תסכול הוא רגש שנוצר עקב אי התגשמות רצון, צורך או דחף. התסכול יכול להיווצר כאשר האדם ניצב בפני אתגר ברמת קושי גבוהה מדי ביחס ליכולתו, או אתגר הנתפס בעיניו ככזה. תאוריית התסכול-תוקפנות הוכיחה שיש קשר בין תסכול לתוקפנות, שכן במקרים רבים התנהגות תוקפנית מעידה על תסכול כלשהו ובאה בעקבותיו. תוקפנות היא תוצאה התנהגותית לקושי רגשי. ברגע שתעביר את התסכול ממצב רגשי למצב קוגניטיבי, התוצאה של תסכול לא תהא תוקפנות.
אריסטו אמר שהאושר תלוי בנו. סיפור פנימי הוא מחשבה שחוזרת שוב ושוב. הדרך שבה אדם קולט, מבין ומפרש את העולם ואירועים סביבו, תלויה אך ורק בו. אנשים מצליחים הם אנשים ערכיים. הערכים הם אמת המידה להצלחה שלכם בחיים (דובדבני, נ. 2020). ערך הוא אמת המידה המבוססת על השקפת העולם (חזון), המהווה את עמוד התווך בהתנהלות שלכם.
כמורה למתמטיקה אני מטמיעה בכל ילד את האמונה בעצמו, ביכולותיו לסיים משימה ומיד לחשוב על היעד הבא. תשומת הלב עוברת מחשיבה על המצב הנוכחי לחשיבה על השלב הבא. חשוב תמיד ליצור סקרנות להמשך הפעילות ומדרג ההצלחה.
הרעיון המרכזי בחינוך הוא להוביל כך ש"אני אצליח", הערך המוביל בתהליך חינוכי שכזה, הוא סבלנות. סבְלָנוּת היא היכולת לסבול המתנה, עיכוב או התגרות בלי לכעוס או לדאוג, וכן היכולת להתמיד בשקט בהתמודדות מול קשיים או להתאפק, הניגוד של סבלנות הוא קוצר רוח וקוצר רוח הוא פעולה רגשית שמתבטא לרוב בתוקפנות. סבלנות נזכרת ביהדות כאחת המידות של השגת אמונה בבורא עולם והבנה שהכל לטובה.
האמונה שבסוף נצליח מסייעת לראות בסבלנות ערך מוביל לרגיעה, שלווה ואורח רוח. כשנמצאים במצב של תסכול. עושים סיבוב ציר או יוצאים למשימה אחרת. נושמים עמוק, נשימות סדירות. אני מלמדת את הילדים לשיר את "הדרך שלי" של יובל המבולבל. להתנתק מהמשימה המתסכלת. ממש לעזוב לרגע את התסכול. להתעצם. להתמתח, ואז לחזור למשימה. לנסות שוב לבד ואם לא לבקש סיוע. ברגע שהילד יאמין בעצמו. ידע שתמיד אנחנו לצידו. גם התסכול יקבל מימד אחר. מימד קוגניטיבי ולא רגשי. כך שיוכל להתמודד מולו.
.דר' רבקה מרום ph.d
מדריכת הורים ומטפלת רגשית
מנתחת התנהגות בשילוב הcbt, יועצת חינוכית ומאמנת אישית.