fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

זוכרים את עולי אתיופיה שנספו בדרכם לארץ ישראל

אלפי יהודים יוצאי אתיופיה שילמו בחייהם בדרכם לעשות עלייה לישראל והיום, יום ירושלים, נקבע גם כיום הזיכרון לזכרם של אלו שנספו בדרכים הקשות
טקס לזכר עולי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. צילום: ניר שטיינברג

הערב ומחר מצויין יום הזיכרון הממלכתי לזכרם של  4000 יהודי אתיופיה שנספו בסודאן במסע מאתיופיה לישראל.

יום הזיכרון לנספי עליית יהודי אתיופיה מצוין ביום ירושלים לזכרם של האלפים שמתו במהלך המסע ובהמתנה לעלייה במחנות הפליטים. מאחר שהיהודים לא הכירו את הדרך, הם רכשו את שירותיהם של מורי דרך שלפעמים נטשו אותם בדרך אחרי שנטלו את כספם, לפעמים תוך כדי שיתוף פעולה עם שודדים ששדדו את רכושם של הפליטים והרגו בהם. בסיוע מורה הדרך הם נאלצו ללכת ברגל, במסלול הררי ובמסלול מדברי קשה ורבים מתו בדרך מתשישות, מרעב, וממחלות וכן היו שנרצחו על ידי שודדים או חיילים סודנים. היהודים שמתו בדרך לא זכו לקבורה מחשש לחייהם של אלו שנצלו.

בסודאן, במחנות אליהם הגיעו, לא היה מספיק מזון, לא תמיד היו מים ראויים לשתייה, לא היה טיפול רפואי נאות והפליטים היו חשופים להתעללות החיילים והשומרים הסודנים. רבים מתו במחנות ממחלות ומגיפות, מצמא ורעב ואף התאבדו. במחנות הפליטים לא נערכה קבורה על פי המסורת היהודית. חלק מאלו שהצליחו להגיע לסודאן, גורשו חזרה לאתיופיה ונאלצו לעשות את כל המסע המפרך חזרה לביתם.

עיריית קרית מוצקין הקימה אנדרטה לזכרם של הנספים ולציון 37 שנים למבצע משה להעלאת יהודי אתיופיה לישראל. האנדרטה מנציחה את זכרם של 73 מבני העדה שנספו בדרכים ושמשפחותיהם מתגוררות בקרית מוצקין. בטקס הזיכרון שבו השתתפו עשרות מבני העדה האתיופית, נשא דברים מנכ"ל העירייה, יריב גסר, שאמר: "במותם הם הנחילו לנו מורשת וציווי, לשמור לך על ארץ הקודש, לכבד ולהוקיר כל פיסת אדמה שבה. ואתם, בני המשפחה של 73 הנופלים ששמותיהם חקוקים באנדרטה זו״.

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות