אין ספק שהימשכות המלחמה בגבול הצפון, גרמה לפגיעה קשה לא רק באוכלוסייה המקומית שנאלצה להתפנות מביתה, אלא גם בבעלי העסקים, גדולים וקטנים כאחד. רוב התושבים עזבו, ולמרות הפסקת האש הזמנית, אין עדיין צפי לחזרתם המלאה. בנוסף לכך, כל ענף התיירות, המקומית והעולמית, נעצר. כעת, בנק ישראל הודיעה על מתווה נוסף במסגרת תוכנית סיוע לבעלי העסקים. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, בנק ישראל נוקט במגוון פעולות כדי לתמוך בפעילות הכלכלית ובפרט בפעילות של משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים שנפגעו מהמלחמה. הארכת המתווה הבנקאי וגיבוש מתווה ייעודי לבעלי עסקים תושבי הצפון נועד לתמוך בפעילות של אלו שספגו פגיעה כלכלית מהמלחמה זאת, כחלק מהצעדים לעידוד ההתאוששות של הכלכלה באזור הצפון. נמשיך לעקוב אחר מצב המשק על רקע המלחמה, ולפעול ככל שיידרש על רקע ההתפתחויות. אני מודה לצוות המקצועי בפיקוח על הבנקים ולמערכת הבנקאית על המאמצים להארכת המתווה ולהתאמתו לתנאים המשתנים". המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי: "גיבוש מתווה הסיוע הייעודי לבעלי העסקים ביישובים נרחבים בצפון, שתכליתו להעניק הקלה תזרימית לעסקים שנפגעו כלכלית בעקבות המלחמה, מהווה המשך ישיר לצעדים השונים שנקטנו מאז פרוץ המלחמה במטרה לסייע לציבור הרחב. נוכח ההתפתחויות הביטחוניות ומתוך רצון למקד את הסיוע לאוכלוסייה הרלבנטית, ביצענו התאמות באוכלוסיית הזכאים במעגל הראשון. נמשיך לעקוב אחר הנתונים והפניות המגיעות מהשטח ונפעל ככל שיידרש כדי להקל על הקשיים התזרימיים של לקוחות המערכת הבנקאית. אני מודה למערכת הבנקאית על המשך הירתמותה להרחבה נוספת של המתווה".
המתווה הייעודי לבעלי עסקים הפועלים באזור הצפון נועד במטרה לסייע להם בהקלות תזרימיות בעקבות השלכות ההסלמה הביטחונית וכחלק מהשיקום הכלכלי לקראת החזרה לשגרה. קהל היעד הרלוונטי הם כמובן בעלי עסקים הפועלים ביישובים בצפון, והמופיעים בתוספת רביעית – שישית לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (חרבות ברזל), ובתוספת שביעית-שמינית לטיוטת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (חרבות ברזל). המתווה חל על למעלה מ-300 ישובים. הזכאות תתבצע בכפוף להמצאת אסמכתא שתצורף לבקשת הדחייה לפי אחת משתי החלופות הללו, לבחירת הלקוח: חלופה ראשונה: העתק הבקשה שהגיש בעל העסק לקבלת פיצוי ממס רכוש, מתאריך 1.5.24. חלופה שניה: אישור של רואה חשבון / יועץ מס מייצג לפיו חלה ירידה בשיעור של 25% או יותר בפדיון העסק, בתשעת החודשים הראשונים של 2024 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
הקלה בדחיית אשראי עסקי, בכפוף לבקשת לקוח, ובהתקיים המאפיינים הבאים: עסק עם מחזור פעילות עד 25 מיליון ש"ח לשנה, זכאי לדחות אשראי עסקי בסכום מצטבר של עד 2 מיליון ש"ח, לא כולל הלוואות בשיתוף פעולה מסחרי עם צד שלישי. תקופת הדחייה – שלושה חודשים, ללא חיוב בריבית נוספת ובעמלות. אופן פריסת התשלומים – הוספת התשלומים בסוף תקופת ההלוואה. ניתן להגיש את הבקשה בין התאריכים: 10.12.24-10.2.25, כאשר הדחייה תתחיל בפועל החל מתאריך 1.1.25, או מאוחר יותר בכפוף למועד הגשת הבקשה. יצוין, כי בעל עסק ביישובי הצפון, שנמצא כבר באוכלוסיית הזכאים במעגל הראשון ושמימש את זכאותו לדחיית הלוואות במסגרת מתווה הסיוע הקיים, לא יוכל לממש את זכאותו גם במסגרת המתווה הייעודי לתושבי הצפון. כמו כן, יודגש כי הבנק רשאי להיטיב עם הלקוח, בכל אחד מהמאפיינים האמורים, הן לעניין האסמכתא הנדרשת, מועד תחילת המתווה והיקף ההטבה. הארכת המתווה הקיים עד לתאריך 31.3.2025, במטרה להמשיך ולסייע לציבור בהקלות תזרימיות לצד המשך ההיערכות לחזרה לשגרת תשלומים סדרה, הוחלט להאריך את המתווה שאומץ על ידי הבנקים בשלושה חודשים נוספים עד לתאריך 31.3.25, ולבצע התאמות באוכלוסיית המעגל הראשון באופן הבא: ביצוע התאמות באוכלוסיית הזכאים במעגל הראשון – ההקלות הניתנות במסגרת המתווה יינתנו לתושבי הצפון שפונו מביתם; חשבונות חטופים ונעדרים ובעלי קרבה ראשונה להרוגי המלחמה, חטופים או נעדרים; חיילי מילואים ; חיילי מילואים שאושפזו לתקופה של 7 ימים לפחות בשל פציעה שנגרמה מהמלחמה ונפגעי המסיבות נובה, פסיידק ומידברן. הארכת המתווה לא תכלול את האוכלוסייה המתגוררת או בעלת עסק הממוקם בטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה. מתן הקלות לאוכלוסייה זו יהיה לשיקול דעת הבנק. שאר תנאי המתווה, לרבות תקופת דחיית ההלוואות והמשכנתאות, פטור ממרבית עמלות העובר ושוב המשמשות לניהול השוטף של חשבון העובר ושב ופטור מריבית על יתרת החובה בחשבון עובר ושב, נותרו ללא שינוי. אין שינוי גם לגבי אופן תחולת המתווה על קבוצות האוכלוסייה במעגל השני. הארכת המתווה לתקופה של 3 חודשים נוספים תיכנס לתוקף בתאריך 1.1.25 כאשר ניתן להגיש בקשה להיכלל במתווה המעודכן, בין התאריכים: 10.12.24-10.2.25. הפיקוח על הבנקים חוזר ומבהיר, כי טרם קבלת החלטה על דחיית תשלומים נוספת בהתאם לתנאי המתווה המעודכן, ובפרט עבור לקוחות שכבר ביצעו דחיית תשלומים לתקופה ארוכה, יש לבחון היטב את הצורך בדחייה נוספת ואת מכלול השלכותיה, לרבות המחיר הכלכלי שלה.המתווה שגובש מציג את תנאי המינימום וכל בנק רשאי להרחיבו לטובת לקוחותיו.