fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מלחמת הענן? / אלי מור

עמוד הענן עזב אותנו, בינתיים. אולי עוד ישוב, מי יודע. מה שבטוח, הענן הזה הוריד בשכונה שלנו מטר מילים שחדרו אל תוכנו.
פינוי נפגעים מזירת הפיגוע בתל אביב (צילום יחידת תיעוד מבצעי- מד"א)
פינוי נפגעים מזירת הפיגוע בתל אביב (צילום יחידת תיעוד מבצעי- מד"א)

מלחמת "עמוד ענן" הגיעה אלינו בסערה עם טריק שרק ג'יימס בונד יודע לעשות: צה"ל והשב"כ חיסלו את רמטכ"ל החמאס אחמד ג'עברי בדייקנות ובמקצוענות, שכאילו נלקחה מאולפני סטיבן שפילברג. המנוח, בן הבלייעל, התפזר לכל עבר ומימש את האמירה "כול כלב ביג'י יומו".

פינוי נפגעים מזירת הפיגוע בתל אביב (צילום יחידת תיעוד מבצעי- מד"א)
פינוי נפגעים מזירת הפיגוע בתל אביב (צילום יחידת תיעוד מבצעי- מד"א)

חיל האוויר ביצע יותר מ-1500 ניתוחים כירורגיים עמוק בתוך סרטן ממאיר של פציינטים ותיקים: הג'יהאד האסאלמי, מוג'אהידין אלקסאם, חללי אלאקצא, גדודי עז א-דין אלקסאם ועוד. האוויר התמלא באזעקות צבע אדום ובמטחי רקטות שחתכו את השמיים לעבר שדרות, אשקלון, באר שבע, אשדוד, אופקים, קריית מלאכי, המועצה האזורית אשכול ועוד.
 
תושבי הדרום נכנסו לכוננות "מרחב מוגן" ותושבי גוש דן וירושלים הצטרפו רק מאוחר יותר, כשגם אליהם שוגרו טילים באורך שונה ובשמות ערביים משונים. הלימודים בבתי הספר ובגני הילדים באזורים המסוכנים הופסקו.

המדינה חבשה כיפה מברזל לכבוד העצרת, כיפה שידעה לעצור, בעזרת השם, כ-83 אחוז מהרקטות ששוגרו לעבר שטחים מיושבים ולא הפריעה לטילים טיפשים שעפו לשטחים פתוח ובלתי מיושבים. מדובר בנס שווה גודל לקריעת ים סוף או אם תרצו – נס חנוכה ושמונת הימים. מטוסי חיל האוויר טסו מעל הכיפה ותקפו בדייקנות של מומחה לכירורגיה את לב ליבו של הסרטן. בתחילה לא עלה בדעתנו שקצה של טיל יגיע לגוש דן.

תארו לעצמכם שרקטה מפחידה, הנושאת את השם פג'ר, מביאה איתה 500 ק"ג חומר נפץ אל לב העיר, לשנקין או לחוף הים, לקריה, לעזריאלי, לפלורנטין, לשכונת התקווה, לבלומפילד, להיכל נוקיה או לכיכר רבין. איזו החלטה היתה מתקבלת בפורום השלישייה במקרה כזה? מה היו אומרים בתשיעייה?

שנים רבות נפלה כמות עצומה של טילים על ישובי הדרום ואף שלישייה או תשיעייה לא היתה שם להחליט מה עושים עם זה. כיפת הברזל, שהפכה רק לאחרונה לכיפת פלדה כמעט בלתי חדירה, הצילה אותנו. היא גילתה כושר יירוט מרשים ביותר וקנתה לעצמה שם עולמי בתוך שלוש יממות של יירוטים. המוח היהודי עשה זאת פעם נוספת, והעולם ממשיך להתפלץ מזה. מזכיר לכם שב-2012 ניתן פרס ביטחון ישראל לכיפת ברזל ולשמונה ממפתחיה.

חטיבה 401 וחטיבת גבעתי מתכוננות ללחימה (צילום: דו"צ)
חטיבה 401 וחטיבת גבעתי מתכוננות ללחימה (צילום: דו"צ)

עמיר פרץ, זוכרים? שר הביטחון ב"עופרת יצוקה", תושב שדרות, דחף ואישר את פיתוח המערכת, למרות שהוא עצמו אינו חובש כיפה. על כך מגיעה לו תודה ענקית מכולנו. חתן וכלה העתיקו את מקום חתונתם מקרית מלאכי לתל אביב, תוך כדי שהענן חולף, כי היה מאוד דחוף להם להתחתן (אולי הריון מתקדם, אמרה אמא שלי). האזעקה בגוש דן, הפתיעה את התל אביבים שלא מיהרו להתרגש והמשיכו לבלות. האזעקה בירושלים תפסה את יו"ר הכנסת רובי ריבלין מופתע ואת ראש העירייה של הבירה בחו"ל. הטיל נפל באזור גוש עציון.

יריבים פוליטיים של חברי השלישייה והתשיעייה התייצבו בזה אחר זה באולפני השידור של הרשתות הישראליות ואישרו בסמכותיות ולעיתים בדביקות את היציאה למלחמה. אישרו שהיא מוצדקת, הביעו שביעות רצון, כי סוף-סוף יש למלחמה מטרה מוגדרת: שיקום ההרתעה. תארו לכם ש"שיקום הרתעה" יתחיל להיות טרנד עולמי. סין או קוריאה ישקמו את כושר ההרתעה שלהם. איראן מצליחה כבר זמן רב לשקם את כושר ההרתעה שלה, עד כדי כך שאפילו נתניהו הפחיד את העולם מהיכולת שלה.

לגיטימציה בינלאומית ורוח גבית של ברק אובמה דחפו את רוחו של הברק שלנו, אהוד. הנהלת המדינה התחלקה לפורומים. פורום התשיעייה, פורום השלישייה והקבינט. הם החלו לדווח לעם על התכנסותם והתפזרותם, בשישי הם עשו קידוש בקריה ובשבת עשו שם הבדלה.

נתניהו, ברק וליברמן (להלן השלישייה) ביקשו את אישור הקבינט לגיוס רחב היקף של 75 אלף חיילים, כהכנה לכניסה קרקעית לא לפני שהוסכם על כך בתשיעייה. אגב, מישהו יודע אם השלישייה נמצאת גם בתוך התשיעייה…? גנץ עמד דרוך עם צבאו ואמר לחייליו המגויסים שבמשך שבוע הם יישנו בנעליים ושהוא יודע לשחרר את הקפיץ לכשיידרש לכך. ביום הרביעי למלחמה החל חיל האוויר לתקוף "סממני שלטון". במלחמות הקודמות לא תקפנו סממנים כאלה?

53 כתבים (מספר לא בדוק) לא פסקו לומר בכל הזדמנות "צריך לומר…", "זה לא כמו בעופרת יצוקה…", ומיחזרו את החומרים שאספו כדי לכבוש זמן שידור. כשבכל זאת הרקטות המשיכו לטוס אלינו, הכתבים צבאיים אמרו שזו "יכולת שיורית", שהשמדנו להם את רוב היכולת הרקטית והשיגורית וכו'; פגענו להם בתשתיות ובמחסני הטילים ארוכי הטווח ומנמיכי הטוס, פגענו בסממני השלטון, מה נשאר? לפגוע ביכולת השיורית, וגמרנו.

פארמדיק מד"א בזירת הנפילה באשדוד (צילום דוברות מדא)
פארמדיק מד"א בזירת הנפילה באשדוד (צילום דוברות מדא)

רסיסי יירוט פגעו ברכב, סרטי תקיפה של חיל האוויר הוצגו יחד עם דילמות מוקלטות של טייסי חיל האוויר איך לשמור על חפים מפשע. אין מה להגיד, אנחנו צבא הומני. נתניהו אמר שהאויב שלנו יורה על ילדינו ומסתתר מאחורי ילדיו… אמירה חזקה ומשמעותית המשקפת מציאות רבת שנים. מורסי צריך את ארה"ב, דיווחו הכתבים בשצף קצף. חשוב לו שתיפסק האש, הוא צריך את הכסף של האמריקנים והאירופאים. ומה איתנו? אנחנו כבר לא צריכים?

פיקוד העורף למד עם האזרחים לחיות את המצב החדש של ריצה למרחב מוגן ב-30 שניות. מגן דוד אדום עבד כמו מכונה משומנת והגיע לכל אירוע במהירות וביעילות. בתי החולים בדרום ובמרכז טיפלו בכ-500 פצועים. חלקם הגדול של נפגעי החרדה והפצועים שהועברו לבתי החולים כבר שוחררו. חלקם הלכו הביתה וביתם של חלק נהרס מטיל. פגיעה ישירה בבית של שש קומות בראשל"צ חתמה את היום השביעי של הענן.

ביום השמיני הצליח מחבל, למזלנו חובב וחסר ניסיון, לפוצץ מטען בתוך אוטובוס דן שנסע בשדרות שאול המלך בתל אביב. המו"מ לרגיעה והשגת הסכם להפסקת אש נכנס להילוך גבוה, רוב האזרחים מבקשים מהקבינט "קיבינימט, תמשיך! תיכנס בהם, באמ'שך, ביבי, רוצים כניסה קרקעית".

ביקור הרמטכל בדרום
ביקור הרמטכ"ל בדרום (צילום: דו"צ)

הצדדים החלו להציג את ניצחונם. בצד שלנו: ב-8 ימים חמישה הרוגים, 1500 רקטות שהיו אמורות לנחות באזורים מיושבים, 421 יירוטים מוצלחים של טילים שיכלו לזרוע הרג, עצב ונזק בל יתואר. ברצועת עזה נהרגו 163 פלסטינים ויותר מ-1200 נפצעו.

שלומי אלדר, הכתב המוכשר של ערוץ 10, הסביר באופן מעורר הערכה את הניצחון של החמאס מזווית הראייה שלהם. אותי הוא שכנע. אין מה לעשות, החמאס (ארגון צעיר יחסית לאחיו) נכנס להיסטוריה כמי שירה טילים על תל אביב וירושלים במלחמת הג'יהאד לשחרור אדמותיו, הפך להיות מותג במודעות הבינלאומית ודחק את הפת"ח הצידה.

ברשת CNBC שודרה כתבה, שבה הביאו מקרים של זיוף אירועים על ידי החמאס. כך הציגו לעולם תינוקת פצועה קשה מהפגזת מטוסי חיל האוויר, כשהתינוקת בכלל נפצעה בסוריה בקרבות רחוב. רשת BBC צילמה קבוצת פעילי חמאס שהובילו פצוע קשה לבית החולים. כאשר הפסיקו לצלם, הורידו את הפצוע שהמשיך בדרכו בריא ושלם. נראה לי ששלום גדול על כולנו.

הפסקת אש זה הכי בעולם שניתן לקבל באזורנו, ומפעם לפעם צריך להילחם על כך.

מצבורי הנשק של החמאס הושמדו. אל תדאגו, החבר הפרסי מאיראן ימלא להם את המחסנים עוד לפני שהפצצה שלו תהיה מוכנה בקיץ הבא.

הרמטכ"ל של החמאס שעלה השמיימה מבלה כעת בגן עדן עם הבתולות של השהידים, חבריו שנהרגו הצטרפו אליו. מכל רמטכ"ל הרוג של ארגון טרור נולדים שלושה או שישה מסוכנים פי כמה. אין לי מושג מהיכן הם מביאים כל כך הרבה בתולות. הסכם הפסקת האש מייתר את התקיפה הקרקעית, ואולי טוב שכך. זה יחסוך לנו הרוגים ופצועים, יחסוך לנו עצב ובכי. אין מה לעשות, חיילי המילואים שגויסו יסיימו את מפגש הרעים ויחזרו לחיק משפחתם בריאים ושמחים עד לגיוס הבא.

אין אמא אחת בישראל או רעיה או ילדיהם של חיילינו אשר אינם מסכימים לכך. דומה ששמונה ימי ענן פגעו בזיכרון שלנו. מי זוכר את רומני? מי זוכר את הסופה סנדי? זוכרים שיש בחירות? זוכרים את הציור והקו האדום של ביבי? מי זוכר את ציפי לבני, שאול מופז, שלי יחימוביץ, יאיר לפיד? זוכרים את הלבטים של אולמרט? מי זוכר את אורי שגיא ובת המיליארדר שכועסת שלא אנס אותה לפני 40 שנה?

אירנה שלמור, ידידתי, כתבה בפייסבוק בזמן הענן: ״עדיף 50 גוונים של אפור מאשר אחד אדום…״. אהבתי את זה. אבל אירנה, אם תשאלי את אוהדי הפועל, אדום זה ה-צבע. אם תשאלי את טמבור, גוונים זה זה, אם לא יותר מזה. הצהובים התאכזבו ממכבי בחמישי שעבר. אני אוהב כחול של שמיים עם ריח של ים. טוב מאוד לחשוב בצבעים אופטימיים, צבעי הקשת לדוגמה.

אירנה, כמי שנולדה בפינלנד, את מעדיפה גוונים של אפור? מוזר. בפינלנד אפור רוב ימות השנה, יש אומרים שזו הסיבה לשיעור ההתאבדויות הגבוה שם. האירים צובעים את מי הנהר בשיקאגו בירוק כל שנה בחודש מרס לרגל החג שלהם. מעצבי העל של האופנה הבינלאומית סימנו החורף את הכחול הכהה כצבע העונה. רוצים שמיים כחולים וכיפה של ברזל, לא חשוב הצבע, כדי למנוע פיזור אדום על ראשינו. רוצים לחיות בתוך גלויה פסטורלית ורודה. לפני כמה שנים הייתי בכנס, בו הציג מעצב העל הנודע קנזו את הקולקציה החדשה שלו, כולה בגוני אפור עם פיסות אדומות. אנחנו לא קונים את זה.

הילרי קלינטון חוזרת לאמריקה. שם יאכלו היום תרנגול הודו לרגל החג, וביום שישי, ה"Black Friday", הם ירוצו להתנפל על סחורות ולקנות בזול. ואנחנו רוצים קצת שקט ועוד מעט שלווה, כי החיים זה עכשיו.

נכתב כטור דעה על ידי אלי מור

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות