116 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024, כאמור 48 מהם היו אזרחים ותיקים. כ-12% מהאוכלוסייה בישראל הם אזרחים ותיקים בגילאי 65 ומעלה אך חלקם בהולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2024 היה 41% – פי שלושה ויותר מחלקם באוכלוסייה. מהנתונים עולה עוד כי בכל שנה נפגעים בממוצע 715 הולכי רגל ותיקים בתאונות דרכים, 209 מהם נפגעים קשה.
הכי גרועים באירופה
מחקר השוואתי שפרסמה (נובמבר 2023) המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) מראה עד כמה נכשלת מדינת ישראל בהגנה על האזרחים הוותיקים שלה. 55% מכלל מהאזרחים הוותיקים בגילאי 65 ומעלה שנהרגו בתאונות דרכים בישראל בין השנים 2022-2020 נהרגו כאשר הלכו ברגל, נתון אשר מציב את ישראל במקום הראשון והגרוע מבין כל מדינות אירופה בחלקם היחסי של הולכי הרגל הוותיקים ההרוגים מכלל האזרחים הוותיקים שנהרגו בשלוש השנים.
במקום השני והגרוע ניצבת רומניה (54%), במקום השלישי נמצאת סלובקיה (52%), ליטא (47%) ניצבת במקום הרביעי ולטביה (46%) סוגרת את חמשת המדינות שהכי מסוכנות להולכי רגל וותיקים.
אנשים מבוגרים (בני 65 ומעלה) נמצאים בסיכון מוגבר להיפגעות בתאונות דרכים בהשוואה לקבוצות גיל צעירות יותר. יכולת פגיעות זו נובעת בעיקר מהסיכון המוגבר למוות הקשור להשפעות פיזיות ככל שאנשים מתבגרים. תאונות שעלולות להיות להן השלכות קלות יותר עבור אנשים צעירים יכולות להיות עם תוצאות חמורות ולעיתים קטלניות עבור אנשים מבוגרים יותר. יתר על כן, משתמשי דרך מבוגרים מתמודדים לעתים קרובות עם מגבלות הקשורות לגיל. מגבלות אלו יכולות לכלול חדות ראייה מופחתת, זמני תגובה איטיים יותר ומצבים רפואיים כגון דמנציה, מחלת פרקינסון, שבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם וסוכרת. גורמים אלה מרכיבים את האתגרים שעומדים בפני אנשים מבוגרים בעת התנהלות במורכבות התנועה.
למרות האתגרים הללו, הרתעת אנשים מבוגרים מהליכה או רכיבה על אופניים לא צריכה להיות הפתרון. טיולים פעילים עוזרים לאנשים מבוגרים לשמור על כושר גופני, להפחית את הסיכון למחלות כרוניות ולשפר את רווחתם הכללית. לכן, צריך להפוך את ההליכה והרכיבה על אופניים לבטוחים יותר, במקום למנוע מאנשים מבוגרים מלעסוק בפעילויות אלו.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אזרחים ותיקים נהרגים כהולכי רגל בתאונות דרכים בשיעור גבוה מאוד ביחס לחלקם באוכלוסייה. הנתון הזה חייב להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים וגם בקרב ראשי וראשות הערים. מיתון וריסון תנועה תוך כדי הורדת המהירות הם צעדים אפקטיביים לצמצום היפגעותם של הולכי רגל בתאונות דרכים, צעדים שהוכיחו את עצמם בערים רבות בעולם".
"לכן" מוסיף יניב יעקב "באזורים שיש בהם ריבוי של אזרחים ותיקים אשר חלקם הגדול מתנייד באופן רגלי, חייבים להניח פסי האטה, להגביה מעברי חציה ולוודא כי הם מוארים בשעות הלילה. מדובר במספר צעדים פשוטים אך כאלה שיכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".