fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חוששים מיום כיפור? דיאטנית קלינית במכבי עם הטיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות

ארוחות קטנות, כמויות מים מדויקות והכנה נכונה יכולים להפוך את הכיפור שלכם להרבה יותר קל . אז איך מתכוננים כבר מהיום? ומה לא אוכלים בסעודה מפסקת? הכתבה שתסדר לכם את הצום. אילנה פכט ברגר, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז צפון, עם הכללים שיעזרו לכם לצלוח את הצום בצורה הבטוחה ביותר
יום כיפור | צילום: pexels

צום יום כיפור הוא הזדמנות מצוינת לנקות מעט את הגוף. יש כאלו שבשבילם הניקוי הזה הוא בעל משמעות דתית ורוחנית, אך יש גם כאלה שהניקוי בשבילם הוא ניקוי פיזיולוגי של הגוף עצמו. לא משנה מה הסיבה שבגינה אתם צמים, צום זה לא תמיד דבר פשוט וחשוב לעבור אותו בצורה נכונה. אם תכינו את עצמכם נכון לקראת הצום, הוא יכול לעבור בצורה קצת יותר קלה ושלווה. אילנה פכט ברגר, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז צפון, מציעה מספר עקרונות אשר יעזרו לכם לעבור את הצום בקלות ובצורה בריאה.

חשוב להכין את הגוף מראש לקראת הצום, לכן יש לשתות החל משעות הבוקר שלפני הצום לפחות 10-12 כוסות מים כדי להתחיל את הצום ברמת רוויה טובה. במקביל, המעיטו באכילת מזונות המכילים כמות גדולה של מלח ותיבול (כמו חמוצים, בשר מעובד, דגים מעושנים וגבינות מלוחות  וחטיפים ), שכן מלח מגביר צימאון.

לכן, כבר 24 שעות לפני תחילת הצום מומלץ  להימנע ממאכלים או משקאות שגורמים לאיבוד נוזלים מוגבר כמו קפה, תה, אלכוהול ושוקולד.

דיאטנית מחוזית מכבי שרותי בריאות, אילנה פכט ברגר | צילום: דוברות מכבי

ואז מגיעה הארוחה המפסקת –  לפעמים אנו חושבים שעלינו לאכול הרבה וכבד כך נרגיש פחות רעב במהלך יום הכיפורים. אך ההפך הוא הנכון. יש לאכל  ארוחה מאוזנת שתתרום להפחתת הרעב בהמשך, כזו שמשלבת פחמימה מורכבת ( פסטה מחיטה מלאה, אורז מלא, כוסמת וכו'), חלבון (עוף, בשר רזה או דג) בשילוב שומן איכותי (טחינה, שמן זית, אבוקדו וכו') לצד ירק חי או מבושל.

לציבור הצמחונים והטבעונים חשוב לא לדלג על מנת החלבון כיוון שהוכח מחקרית שזוהי קבוצת המזון בעל התרומה הגדולה ביותר לתחושת השובע לאורך זמן. לדוגמאות: תבשילים עם עדשים, גרגרי חומוס, טופו, אפונה יבשה  טחינה וכו".

לאחר מכן, הימנעו בסיום הארוחה מקינוח המכיל פחמימות פשוטות כמו עוגות , פירות , וממתקים,  היות וסוכרים מגבירים תחושת רעב אחרי כמה שעות.

סיום הצום הוא לא פחות חשוב מההכנה של לפני –   ומומלץ לא להתנפל ולאכול ללא אבחנה. כן כדאי להתחיל בשתיית מים, שתייה חמה עם עוגייה, פרוסת לחם עם ממרח מתוק או אפילו עם סלט פירות רענן. זאת על מנת להחזיר לגוף את הנוזלים והסוכרים שחסרים לו ובעיקר כדי להירגע. כעבור כחצי שעה ניתן לאכול ארוחה מאוזנת ומשביעה.

ומה לגבי נשים בהריון, חולים כרוניים  וחולים סוכרת סוכרתיים?  יש לציין שצום אינו מובן מאליו בקרב קבוצות אלו ויש  להתייעץ עם הרופא המטפל לפני הצום  גם באשר לנטילת תרופות חיוניות כמו אינסולין.

 

 

 

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות