fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ח"כ חנין: "לפעול בנחרצות נגד הזיהום במפרץ חיפה"

"נוכח נתוני התחלואה הקשים באזור מפרץ חיפה, אנו סבורים כי יש לחתור להפחתה בפועל של הזיהומים ולא להוסיף עליהם", מסביר ח"כ דב חנין
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילומים: הילה מלמד)

ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בעניין המלצות ועדת המשנה לנושאי סביבה ותכנון במפרץ חיפה הסתיימה הבוקר בצהלות שמחה של הפעילים הסביבתיים, לאחר החלטות מרחיקות

הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילומים: הילה מלמד)

לכת שהתקבלו בתום הישיבה, שהוקדשה להצגת דו"ח ועדת המשנה לענייני התכנון והסביבה במפרץ חיפה. ח"כ דב חנין (חד"ש), שעמד בראש ועדת המשנה והציג את הדו"ח, אמר כי המלצות ועדת המשנה צריכות להוות תכנית עבודה, ועמדתו התקבלה בידי יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב.

"נוכח נתוני התחלואה הקשים באזור מפרץ חיפה, אנו סבורים כי יש לחתור להפחתה בפועל של הזיהומים ולא להוסיף עליהם. עומס הזיהום והיקפי התחלואה באזור חייבים להיות הבסיס להחלטות התכנוניות", אמר ח"כ חנין. זאת בהתייחס לממצאי משרד הבריאות, לפיהם שיעור התחלואה בסרטן בנפות חיפה ועכו גבוה ב-11-16% ביחס לממוצע התחלואה הארצי, וכי שיעור הילדים חולי אסתמה במטרופולין חיפה הוא למעלה מפי 2 מהממוצע הארצי.

ח"כ חנין הדגיש כי מה שדרוש הוא לא מניעת העלייה בזיהום הנוצר בבתי הזיקוק לנפט (בז"ן), אלא הפחתתו בפועל. הוא ציין כי בשנים האחרונות אירעו מספר אירועים הקשורים בחומרים הכימיים המסוכנים המאוחסנים במתחם בתי הזיקוק ובתעשיות נוספות במפרץ, והציע "לשקול בכובד ראש לאילו תעשיות וחומרים מסוכנים ישראל באמת זקוקה, ואילו תעשיות וחומרים מסוכנים אינם נדרשים אצלנו בהיקפים גדולים וגדלים".

לגבי התכנית להקמת נמל ימי חדש, אמר ח"כ חנין כי "יש לבחון האם ישנה חלופה פחות מזיקה סביבתית ובריאותית, אשר תספק את הצורך בהרחבת היכולות הנמליות של ישראל". הוא הדגיש כי לא נבדקו ההשלכות הסביבתיות שייווצרו מבניית הנמל החדש ומפעילותו השוטפת.

ח"כ רגב הורתה להעביר את דו"ח ועדת המשנה לכל גורמי הממשלה הרלוונטיים, ואמרה כי לאחר שגורמים אלו ילמדו את הדו"ח ביסודיות וימסרו את התייחסויותיהם, תקיים ועדת הפנים – כבר בתחילת מושב החורף של הכנסת – ישיבה בנושא, בהשתתפות השר להגנת הסביבה. היא ביקשה מח"כ חנין כי ועדת המשנה תמשיך לפקח על יישום מסקנותיה והפיכתם לתכנית עבודה בפועל. 

ועדת המשנה של וועדת הפנים והגנת הסביבה, הוקמה בחודש מרץ, בעקבות דיון מעמיק שעסק בהרחבת בתי הזיקוק והנפט בחיפה והסכנה הבריאותית והסביבתית הנשקפת מכך לציבור התושבים בחיפה. יו"ר וועדת המשנה הוא ח"כ דב חנין (שהיה בעברו גם יו"ר הוועדה המשותפת לבריאות וסביבה) וחברי הוועדה הנוספים הם חברי הכנסת תמר זנדברג, חמד עמאר ודוד אזולאי. מנדט הוועדה הוא להביא בפני מליאת וועדת הפנים והגנת הסביבה, תוך שלושה חודשים מיום מינויה, המלצה לכלל סוגיית מטרופולין חיפה בכל הנושאים הקשורים לזיהום הסביבתי במפרץ חיפה ושאלות של תכנון במפרץ.

מאיגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה נמסר: "אנו מודים לוועדה הנכבדת על למידת הנושא והעלאתו לסדר היום. האיגוד שיתף פעולה עם הוועדה והעמיד לרשותה מידע וחומרים רבים.

הדו"ח החשוב נעשה ביסודיות והושקעה בו עבודה רבה, מצביע על בעיות שעדיין דורשות טיפול ומוכרות לנו. המסקנה העיקרית הינה הצורך באיזון בין פיתוח כלכלי ושמירה על איכות סביבה נאותה. האיגוד קיבל לעיון את הדו"ח ולומד אותו. פעולות רבות שנעשו באזור מפרץ חיפה בשנים האחרונות תרמו רבות לשיפור איכות הסביבה, כעת אנו בוחנים לעומק את מסקנות הועדה והמלצותיה, בהמשך לפעולות שננקטו עד כה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות