fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרופסורים קטנים

מעבדת חקר, ילדים עם חלוקים לבנים, ארגזי חול עם מחפרונים ומשאיות, מתקני גלישה וטיפוס וחדרי ניסויים © ברוכים הבאים לקומלפקס הגנים החדש, "המדע קט", שנחנך השבוע בקרית חיים מערבית על חורבות בית הספר נתיבים © גן שלנו מאוד~מאוד נחמד הוא
??? ?? ?? ????? ????? ????? ????

הכל התחיל כשפרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל לכימיה לשנת 2011, אמר באחד הראיונות שהעניק, כי מדע מתחיל בגיל הגן. יונה יהב, ראש עיריית חיפה, היה טרוד באותה העת בשאלת מבנה בית הספר נתיבים בקרית חיים מערבית, שנסגר והפך למבנה נטוש, עזוב ומלוכלך. מקום מפגש לנרקומנים. יהב שמע פרופ' שכטמן ומיהר לצלצל אליו ולשאול אותו, אם יהיה מוכן לעמוד בראש ועדת ההיגוי של גני המדע שהוא עומד להקים בקרית חיים, במתחם בית הספר הנטוש. פרופ' שכטמן אמר הן והפרויקט יצא לדרך.

שנתיים מאוחר יותר, ב~2013, אישר יהב את עיצוב המבנה והכריז כי על חורבות בית הספר נתיבים ייבנה קומפלקס של גני מדעים לילדים, שישמש רק את תושבי קרית חיים. במקביל, ועדת ההיגוי הכינה מתווה לגן הילדים, וחברי הוועדה, בראשות פרופ' שכטמן והמפקחת הארצית במשרד החינוך למדע וטכנולוגיה ד"ר ענת סלע, חקרו את הנושא בעולם וגיבשו תוכנית לימודים. החלק האחרון בהרכבת הפאזל היה לפני כחצי שנה, כשמשלחת מטעם עיריית חיפה נסעה לבוסטון, כדי להתרשם מגני המדעים הפועלים שם.

ביום שני השבוע, הושק באופן רשמי קומפלקס של שלושת הגנים, "המדע קט", במעמד ראש העירייה יהב, בכירי אגף החינוך ואנשי מקצוע נוספים. פרופ' שכטמן נעדר מהאירוע בשל נסיעה לחו"ל.

המדע מתחיל בגן. המדע קט [צילום: דורון גולן]
המדע מתחיל בגן. המדע קט [צילום: דורון גולן]
ברוך בואך לארמון שלנו
ילדי הגנים קיבלו את פני הבאים עם דגלונים וחולצות לבנות. הטקס התחיל והילדים שרו בקול גדול את השיר "אדוני ראש העיר". יהב הצטרף אליהם בשירה.

מנהלת המתחם, אתי אפלבאום, פתחה את הטקס ומיד נתנה את המיקרופון לנדב גבריאל, תלמיד בגן החובה שפנה אל יהב ואמר בשיא הטבעיות: "אנו שמחים שבאת לבקר בארמון שלנו, אני בטוח שייצאו מאיתנו מדענים. לא נאכזב. זה לא נס חנוכה, זה מה שקורה בעיר חיפה". יהב צחק, לקח את המיקרופון ואמר: "הגננת צריכה להבטיח לי שהילד יצא מדען ולא פוליטיקאי".

"נדב הוא ילד מדהים, חם, דעתן וסקרן, שמאוד אוהב ללמוד מהדודים ומהאחים שלו", אמרה אמו עידית, "כשפתחו את גן המדעים, מאוד שמחתי כי עניין המדעים מפתח ויכול לתת לו גירוי חשיבתי. מה שקיבלנו פה בקרית חיים, לא קיבלו בשום מקום אחר".

נדב, בן ה~5, מאוד נהנה מתשומת הלב שניתנה לו. "אני מאוד נהנה ללמוד בגן מדעים והכי אני נהנה לעשות ניסויים. בניסוי האחרון בדקנו אם מי כרוב יכולים לשנות צבע. חוץ מניסוי אחד שבו צבע המים לא השתנו, בכל הניסויים שעשינו, הצבע הפך לכחול".

נדב מבקש מראש העיר ללחוץ על שלוש המשקולות בבת אחת ולהגיד לו איזו משקולת הכי כבדה. עד שיהב מצליח ללחוץ על שלוש המשקולות, מספיק נדב להסות איש סקרן שעמד בצד. אחרי שיהב בוחר את המשקולת שהייתה לו הכבדה ביותר, עידן אלבחרי, תלמיד נוסף, ונדב מסבירים לנוכחים ברהיטות מדהימה: "ראש העיר בחר את המשקולת, אליה מחוברת הזרוע האדומה, הזרוע הכי ארוכה מנקודת הציר. כמה שהזרוע יותר רחוקה מנקודת הציר משתמשים בפחות כוח".

כשמקשיבים להם פולטים את המשפטים החכמים האלה באופן הכי טבעי, זה נשמע כאילו אנשים מבוגרים מסבירים, אבל אז עידן רץ לאמו איילת, שעומדת בצד ליד עגלת תינוק ואני נזכרת שהוא רק ילד.

"עידן הוא ילד חכם ומקסים, אוהב מאוד לבנות ורוצה להבין איך כל דבר עשוי", מעידה איילת על בנה, "גם אם אני מבשלת משהו, הוא חייב לדעת אילו מרכיבים בדיוק יש בתבשיל. הוא מאוד אוהב לשחק, אבל גם המשחקים שלו מורכבים מאוד. כשפתחו פה את הגן, לא ממש ידעתי במה מדובר עד שהתנסינו. עידן היה בשני גנים לפני שהגיע לגן הזה ופה האווירה היא אחרת. גם מבחינתו של עידן, אין דבר כזה לא ללכת לגן. אם עד שהוא למד בגן המדעים, לפעמים הייתי משאירה אותו בבית בימים קרים או סוערים, היום הוא לא מוכן להישאר בבית ולא משנה מה".

"אני הכי אוהב את חצר החול", אומר עידן, "יש שם מתקן שמסנן את החול לתוך שקים ואותו אני הכי אוהב. חוץ מזה אני מאוד אוהב את לבני הדיג'י לחשבון כי אני מאוד אוהב חשבון".

רק אחר כך, כשהסיור יגיע לחצר החול, אבין בדיוק על מה עידן דיבר.

הכתבה המלאה ביום שישי הקרוב בהד הקריות וכבר ביום חמישי בערב למהדורה הדיגיטלית. לחצו כאן

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות