fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הרשויות והמתנדבים נאבקים בזיהום החופים

כבר ימים ארוכים שלאורך חופי הקריות נמשכים הניסיונות לנקות את סימני הזיהום האקולוגי שפגע בהם והניקוי יימשך עוד ימים ארוכים
מנקים את חוף קרית ים. צילום: דוברות העירייה

הזיהום האקולוגי הגדול ביותר שספגו חופי ישראל הגיע גם לחופי הקריות והרשויות המקומיות שהחופים נמצאים בשטחן, קרית ים וחיפה, עוסקות גם בימים אלו במבצעי ניקיון רחבי היקף.

המשרד להגנת הסביבה ידע לראשונה על האירוע רק בעת הגעת הזפת לחופים ביום רביעי, 17 בפברואר. מדובר על אירוע של עבריינות סביבתית שהתרחש לפי החשד למעלה מ-50 קילומטר מול חופי ישראל, מחוץ למים הטריטוריאליים שלה.

ישראל חברה באמנת ברצלונה של-פיה מדינות ואוניות מחויבות לדווח על כל אירוע חריג, בוודאי אירוע מסוג כזה של דליפת שמן, לכל המדינות והגורמים הרלוונטיים. דיווח שכזה לא הגיע לגורמים הישראלים.

בהתאם להערכת כמויות, יידרש טיפול בכ-1,200 טונות של חומר שזוהם בזפת זפת, חול ופסולת מוצקה כדוגמת פלסטיק, עץ, אצות, צדפים. הטיפול כולל: פינוי ומיון הקרקע והפסולת, דיגום ואנליזה של הקרקע והפסולת, ופינוי של הקרקע והפסולת המתאימה לטיפול ביולוגי ולהטמנה כפסולת מעורבת ליעדי קצה מורשים לטיפול ביולוגי ומטמנות לפסולת מעורבת.

הפסולת בחופים נאספה באמצעות מתנדבים רבים שפעלו בהנחיית המשרד להגנת הסביבה דרך הרשויות המקומיות, עמותת אקואושן ורשות הטבע והגנים. זיהום הזפת הוא לאורך כ-160 ק"מ של רצועת חופי ישראל (מתוך 195 ק"מ), מחוף בצת בצפון ועד לחופי ניצנים בדרום, והוא כולל נחיתות רבות של גושי זפת בכלל הרשויות המקומיות החופיות – ממטה אשר בצפון ועד חוף אשקלון בדרום.

לאחר הערכת מצב במשרד להגנת הסביבה, כל הרשויות המקומיות החופיות קיבלו התראה להפעיל את תכניות החירום המקומיות ולהיערך לניקוי. סוכם כי המשרד להגנת הסביבה יקצה באמצעות הקרן למניעת זיהום הים 45 מיליון שקל: 30 מיליון שקל לרשויות ולרשות הטבע והגנים; 10 מיליון שקל עבור פינוי פסולת הזפת מהחוף והטיפול בה ו-5 מיליון שקל עבור מחקר, ניטור וסקרים.

חופי קרית ים ספגו זיהום זפת במהלך הימים האחרונים, כמו כל חופי מדינת ישראל. בימים האחרונים הגיעו לחופים קרית ים עשרות תנדבים, בהם חיילים מיחידות מובחרות, מתנדבים עצמאיים, חברות הייטק, עמותות ועוד וסייעו לנו בסינון ידני של החול. בין הגורמים שהגיעו לסייע גם בית הספר לגלישה וספורט ימי סרף סייקל, עמותת אקו אושן, אגף האסטרטגיה, אגף החופים ולשכת ראש העירייה על הובלת המאמצים.

הקושי העיקרי כיום הינו העובדה שהזפת התפוררה לחלקיקים קטנים אשר פזורים ברחבי החוף ונדרש עבורם סינון ידני אינטנסיבי. כל מי שמעוניין להגיע ולסייע, ניתן להירשם בטופס המקוון: https://forms.gle/2Jic8x7qRwoZCoLw8. בנוסף לכוחות ההתנדבות הפועלים בשטח, צוותי הניקיון מבצעים מדי יום סינון וגריפה של החול לאיתור וסילוק שאריות זפת.

אגף החופים בעיריית חיפה פועל מאז תחילת האירוע על פי נוהל חירום לטיפול בזיהום משמן. בעקבות פליטה של גושי זפת מהים לרצועת החוף של חיפה הפעיל אגף החופים בעיריית חיפה באופן מיידי את תכנית החירום שגובשה עם המשרד להגנת הסביבה לטיפול בזיהום ים.

במסגרת הפעילות הוצבו לאורך רצועת החוף תצפיתנים המאתרים את המקומות אליהם נפלטים גושי הזפת ומכווינים את עובדי האגף והמתנדבים אשר פועלים לניקוי גושי הזפת. פעילות העירייה מתבצעת בעזרת עובדי העירייה, קבלני שרות ומתנדבים באמצעות ציוד מגן ואיסוף אותו רכשה העירייה לטובת ניקוי רצועת החוף. ממדי הזיהום עצומים ונפרסים לאורך 12 הקילומטרים שנפגעו כתוצאה מהזיהום.

בשל השטח הנרחב שנפגע חולקה רצועת החוף לגזרות עבודה ולכל גזרה מונה רכז אזורי שמרכז את פעולות הניקיון וקולט את המתנדבים בשטח. למתנדבים מועבר תדרוך, מסופק ציוד מגן והפסולת נערמת לאורך הרצועה כאשר עובדי העירייה פועלים לאסוף את שקי הפסולת ומרכזים אותם במספר נקודות וזאת עד להנחיית המשרד להגנת הסביבה לנושא פינוי הזפת. רצועת החוף בקריית חיים נפגעה לכל אורכה החל משובר הגלים של הנמל, דרך החוף המוכרז ועד למתחם חוף כאן לשעבר. גם ברצועה זו תוגבר מערך עובדי הניקיון ובסיוע עשרות מתנדבים נמשכות פעולות הניקיון.

בנוסף למאמצי הניקיון שנעשו בחופי חיפה נענתה העירייה לפניית המשרד להגנת הסביבה לסייע לפינוי פסולת זפת שהצטברה בכמות גדולה בשטח השיפוט של קרית ים בסמוך לשטח המוניציפלי של עיריית חיפה, אגף החופים נענה לאתגר ובעבודה מאומצת פינה את הפסולת.

יצויין שסכנת זיהום החופים טרם חלפה לחלוטין. זרמי הים סוחפים איתם שאריות זפת שנשארו בים, בעיקר בקרבת החוף, והתופעה עשויה להמשיך בהיקף מקומי בימים הקרובים בחופים, בהתאם לכיווני הזרמים ולשינויים בגובה הים. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, חופי הקריות מוגדרים כחופים עם זיהום קל וקל מאוד.

לחדשות נוספות בהד הקריות לחצו כאן * לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות