ב"ה
פרשת השבוע "ויקהל"
פרשת ויקהל מספרת על בניית המשכן. נאמר על בניית המשכן: "את יתדות המשכן ואת יתדות החצר ואת מיתריהם". מפרש רש"י ואומר: "יתדות לתקוע ולקשור בהם סופי היריעות בארץ כדי שלא ינועו ברוח. מיתריהם – חבלים לקשור את יריעות המשכן. קשרו בחבלים ליתדות הקבועות בארץ לבל ימוט המשכן ברוח".
אם את הדורות הקודמים ניתן לדמות לבוני המשכן, הרי שאת דורנו יש לדמות לקושרי שולי היריעות ליתדות, על מנת לחברם לארץ. רעיון זה מתאים גם לדימוי הידוע של דורנו כ"עקב שברגל" ביחס לדורות הקודמים, שהיו בבחינת מוח ולב. עבודת דורנו היא בבחינת עקב.
העקב משלים ומסיים את העבודה הנדרשת להבאת הגאולה האמיתית והשלימה. דווקא משום כך יש בו מעלה, שכן עבודה מושלמת באה לידי ביטוי כאשר גם הפרטים הטפלים והחיצוניים שלמים כנדרש. לפי זה, הפעולה הפשוטה לכאורה של קשירת יריעות המשכן היא שנותנת תוקף למשכן כולו, ורק אז אנו בטוחים שלא ינועו היריעות ברוח.
אין ספק שערך קיום התורה והמצוות של דורנו, כשלעצמו, מתגמד למימדים של עקב בהשוואה לדורות התנאים, האמוראים, הגאונים והצדיקים שהיו לפנינו. אך דווקא בדורנו יש מעלה מיוחדת – מעלה של השלמת הפרטים הטפלים. כשלעצמם הם אולי נראים חסרי חשיבות, אך הם נוסכים תקווה וביטחון במשכן כולו, ומשלימים את היסוד והעיקר. כפי שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: "אין המלאכה נקראת אלא על שם גומרה".
זהו גם פשר קשירת היריעות ליתדות הקבועות בארץ – פעולה הרומזת על הורדת השכינה שבמשכן וקביעתה גם בארץ. מכיוון שדורנו הוא זה המסיים את המלאכה, הוא יביא להשארת השכינה בפועל בארץ, בעולם הזה הגשמי, בבית המקדש. הגאולה האמיתית והשלימה תבוא תכף ומיד ממש.
שבת שלום ומבורכת לכל היהודים היקרים!
כניסה ויציאת שבת: כ"ב באדר ה'תשפ"ה – 21.03.2025
ירושלים
כניסת שבת: 17:16
יציאת שבת: 18:28
נתניה
כניסת שבת: 17:31
יציאת שבת: 18:29
תל אביב
כניסת שבת: 17:32
יציאת שבת: 18:29
חדרה
כניסת שבת: 17:23
יציאת שבת: 18:29
חיפה
כניסת שבת: 17:25
יציאת שבת: 18:29
עפולה
כניסת שבת: 17:23
יציאת שבת: 18:28
נהריה
כניסת שבת: 17:22
יציאת שבת: 18:29
עכו
כניסת שבת: 17:22
יציאת שבת: 18:29
כרמיאל
כניסת שבת: 17:21
יציאת שבת: 18:28
