fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם תקנות הבנייה החדשות יאפשרו פיצול דירות?

תקנות התכנון והבניה החדשות פותחות פתח לאפשרות חוקית לקבלת היתר לפיצול דירה. לדברי עו"ד אלי דורון מומחה בנדל"ן התוכנית החוקית המאפשרת לפצל דירות יכולה לסייע לשוכרים למצוא דירה קטנה במחיר שפוי אך לא יכולה להוות פתרון לדיור בר השגה
אלי דורון
אלי דורון (צילום: דורון טיקוצקי)

בשל העלייה במחירי הדיור בשנים האחרונות, ננקטו צעדים שונים לשם הגדלת היצע הדירות למגורים: דיור לזוגות צעירים, ולמשפחות קטנות. במסגרת התקנות שנכנסו לתוקף לפני כשנה וחצי לתקופה של חמש שנים נקבעו הוראות לפיהן פיצול או הוספת יחידות דיור בנסיבות שנקבעו באותן התקנות לא יהוו סטייה ניכרת וניתן יהא לאשר אותן בהקלה.

אלי דורון
"פיצול דירה ללא היתר הינו עבירה פלילית". עו"ד אלי דורון (צילום: דורון טיקוצקי)

למשל: שטח דירה לאחר הפיצול לא יפחת מ-30 מ"ר ועל הבקשה להיות חתומה בידי כל בעלי הזכויות במגרש, ובבית משותף חתומה על ידי כל בעלי הדירות בבית המשותף. תנאי לחלוקת דירה הינו שסך הדירות שיתווספו לא יעלה על 30 אחוז מן המספר המרבי של הדירות המאושר לבנייה על המגרש, או ממספר הדירות הקיימות בבניין, הנמוך מביניהם, ואולם אם מספר הדירות נמוך משלוש תותר הוספה של דירה אחת בלבד.

לדברי עו"ד אלי דורון מומחה בנדל"ן שותף מייסד במשרד עורכי דין דורון, טיקוצקי צדרבוים בעבר רוב מפצלי הדירות היו סוג של עברייני בנייה וכל הליך של פיצול דירות נעשה לרוב באופן לא חוקי ללא אישור ועדות תכנון שאישרו הוצאת היתר בנייה או תשלומי מסים כמו היטל השבחה או ארנונה. התוכנית החוקית המאפשרת לפצל דירות יכולה לסייע לשוק הנדל"ן ולשוכרים למצוא דירה קטנה במחיר שפוי אך לבד לא יכולה לפתור את מצוקת שוק הנדל"ן הממתין לדיור בר השגה.

בהתאם לתקנות הוראת השעה דרושה בקבלת הסכמת 75 אחוז מהדיירים, אינה סבירה ככל שמדובר בבניין קיים, בהתחשב בעובדה שניתן לפצל רק עד 30 אחוז מהדירות בכל בניין, ומהווה פתח להתנגדויות למשל: ירידת ערך, צפיפות בשטחים המשותפים, מחסור בחנייה וכו', כל זאת עלול לגרום לניצול כלכלי מצד יתר הבעלים, אשר יעדיפו שמספר השכנים בבניין לא יגדל.

עו"ד דורון: "יש לזכור כי פיצול דירה ללא היתר הינו עבירה פלילית לפי חוק התכנון והבניה אשר יכולה להוביל לסנקציות קשות ביותר כגון צווי הריסה וקנסות כבדים. תקנות התכנון והבניה החדשות פותחות פתח לאפשרות חוקית לקבלת היתר לפיצול דירה, כך מי שפעל ללא היתר לפיצול דירה עלול לקבל אישור חוקי, נראה כך ש"חוטא יוצא נשכר", אך עם זאת, יש לשים לב כי הרוצה לפצל דירה, עליו לעבור דרך ארוכה עם סיכויי הצלחה לא גבוהים כפי הנראה לקבלת ההיתר הנחשק.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות