fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נכון לעכשיו: בית המשפט עצר את העברת שטחי הקיבוצים לקרית אתא

שטחי הקיבוצים ממעוף הציפור (צילום: ערן גילווארג)
שטחי הקיבוצים ממעוף הציפור (צילום: ערן גילווארג)

פסק דין דרמטי וחסר תקדים, שניתן השבוע בבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה מאפשר לשוחרי איכות הסביבה לנשום לרווחה. פסק הדין מונע מהותמ"ל (הועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור- ה"מ), לעת עתה, להעביר אדמות של הקיבוצים רמת יוחנן ואושה לקרית אתא ומונע, נכון לעכשיו, את הסכנה של הרס השטחים הפתוחים והשטחים החקלאיים.

ותמ"ל 1024 היא תוכנית שאושרה על ידי הוועדה במסלול החירום של חוק הותמ"ל – הוראת שעה. התוכנית משתרעת על שטח אדיר ממדים של 1535 דונמים. התוכנית שהופקדה היא על שטח של 1690 דונמים, כשחלק הארי מהשטח הוא קרקע חקלאית פורייה ומעובדת, כולל מטע אבוקדו איכותי. התוכנית, שפורסמה למתן תוקף ביוני 2018, מיועדת לבניית 4061 דירות רגילות ו-500 יחידות דיור מוגן. בנוסף, כוללת התוכנית שטחי מסחר, תעסוקה ומבני ציבור.

פסק הדין קובע כי בותמ"ל 1024, הכוללת העברת אדמות הקיבוצים לקרית אתא, בוצעה חריגה מסמכות עניינית וכי שלב החקירה התבצע תוך כדי ניגוד עניינים אסור של החוקר.

העותרים – הקיבוצים רמת יוחנן ואושה – הציגו בבית המשפט חישוב, לפיו קיימת הסתברות של אחד לטריליון שהחוקר, האדריכל אבו דאוד נקש, היה נבחר 13 פעם לשמש חוקר ותמ"ל. בארץ פועלים 58 חוקרים, המוסמכים לשמוע התנגדויות לתוכניות. בסך הכל מונו חוקרים ב-36 תוכניות ותמ"ל, כשב-13 מקרים מתוכם נבחר האדריכל נקש. חוות דעת של מומחה מהטכניון קבעה, כי ההסתברות לבחירת נקש ל-13 ותמ"לים עומדת על אחד לטריליון. בית המשפט בחר הערכה שמרנית יותר וקבע: "ניתן לומר, כי גם אם בכל תוכנית יש לבחור חוקר מתוך חמישה חוקרים, שהם עצמם מתוך רשימה של 58 חוקרים, עדיין ההסתברות שהחוקר נקש ייבחר ב-13 מקרים מתוך 36 מינויים, היא מפתיעה".

השופטת ריבי למלשטרייך-לטר קבעה, כי הפקדת התוכנית נעשתה בחריגה מסמכות עניינית וכי יש לפסול את דוח החוקר נקש מטעם הותמ"ל, עקב ניגוד עניינים אסור, בין עניין אישי-כספי בסך מיליוני שקלים לבין תפקידו המעין שיפוטי. "יש להחזיר את התוכנית לשמיעה מחדש של ההתנגדויות בפני חוקר אובייקטיבי וניטרלי", קבעה השופטת.

ניגוד העניינים האישי-כספי נובע מהעובדה שהאדריכל נקש קיבל כספים מרשות מקרקעי ישראל, שיזמה את התוכנית וממשרד האוצר. נקש הוא המתכנן והמקדם הראשי של תוכניות מול מינהל התכנון במשרד האוצר, עבורן קיבל, משנת 2016 ועד היום, יותר מ-5 מיליון שקלים.

"נכון למועד מינויו לחוקר לשמיעת ההתנגדויות, האדריכל נקש מועסק על ידי מינהל התכנון של משרד האוצר ומקבל מהם תמורה כספית עבור עבודתו במסגרת תוכנית מתאר אום אלפאחם. העסקתו היא על פני שנים רבות, והתמורה הכספית המצטברת היא משמעותית ביותר", קבעה השופטת.

עו"ד רון רוגין, שמייצג את הקיבוצים רמת יוחנן אושה, מסר: "הוגשו בקשות חוזרות ונשנות לגלות כמה כסף קיבל האדריכל נקש מקופת המדינה עבור הדוחות שהנפיק לוועדת המשנה לשמיעת התנגדויות ב-13 הוועדות בהן שימש חוקר. המינהל סירב לכל הבקשות הללו".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות