fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סטודנטים באוניברסיטת חיפה חוששים: מייסד עמותה המטפלת בנטייה הומוסקסואלית יוסמך כעובד סוציאלי 

יונתן ברנסקי, מעמותת חוסן ובעבר התמודד על ראשות הבית היהודי, עתיד לסיים תואר שני "הוא עלול לנצל את התואר בטיפול המרה בבני נוער דתיים."
אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות האוניברסיטה)
אוניברסיטת חיפה (צילום: דוברות האוניברסיטה)

יונתן ברנסקי, העומד בראש עמותת "חוסן" ובעבר התמודד על ראשות הבית היהודי, עתיד לסיים תואר שני בעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. הסטודנטים חוששים כי הוא עלול לנצל את התואר הטיפולי על מנת לעסוק בטיפולי המרה מסכני חיים. האוניברסיטה בתגובה, הוציאה נייר עמדה המתנגד לטיפולים אלה.

 

סטודנטים בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה וארגוני הקהילה הגאה פנו להנהלת החוג בעניין יונתן ברנסקי, מייסד עמותת "חוסן" המעודדת טיפולים פסיכולוגיים המזכירים טיפולי המרה, בטענה שאינו ראוי לקבל הסמכה כעובד סוציאלי.   

במכתבם ציינו הסטודנטים כי, "מרכז חוסן עוסק באופן מוצהר ב"טיפולי" המרה ומתיימר להציע טיפול "אפקטיבי" לשינוי הנטייה המינית בחסות 'מקצועית'. המטופלים במרכזים אלה, לרוב נערים וגברים צעירים, מעידים בעת ביצוע הטיפול על חוויה קשה וטראומטית, שמותירה אחריה צלקות עמוקות ומובילה במקרים רבים להתפתחותן של נטיות אובדניות ותחושות אשמה קשות". 

יונתן ברנסקי | מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0 חגי אורן
יונתן ברנסקי | מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0 חגי אורן

עמותת 'חוסן'

ברנסקי הוא אלוף משנה במילואים, היה סגן מפקד אוגדת עזה. באפריל 2017 התמודד מול נפתלי בנט והרב יצחק חי זאגא על הנהגת מפלגת "הבית היהודי" וזכה ב-12.2 אחוזים מקולות הבוחרים.   

כיום הוא, כאמור, מנכ"ל עמותת חוסן. שהייעוד שלה לפי אתר האינטרנט של העמותה הוא "לסייע למתמודדים עם נטייה הומוסקסואלית בלתי רצויה בעיניהם, המחפשים עזרה בטיפול בנטייה זו ומבקשים לבנות את חייהם באופן המתאים לעולם הערכים שלהם".  

בין חברי העמותה אפשר למצוא את הרב צביקה דנטלסקי, מחנך ויועץ חינוכי מזה 20 שנה ועוסק בנושא הזהות המינית בעשרים השנים האחרונות, את אהרון (רוני) כהן, יועץ חינוכי מזה כ-22 שנים ומתמחה במיניות אצל מתבגרים. שניהם יוצאי ארגון "עצת נפש" השנוי במחלוקת, שספג לאורך השנים ביקורת קשה על טיפולי ההמרה שבוצעו בו. יש הטוענים כי "חוסן" היא לכאורה ממשיכת דרכה של ארגון "עצת נפש", אך עושה זאת תוך הימנעות מהמילה 'המרה' ושימוש במונחים מעולם הפסיכולוגיה.  

הסטודנטים מודאגים

הסטודנטים שחשפו את פועלו, פנו במכתב לראשי בית הספר לעבודה סוציאלית ולפקולטה למדעי הרווחה והבריאות יחד עם ארגונים של הקהילה הגאה והביעו חשש בנוגע לעבירה, לכאורה, על כללי האתיקה הטיפולית בחסות האוניברסיטה.  

"אנו מודאגות ומודאגים עד מאוד מכך שמר ברנסקי, עלול להשתמש בהסמכה המקצועית שתינתן לו מטעם אוניברסיטת חיפה על מנת לחזק את פעולתה המפוקפקת של עמותת "חוסן", ולנצל את תוארו הטיפולי על מנת לתמרן בני נוער דתיים במצבי מצוקה ל"טיפולי" המרה אשר חורגים מן האתיקה המקצועית, יוצרים נזקים נפשיים אצל המטופל, לא הוכיחו עצמם יעילים באף ממצא מדעי מקובל ובמקרים חמורים מגיעים להתעללות ולפגיעות נפשיות ומיניות.   

אנו דורשות ודורשים התייחסות ציבורית של אוניברסיטת חיפה ככלל ושל בית הספר לעבודה סוציאלית בפרט ביחס לסוגיות שהעלינו. יהיה זה נכון בעינינו אם האוניברסיטה תגבה את הקהילה המדעית והטיפולית ותוציא גינוי ציבורי כולל לפרקטיקת "טיפולי" ההמרה. בנוסף, אנו מבקשות ומבקשים כי תיבחן לעומק הכשרתו הטיפולית הנוכחית, לאור עברו ותפקידו בהווה של ברנסקי".  

בתגובה למכתבם של הסטודנטים פרסם בית הספר לעבודה סוציאלית של האוניברסיטה מכתב עמדה בו נכתב כי: "בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה מודיע ברבים כי הוא אימץ את עמדת משרד הבריאות המזהיר את הציבור מפני טיפולי המרה ומדגיש את הסיכונים הכרוכים בכך".   

עוד הם הוסיפו כי, "אנו מצפים מכל הסטודנטים הרוכשים את מקצוע העבודה הסוציאלית בבית ספרנו, לעמוד בכללי האתיקה ובכלל זה לקיים גם את רוח נייר עמדה זה. נזכיר כי הפרתם של כללי האתיקה עלולה לגרור צעדים משמעתיים כמפורט בתקנון".

מכתב סופי לאוניברסיטה – וורד

 

נייר עמדה| מתוך האתר לעבודה סוציאלית
נייר עמדה| מתוך האתר לעבודה סוציאלית

 

ר. סטודנט באוניברסיטת חיפה: "אנחנו חושבים שהאוניברסיטה צריכה לבדוק טוב יותר בתהליכי המיון שלהם וכמובן לא לשבת על הגדר ולפעול רק לאחר שקיבלו את המכתב חתום מהסטודנטים. כאנשי מקצוע שעוסקים בטיפול, אני מרגיש שפרסום נייר העמדה נועד לצאת ידי חובה. אנחנו מצפים לפעילות אקטיבית ולא משהו כדי לצאת ידי חובה".  

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "אוניברסיטת חיפה ובית הספר לעבודה סוציאלית מתנגדים נחרצות לטיפולי המרה, רואים בהם דבר פסול וכפי שפורסם בנייר העמדה מטעם בית הספר, אנו מאמצים את עמדת משרד הבריאות המזהירה את הציבור מפני טיפולי המרה ומפני הסכנות שבהם. כפי שהובהר היטב בנייר, אנו מצפים מכל הסטודנטים של בית הספר לעמוד בכללי האתיקה ומבהירים כי הפרתם עלולה להביא לנקיטת צעדים משמעתיים. הלימודים באוניברסיטת חיפה מציבים במרכז את ערכי הפלורליזם וקבלת האחר וכך נמשיך לעשות". 

תגובת יו"ר חברותא, שי ברמסון, שעבר אף הוא "טיפולי" המרה: "כל ניסיון להציב את שינוי נטייתו המינית של אדם כתוצאה יחידה לטיפול, תוך זלזול והכפשת להט"בים, הוא פסול וראוי לכל גינוי. בשנים האחרונות, לאחר שהצלחנו אנחנו, נפגעי ההמרה, לעורר את מודעות הציבור הישראלי בנוגע לנזקים של "טיפולי" ההמרה ולנבזיות שלהם, החלו סוכנויות ההמרה להפסיק להשתמש במונח, ומעתה הם טוענים שהם מבצעים "טיפולים להתמודדות עם הנטייה המינית". ההונאה הסמנטית הזו לא תעבוד".

 

לחדשות נוספות בהד הקריות הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות