fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רופא מרמב"ם הציל 37 ילדים באקוודור

לפני כמה שבועות ארז ד"ר מרק אידלמן, מנהל יחידת אורתופדית ילדים ברמב"ם את המזוודה ונסע לאקוודור. בצד השני של העולם עם החלוק וסכין המנתחים הציל ילדים
ד"ר אידלמן (מימין) יחד עם מטופלת מקומית ואביה
ד"ר אידלמן (מימין) יחד עם מטופלת מקומית ואביה (צילום: פיוטר פליטר)
ד"ר אידלמן (מימין) יחד עם מטופלת מקומית ואביה
ד"ר אידלמן (מימין) יחד עם מטופלת מקומית ואביה (צילום: פיוטר פליטר)

מרתון ניתוחים אורתופדיים התקיים לאחרונה, בעיר לוחה שבדרום אקוודור, ובמסגרתו נותחו 37 מבוגרים וילדים במשך ארבע ימים בלבד. את הניתוחים ביצעו חברי משלחת רפואית בינלאומית, עליה נמנים שלושה רופאים בסך הכל, אחד מהם ישראלי: פרופ' משנה קליני מרק אידלמן, מנהל יחידת אורתופדית ילדים ברמב"ם.

רופאי המשלחת טיפלו בפרק הזמן הקצר שעמד לרשותם, בעשרות מקומיים שסבלו מבעיות אורתופדיות שונות, חלקן מוגדרות כחמורות, כאשר מרבית המטופלים הינם ילדים אשר הגיעו מכפרים בסביבת העיר.

"כשהגענו לבית החולים האוניברסיטאי בלוחה, ראינו תורים ארוכים עם מטופלים שממתינים לבואנו", מספר ד"ר אידלמן, "בית החולים פרסם לפני כמה חודשים את הידיעה על הגעת המשלחת וכ-700 מועמדים הגיעו לפגוש אותנו". מתוך מאות המטופלים, בחר הצוות הרפואי המקומי את 150 המקרים שנראו להם דחופים ביותר, רק כמה עשרות מתוכם נותחו בסופו של דבר.

פעילותה של המשלחת באקוודור התקיימה בחסותו של ארגון וולונטרי אמריקאי בשם "אופריישן ריינבו" (Operation Rainbow). הארגון, שבסיסו ממוקם בקליפורניה, שולח מידי חודש רופאים כירורגים למדינות שונות באמריקה הלטינית, במטרה לסייע לאזורים שבהם ישנו מחסור בידע, ציוד וכוח אדם רפואי. המשלחת מנתה 23 חברים, ביניהם שלושה רופאים, אחים, אחיות ופיזיותרפיסטים, אשר הגיעו לאקוודור כשהם מלווים בשנים וחצי טון של ציוד רפואי.

משמונה בבוקר, עד עשר בלילה, כל יום במשך ארבעה ימים, ביצעו חברי המשלחת ניתוחים וטיפולים, בבעיות שונות ומגוונות בחולים בני חודשיים עד שמונים ואחד. לדברי של ד"ר אידלמן, מדובר בקצב עבודה בלתי נתפס: "כמעט 40 ניתוחים בארבעה ימים זה אתגר לא פשוט", מסביר ד"ר אידלמן, "לשם השוואה, בקריה הרפואית רמב"ם, ביה"ח הגדול בצפון ישראל, אנו מבצעים מידי שבוע חמישה עד עשרה ניתוחים אורתופדיים בילדים. היו רגעים שפשוט נפלנו מהרגליים, אבל אתה יודע שכל דקה שאתה בחדר ניתוח, אתה עוזר למישהו וזה מה שמחזיק אותך ומדרבן אותך להמשיך".

מתוך מרתון הניתוחים בלוחה, אקוודור
מתוך מרתון הניתוחים בלוחה, אקוודור (צילום: יח"צ)

למרות העובדה שמדובר במטופלים הסובלים מבעיות אורתופדיות, רובם מתקשים להתנייד, האפשרות שיקבלו את הטיפול המיוחל, גרמה להם להגיע ממרחקים. "חלק ניכר מהמטופלים הגיעו מהכפרים שנמצאים בטווח של 500 ק"מ מביה"ח שבו עבדנו. אלו לא נתונים שאנו מכירים במציאות שבה אנו חיים, אבל אין לאנשים האלה הרבה ברירות. בעצם אין מי שיטפל בהם".

עבור ד"ר אידלמן, זו הפעם השנייה שהוא לוקח חלק במשלחת לאקוודור. לפני שנה הוא הצטרף בפעם הראשונה, והתאהב. "זה פשוט מדהים מה שאפשר לעשות עבור האנשים הללו בפרק זמן של שעות ספורות", הוא אומר, "הם רק צריכים שמישהו יושיט להם יד ויעזור. במהלך הביקור האחרון פגשתי גם לא מעט מהמטופלים שהגיעו בשנה שעברה, לביקורת או טיפולי המשך. אלו היו אנשים אחרים לחלוטין ממה שזכרתי. הם פשוט קיבלו את חייהם בחזרה".

שיתוף הפעולה בין רופאי המשלחת, הוא תוצר של מערכת יחסים ארוכת שנים בין השלושה: ד"ר אידלמן התמחה בעבר אצל ראש המשלחת, פרופ' ג'ון הרצנברג מבלטימור. לפני כשמונה שנים, הצלע השלישית במשלחת, ד"ר מארי גדלביץ ממונטראול, הגיעה לביקור לימודי בן חודש אצל ד"ר אידלמן ברמב"ם, ומשם המשיכה להתמחות אצל פרופ' הרצנברג. הקשר שנוצר בין השלושה, כולם אגב דוברי עברית, ממשיך לשאת פרי גם מחוץ לגבולות צפון אמריקה וישראל.

אמנם החוויה לא זרה לו, אך ד"ר אידלמן עדיין מתרגש מכל מפגש ומפגש. במיוחד זכורה לו פעוטה בת ארבע, שפגש במרפאה, ממש ברגע האחרון: "הילדה הגיעה עם אמה יום לפני היום שעזבנו בשעות הערב. זה שלב שכבר לא קיבלנו מטופלים חדשים, וכבר התחלנו לתכן את עזיבתנו, אבל הלב שלנו לא עמד בזה. הילדה הגיעה עם בעיה של ירך אשר ממוקמת גבוה, ובעצם הייתה מוגבלת בתנועה. ניתחנו אותה ותקנו את הבעיה. אני צופה שלאחר תקופת ההחלמה, היא תלך ללא צליעה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות