fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עיריית חיפה דורשת שכל מתקני בז"ן יופעלו על ידי גז טבעי

בז"ן טוענת כי תשקיע מאות מליונים באיכות הסביבה. עיריית חיפה מנגד הגישה התנגדות לתוכנית ודורשת להטמין צינורות עם חומרים מסוכנים במנהרות, צמצום זיהום אוויר והקמת מערכות ניטור
בתי זיקוק
בתי זיקוק (צילום: פנתרמדיה)
בתי זיקוק
בתי זיקוק (צילום: פנתרמדיה)

עיריית חיפה הציגה השבוע את התנגדותה לתוכנית מתחם בתי הזיקוק, הכוללת תנאים נוספים, כמו הטמנת צינורות החומרים המסוכנים במנהרת התשתיות המוקמת בימים אלה, צמצום זיהום האוויר ופיתוח פארק לאורך נחל הגדורה. ההתנגדות גררה אחריה מתנגדים כמו חבר המועצה שמואל גלבהרט שטוען כי ראש העירייה יונה יהב היה צריך לעצור את התכנית בעת הפקדתה בוועדה.

מ"מ וסגנית ראש העיר חיפה חדווה אלמוג, ומהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן, הציגו ביום שני השבוע בפני הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, את התנגדות העירייה לתכנית המתאר חפא"ג 1200 המסדירה את הפעילות במתחם בתי הזיקוק.

בשנת 2004 החלה בז"ן לקדם את תכנית המתאר בוועדה המחוזית. ההחלטה על הפקדת התכנית התקבלה בוועדה המחוזית באוקטובר 2008 ובהמשך התקיימו ישיבות נוספות של הוועדה המחוזית, במסגרתם עודכנו תנאי הפקדתם. לאחר ישיבות עבודה שהתנהלו בוועדה המחוזית במהלך חודשים אוגוסט ספטמבר 2011, החליט צוות מהנדס העיר חיפה, כי לא נלקחו בחשבון כל הנושאים ולכן החליטו להגיש התנגדות לתכנית.

התכנית אותה יזמו בתי הזיקוק לנפט בע"מ, משתרעת על שטח של כ- 2700 דונם, עליהם ממוקמים מפעלי בז"ן, כרמל אולפינים, גדיב, חיפה כימיקלים ושמנים בסיסיים חיפה. בעקבות החלטת הוועדה המחוזית על הפקדת התוכנית, פנה בזמנו  יהב, ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים יוסף משלב, בבקשה למנות חוקר מקצועי שידון בכל ההתנגדויות שיוגשו לתוכנית. עוד ביקש יהב לתת במה לשמיעת כל הגופים, לרבות גופים חוץ פרלמנטריים המזוהים עם הגנת הסביבה, שיבקשו להביע עמדתם. זאת, ללא כל הגבלות או מניעת השתתפות מי מהם, וכן לבחון לעומק את כל העמדות והטענות שיישמעו.

השבוע הציגו וטרמן ואלמוג את התנגדות העירייה לאדריכלית רננה ירדני גולן, שמונתה על ידי הוועדה המחוזית כחוקרת לשמיעת ההתנגדויות. "בפני עיריית חיפה ניצב חזון לשינוי פני מפרץ חיפה והפיכתו מהחצר האחורית של מטרופולין חיפה לחצר הקדמית", נכתב בהתנגדות. "לחזון זה שותפים גם מנהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה והוא הוטמע בתכניות הארציות והמחוזיות. בהתאם לתכניות אלו, דרום מפרץ חיפה הופך להיות ליבת הגלעין המטרופוליני, עם שימושים אורבניים ומוקד פעילות כלכלית מודרנית, תוך יצירת רצף אורבני הקושר בין חיפה והקריות. לשם יישום חזון זה נעשים כיום מאמצים רבים לשיפור פני המפרץ, לרבות השקעות עצומות בתחבורה ציבורית ותשתיות. לאור זאת, מיקומו של מתחם בזן בלב ליבת המטרופולין ובצמידות לשימושים אורבניים ופארק, מחייבים להחיל עליו הוראות תכנוניות, סביבתיות ובטיחותיות מחמירות על מנת לאפשר לכל השימושים האורבניים המשך פיתוח בהתאם לחזון מפרץ חיפה".

בהתנגדות נאמר בין היתר, כי על התוכנית לשמר את ההישגים שהושגו עד כה בצמצום הפליטות ממתחם בתי הזיקוק ולהבטיח את המשך צמצום זיהום האוויר. רף הייחוס צריך להיות רמת הפליטות המושגת כיום לאחר הפעלת מתחם בז"ן בגז טבעי תוך יישום כל דרישות המשרד להגנת הסביבה ביחס לאיכות האוויר ועמידת המתקנים הקיימים בדרישות ה – BAT .

על מנת להשיג מטרה זו, דורשת העירייה כתנאי לאישור התוכנית כי כל המתקנים המצויים במתחם לרבות מתקנים ישנים שאינם ערוכים לכך יופעלו בגז טבעי. במסגרת זו תובעת העירייה כי התוכנית תכלול לוחות הזמנים להסבת כל המתקנים שאינם ערוכים לפעול בגז טבעי תוך קבלת אישור המשרד להגנת הסביבה.

במקביל דורשת עיריית חיפה כי המפעלים יממנו הקמת מערכות ניטור נוספות לגזים שאינם נמדדים היום. המערכת תוקם ותופעל על ידי איגוד ערים לאיכות סביבה, במימון מפעלי מתחם בז"ן והיא תתבסס על הטכנולוגיה הטובה ביותר שתהיה זמינה בעת הקמת המערכת והמידע שייאסף באמצעותה יהיה פתוח וזמין לציבור.

העירייה התייחסה גם למניעת סיכונים מחומרים מסוכנים ודרשה כי על התכנית לקבוע במפורש כי הסיכונים מהמתחם לא יחרגו מחוץ לגדר המפעל. "מתחם בזן כולל בתוכו פעילויות שמשום חיוניותן צפויות לפעול גם בעת מלחמה. היות ופעילויות אלה כרוכות בחומרים מסוכנים, הן עלולות להוות מטרה אסטרטגית לעת מלחמה" העירייה דורשת למגן את מתקני החומרים המסוכנים נגד סיכון מלחמתי ודורשת עוד כי צנרות החומרים המסוכנים יועתקו למנהרות תשתיות החדשות המוקמות בימים אלה חיפה, אליהן מחייבת העירייה את כל המפעלים המתעסקים עם חומרים מסוכנים להצטרף. עד להקמתן של מנהרות התשתיות, דורשת העירייה מבז"ן למגן את כל הצינורות, כולל גשרי הצנרת כנגד פגיעה מלחמתית.

עם הגשת ההתנגדות של עיריית חיפה, קמו מתנגדים נוספים. ארגון מגמה ירוקה, שהצליח ביחד עם הקואליציה לבריאות הציבור לאסוף 2100 התנגדויות לתכנית הרחבת בתי הזיקוק, טוענת השבוע כי הגשת התנגדויות בסדר גודל כזה מחייבת את הועדה המחוזית למנות חוקר ולשמוע את ההתנגדויות.

הפגנה מחוץ לבז"ן
הפגנה מחוץ לבז"ן (צילום: מגמה ירוקה)

בז"ן:  "תוכנית היסטורית לחיפה והצפון"

מבז"ן נמסר בתגובה כי:  אישור התב"ע יחייב את קבוצת בזן ברגולציה מחמירה ולהמשך השקעות נוספות בהיקף של מאות מיליוני ש"ח בשנים הקרובות בתחום איכות הסביבה, ויאפשר החלפת מתקנים ישנים במתקנים חדישים הפועלים בטכנולוגיה סביבתית המתקדמת ביותר.

עם פתיחת הדיונים אמר הבוקר שלומי בסון – סמנכ"ל איכות סביבה, בטיחות וביטחון בקבוצת בזן: "הדיון הציבורי שמתנהל סביב התב"ע מוכיח כי מאז עברה החברה מבעלות ממשלתית לבעלות הנוכחית, חלה התקדמות משמעותית בכל הנוגע לשקיפות ושיתוף הציבור בכל הנוגע לנעשה במפרץ, לצד שיפור דרמטי בכלל הפרמטרים של איכות הסביבה. התב"ע המוצעת תחיל על בזן את הרגולציה התכנונית והסביבתית המחמירה ביותר באופן שיביא להשקעת מאות מיליוני ש"ח נוספים באיכות הסביבה, ובכך גם יושג שיפור נוסף באיכות הסביבה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות