fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הכישרון הוא תנאי הכרחי ובלתי מספיק

ב-25 באוקטובר תופיע באולם בר-אוריין בקיבוץ אילון המקהלה הקאמרית תל אביב. המנצח מיכאל שני בראיון מיוחד ל"הד הקריות"
"הכלי המקורי שלי הוא צ'לו, אבל כיום אינני מנגן בו כלל, כי המקהלה היא הכלי שלי". מיכאל שני | צילום: יואל לוי
"הכלי המקורי שלי הוא צ'לו, אבל כיום אינני מנגן בו כלל, כי המקהלה היא הכלי שלי". מיכאל שני | צילום: יואל לוי

מאת עלית קרפ

את המקהלה הקאמרית תל אביב הקים מיכאל שני אחרי שניצח על המקהלה הפילהרמונית תל אביב. "לקול", הוא אומר, "יש גיל, אבל הוא לא תואם תמיד את הקול הכרונולוגי של האדם". המועמדים לשירה במקהלה צריכים להיות מסוגלים לשיר מתוך דפי התווים, וכן, הוא גם אביו של להב שני, מי שמונה לאחרונה למנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית ויחליף את זובין מהטה לאחר פרישתו. "את הצירוף 'ילד פלא' אסור היה לומר אצלנו בבית", הוא אומר. ב-25 באוקטובר יופיע עם המקהלה הקאמרית באולם בר-אוריין בקיבוץ אילון.

הקמת את המקהלה הקאמרית אחרי קריירה ארוכה בתחום ניצוח מקהלות. למה בעצם הקמת אותה?
"התחלתי את הקריירה שלי אחרי שחזרתי מלימודים באמריקה ועבדתי כמה שנים בתזמורת הפילהרמונית תל אביב שהוקמה עוד בראשית שנות ה-40. בשלב מסוים רציתי להתפתח לכיוון יותר מקצועי ולעבוד עם זמרים שיש להם ידע מוזיקלי רחב, ואז הקמתי את המקהלה הקאמרית תל אביב בשנת 1987".

תוכל להסביר את השם "המקהלה הקאמרית"?
"זה מסמן את גודלה של המקהלה. המקהלה הפילהרמונית מנתה כ-80 זמרים. מקהלה קאמרית היא קטנה יותר, יש בה רק 33 זמרים ולכן היא קומפקטית וגמישה, ולכל זמר יש משקל גדול יותר".

אמרת שחברי המקהלה הם בעלי השכלה מוזיקלית. איך מתקבלים אליכם? יש תור ארוך של מתעניינים?
"יש אלינו לא מעט פניות, אבל רק מעטים מגיעים אפילו לשלב הבחינה, ולו רק משום שהתנאי הראשון הוא היכולת לקרוא תווים. זה חשוב, כי עבודה עם זמרים יודעי תווים מאפשרת לנו לעשות לפעמים אפילו שש תוכניות חדשות בשנה, ויש פעמים שאנחנו מופיעים עם תשע תוכניות שונות בעונה. כשמגיע מועמד חדש, אני מראיין אותו ראיון קצר ואחר כך אני עורך לו בחינה מוזיקלית. אני בוחן את איכות הקול, את צבעו, את זריזותו ואת גמישותו. חשוב לי לציין, שלפעמים אני שומע קולות נהדרים שלא מתקבלים למקהלה משום שאינם מתאימים לשירת מקהלה".

"יש אצלנו דוקטורים ופרופסורים". המקהלה הקאמרית תל אביב | צילום: פנינה אבן טל
"יש אצלנו דוקטורים ופרופסורים". המקהלה הקאמרית תל אביב | צילום: פנינה אבן טל

יש גיל לקול?
"כן, אבל הוא לא תואם בהכרח את הגיל הכרונולוגי. יש אנשים בני 70-50 שיש להם קולות צעירים, אבל מובן שבדרך כלל, בגילאים מתקדמים יש נסיגה ונותרים אצלנו רק המתאימים".

איך מתנהלת עבודת המקהלה? איך מחליטים על רפרטואר, מתי אתם עורכים חזרות?
"אני מחליט על הרפרטואר, אבל בתחילת כל עונה אנחנו מקבלים פניות מגופים מוזיקליים ומפסטיבלים ואנחנו בודקים אם נוכל להיענות לבקשותיהם. כך לדוגמה, השנה הזמינה אותנו התזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה לבצע את הרקוויאם של מוצרט ונענינו להם. גם פסטיבל אבו גוש פנה אלינו כדי שנבצע את המגניפיקנט של באך, וגם לו נענינו. ככה שההחלטות שלי מושפעות גם מגופים חיצוניים. המקהלה עורכת חזרה אחת בשבוע איתי וחזרה נוספת בלעדיי".

כמה הופעות יש לכם בשנה?
"זה מאוד משתנה, אבל בסביבות 15 או 16 הופעות מדי שנה".

עבודת המקהלה נראית תובענית למדי. הזמרים מקבלים שכר? ניתן להתפרנס ממוזיקה בארץ או שהם נאלצים לעבוד בעבודות אחרות?
"הזמרים לא מקבלים שכר, אבל המקהלה מקבלת שכר ממי שמזמין אותה והכסף שמתקבל משמש לכיסוי הוצאותיה. הזמרים עובדים בכל מיני עבודות: כולם בעלי מקצועות חופשיים, יש אצלנו דוקטורים ופרופסורים, אנשי הייטק, רופאים, עורכי דין וארכיטקטים ויש קבוצה גדולה של מוזיקאים: מורים למוזיקה, מורים לפיתוח קול, פסנתרנים וכו'".

מנצח צריך, לדעתך, גם לדעת לנגן על כלי מסוים ולהתאמן בנגינה מדי יום ביומו? על איזה כלי אתה מנגן?
"כל מנצח מגיע מנגינה על כלי שהוא שולט בו היטב. הכלי המקורי שלי הוא צ'לו, אבל כיום אינני מנגן בו כלל, כי המקהלה היא הכלי שלי".

ספר לי מעט על התוכניות העתידיות של המקהלה.
"התוכנית שהכי מעניינת אותי כרגע, ואני מקווה לערוך אותה בעתיד היא תוכנית של מוזיקה קהילתית שחורה מאמריקה".

"היו שלוש מלים שאסור היה להשתמש בהן בביתנו: 'ילד פלא' ו'גאון'. יש לי השקפת עולם בעניין: הצירוף 'ילד פלא' עושה עוול לילד כשהוא ילד וגורם לו נזק כשהוא בוגר"

לסיום, אני רוצה לקשור את הביוגרפיה שלך לנושא מקומי: קורס הקיץ של קשת אילון עסק במלאת 300 שנה להולדתו של ליאופולד מוצרט, אביו של וולפגנג אמדיאוס מוצרט; בנך, להב שני, בן 30, מונה למנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית ויחליף את זובין מהטה עם צאתו לגמלאות. המינוי הזה מגיע אחרי קריירה ארוכה, עד כמה שלאדם צעיר כל כך יכולה להיות קריירה ארוכה, בכל רחבי העולם. ספר לנו עליו מעט: הוא היה ילד פלא? איך מגדלים ילד פלא?
"היו שלוש מלים שאסור היה להשתמש בהן בביתנו: 'ילד פלא' ו'גאון'. יש לי השקפת עולם בעניין: הצירוף 'ילד פלא' עושה עוול לילד כשהוא ילד וגורם לו נזק כשהוא בוגר. כשלהב היה בן 12 כבר דיברו על נגינתו בפסנתר וגם הגיעו לשמוע אותו מנגן בקונסרבטוריון. באותם הימים הוא הוזמן לנגן קונצ'רטו ביחד עם הפילהרמונית בניצוחו של זובין מהטה, בתוכנית שנקראה 'לנגן עם המאסטרו'. הכוונה הייתה להציג את דור העתיד של המוזיקאים בפני התורמים של התזמורת במטרה לגייס תרומות. אמרתי למי שפנה אלי, שאאפשר ללהב לנגן עם הפילהרמונית בפעם הראשונה, רק כשאדע, שההזמנה לפעם השנייה כבר מובטחת. לפעמים החשיפה המוקדמת גורמת לנזק עצום ולמעשה גומרת את העתיד של הילד".

ומה בכל זאת עשיתם?
"בחרנו לו את המורים הכי טובים, את הסביבה הכי תומכת, בנינו לו סדרי עדיפויות נכונים בחיים ותמכנו ללא סייג במכלול החיים שלו, גם בחיים החברתיים, הלימודיים והאישיים. היינו לידו כל הזמן וגילינו מעורבות בעשייה המוזיקלית שלו. לדוגמה, עד שהיה בן 15 נכחתי בכל שיעורי הפסנתר שלו. זה עניין אותי, וגם ידעתי שבאימוני הבית אוכל להזכיר לו את הדגשים של המורה. ואף על פי כן, מעולם לא התנהגתי כמו המורה שלו. אני לא מאמין בכפייה, כי יש בזה נזק אישי ארוך טווח. לא הכרחנו אותו, וגם לא ויתרנו לו. וכמובן, שהיה גם כישרון גדול, שהוא, חשוב לומר, תנאי הכרחי ובלתי מספיק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות