בפרשת השבוע שלנו, פרשיות אחרי-מות וקדושים המחוברות יחד, מופיע הפסוק המפורסם: "ואהבת לרעך כמוך".
על פסוק זה מפרש רש"י: "ואהבת לרעך כמוך, אמר רבי עקיבא: זה כלל גדול בתורה".
הגמרא (שבת דף ל"א) מספרת: מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי. אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו (שמאי) באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. ואמר לו הלל: מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך — זוהי כל התורה כולה, והיתר, זהו פירוש לכך.
בעצם, גם הלל וגם רבי עקיבא אומרים את אותו הרעיון ואת אותו המסר: מצוות אהבת ישראל היא מצווה גדולה ביותר.
אך כאשר מדייקים בדבריהם, רואים שיש הבדל: הלל אומר לגר שאהבת ישראל זו כל התורה כולה, ואילו רבי עקיבא אומר רק שזה כלל גדול בתורה — כלומר, זו אינה כל התורה כולה, אלא כלל בתוך התורה.
ואמנם, זהו לא סתם כלל, אלא כלל גדול, אבל עדיין בתוך התורה — ולא מעבר לכך.
בעצם, עלינו להבין דבר מאוד משמעותי: הקדוש ברוך הוא מבקש מאיתנו שנאהב אחד את השני, באהבת ישראל — אהבת חינם. ה' רואה את היחסים בינינו לבין עצמנו, והאחדות שלנו כעם משמחת אותו מאוד.
לכן, הציווי בפרשתנו "ואהבת לרעך כמוך" הוא דרך חיים ולא דרך בחיים. להתנהגות שלנו כעם זה אל זה יש משמעות חיובית עצומה, והיא גם הדרך הישרה להבאת הגאולה האמיתית והשלימה.
דווקא ובמיוחד בימי ספירת העומר, בהם נפטרו לא עלינו תלמידי רבי עקיבא משום שלא נהגו כבוד זה בזה — יש לנו אחריות מיוחדת להתחזק בכך.
יהי רצון שנזכה במהרה לגאולה האמיתית והשלימה תכף ומיד ממש.
שבת שלום ומבורכת בכל!
כניסה ויציאת שבת, י"ב באייר ה'תשפ"ה – 09.05.2025
ירושלים
כניסת שבת: 18:49
יציאת שבת: 20:04
נתניה
כניסת שבת: 19:05
יציאת שבת: 20:07
תל אביב
כניסת שבת: 19:06
יציאת שבת: 20:07
חדרה
כניסת שבת: 18:58
יציאת שבת: 20:07
חיפה
כניסת שבת: 19:01
יציאת שבת: 20:08
עפולה
כניסת שבת: 18:58
יציאת שבת: 20:06
נהריה
כניסת שבת: 18:58
יציאת שבת: 20:08
עכו
כניסת שבת: 18:58
יציאת שבת: 20:08
כרמיאל
כניסת שבת: 18:57
יציאת שבת: 20:08
