציבוריים בשכונה הינם במרחקי הליכה קצרים למבני המגורים ושטחי המסחר פוזרו לאורך מספר צירים ראשיים, לצד נגישות לציר רכבת קלה וצירי המטרונית מתוך כוונה לאפשר נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית. התוכנית נערכה ע"י דב קורן אדריכלים.

שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון  גאה בתוכנית וחושב שהיא בשורה אדירה לכל הצפון, אך בחברה להגנת הטבע מגבשים  במשך שנתיים הסתייגות עם ארגוני הגג של הסביבה נגד התוכנית.  בכוונת החברה להגנת הטבע  לצאת למאבק  בין היתר על ציביון השמורה הקיימת בתוך שטח התוכנית, שמירה על ערכי הטבע, פיתוח תחבורתי, מים עוד.

התוכנית  עליה חולקת  החברה להגנת הטבע מתפרסת על שטח של 3,415 דונם המיועדת לשכונה בת 13 אלף  יח"ד. בנוסף יש בתכנית 275,000 מ"ר שטחי מסחר, משרדים ותעסוקה ופארק מטרופוליני המשותף לערי הקריות ברצועה החיצונית שממערב לשכונה.  החברה להגנת הטבע טוענים כי לקרית אתא מלאי עתודות קרקע עצום הכולל גם מלאי מתכניות מאושרות סביב החלק הבנוי בצד הדרום מערבי של העיר.  בדצמבר 2015 נערך דיון ראשון  לקראת ההפקדה  וגובשה ההסתייגות.  במרץ 2016  נייר עמדה מפורט נשלח  למתכננת הותמ"לו כך נכתב על ידי איתמר בן דוד נציג ארגון העל של ארגוני הסביבה: "לקרית אתא מלאי עתודות קרקע נרחב הכולל גם מלאי מתכניות מאושרות סביב המרקם הבנוי בחלק הדרום-מערבי של העיר… ספק אם בכלל הביקוש למגורים בקרית אתא מצדיק את הפיתוח חדש בשני  מתחמי התמ"ל, המתווספים להיצע התכנוני העצום הקיים ביתר חלקי העיר הן בתכניות מאושרות  שטרם מומשו והן בתכניות שבשלבי תכנון מתקדמים.  בכל מקרה, תכנון ופיתוח במתחמים אלו יפגע באופן טבעי בסיכויי המימוש של הקמת יח"ד  במתחמים שיאפשרו את השלמת הרצף הבנוי של העיר- אזורים בהם התרומה האורבנית  והתפקודית לקריית אתא הרבה יותר ברורה.

בהסתייגות מעלים בעיות תחבורה, מים ניקוד וערכי טבע.  שטח התכנית עובר כיום מספר תעלות מים וביניהם "תעלת ההגנה" שהיא למעשה ההמשך ישיר של נחל שפרעם המקשר לכיוון דרום אל נחל הקישון לפני ההתמזגות לנחל הגדורה.  שמירת ערכי טבע ונוף- לנחלים ותעלות ניקוז במקטע זה חשיבות רבה ביצירת קישוריות אקולוגית בין בתי הגידול הלחים של אגן הנעמן בצפון לאגן הקישון בדרום, בין השאר באמצעות תעלת ההגנה המוצעת להסטה/ביטול. אם מקור מים זה ינותק מהקישון יש חשש לפגיעה אקולוגית משמעותית בבתי הגידול. בנוסף, בסקר זבולון של מכון דש"א נמצאה רצועה הסמוכה לתעלת ההגנה כבעלת חשיבות אקולוגית גבוהה ובחשיבות משולבת )אקולוגית, נופית, ורצף שטחים פתוחים( גבוהה מאוד ואף בקטע מסוים בערכיות המרבית.

עוד נכתב: "בחלק המזרחי של התכנית קיימת גבעה מיוערת טבעית בצמוד לשכונות גבעת רם, שריד קטן שעוד נותר מחיבורי גבעות אלונים ושפרעם לעמק זבולון. בסקר זבלון של מכון דש"א, שטח זה קיבל את הציון המירבי גם על פי המדד האקולוגי וגם במדד הערכיות המשולב. בנוסף זהו אזור בעל נצפות גבוה מכביש 79 ובגבעה אתר היסטורי המייצג את סיפור קרב רמת יוחנן במלחמת העצמאות- "גבעה 104 "או "גבעת המקלעים" ששימשה כעמדה מרכזית במהל הקרב. לכן נדרשת הסטה של הכביש המוצע והעברת השטח המיועד למבני ציבור לאזור אחר בתכנית. לדעתנו התכנית מחויבת להגן על שטח זה, שצריך לשמש שטחים ציבוריים פתוחים  איכותי שיתרום ליצירת זהות ייחודית לשכונה ולרווחת תושביה".

קרית אתא.  הדמיה - מילול קורן
קרית אתא. הדמיה – מילול קורן

בהתייחסות לנושא תחבורתי נכתב:  "ההתייחסות לנושא תשתיות התחבורה כולל מערכות תחבורה ציבורית לוקה בחסר בשתי התכניות. במתחם הצפוני עורכי התכנית מחויבים להטמיע את התכנון לרצועת הרק"ל, למסילת הרכבת הכבדה נשר-אחיהוד וכביש 781 כפי שנקבעו בתכניות מתאר ארציות שאושרו וכאלה שבשלבי תכנון מתקדמים. כל שינויי בשטח התכנית בתכנון של תשתיות אלה יקודם רק במידה ויעוגן בהחלטות הנדרשות לכך בהליך התכנוני המחויב בחוק ובמוסדות התכנון ובוועדות הרלבנטיות לסוגיות.

כחלון: "התכנית שאושרה נותנת מענה לכלל הצרכים הציבוריים הנדרשים בכדי להזניק את קריית אתא ולאפשר לה להמשיך לצמוח ולהתפתח גם בשנים הבאות. היא תחזק את אזור הקריות בתוספת בית חולים חדשני ומודרני ומוסד אקדמי שיזניק את האזור כולו ויביא לאיתנות קרית אתא. בתכנית תמהיל מגוון של יח"ד אשר כולל אחוז משמעותי של דירות קטנות וכן מלאי לדיור מוגן, כך יינתן מענה הולם גם לזוגות הצעירים וגם לציבור הקשישים. אני מודה לראש העיר על מעורבות ושיתוף הפעולה שלו שהביאו לאישור התכנית. כפי שעשינו עד היום – נמשיך ונחזק את הצפון".

ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ: "התוכנית פותחת פרק חדש בתולדות העיר קרית אתא והגשמת חזון עבור תושבי העיר ועבורי. התוכנית מאפשרת מגוון רחב של פתרונות דיור לזוגות צעירים, למשפרי דיור ולתושבי חדשים, הקמת פארקים, מערכות תחבורה ציבורית,  לצד מרכז תעסוקה אזורי גדול הכולל מוסד להשכלה גבוהה, בית חולים, קריה רפואית ופארק היי-טק. הפיתוח המואץ יאפשר לנו להשקיע משאבים רבים בשכונות הוותיקות של העיר. זוהי בשורה אמיתית לתושבי קרית אתא ולעיר אשר עומדת להגשים את הפוטנציאל הגלום בה במהלך השנים הקרובות. אני מבקש להודות לשר האוצר משה כחלון שליווה את התכנית מקרוב".

יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר: "לצד התוספת המשמעותית של היצע יחידות דיור איכותי, תכנית זו צפויה להזניק את העיר שכן היא כוללת תשתיות שייתנו מענה לצרכים של תושביה. כך למשל אושר בתכנית תכנון לבית חולים, מוסד להשכלה גבוהה, פארקים, תשתיות תחבורתיות ועוד. כל זאת על מנת לסייע בהפיכת קרית אתא לאלטרנטיבה מועדפת למגורים במטרופולין חיפה".

רפי אלמליח מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל: "מדובר בתכנית רחבת היקף, המסדירה בינוי איכותי לצד תשתיות מרחביות ועירוניות בעלות חשיבות גבוהה לעיר ולמרחב המטרופולין כולו כגון ציר רכבת קלה, בית חולים, מוסד אקדמי ותשתיות חשמל ומים. התכנית קודמה במעורבות מלאה ומבורכת של ראש העיר וצוותו המקצועי ותואמה באופן מובהק במשותף. אין ספק כי תרומת התכנית למשק הדיור היא משמעותית מאוד ותביא לחיזוק ואיתנות העיר והמרחב".

בחברה להגנת הטבע מסרו כי ההסתייגות שהוגשה אינה התקבלה בותמ"ל וכי בכוונתם להגיש התנגדות לתוכנית לכשתופקד. "במידה וההתנגדות תידחה יגישו נגדה עתירה מנהלית לבית המשפט", כך נמסר.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות