fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הלך לעולמו המנהל האמנותי הראשון וממייסדיו של פסטיבל מחול כרמיאל

יונתן כרמון יישאר בלב כולנו כמי שטבע את חותמו, יותר מכל אחד אחר, על התהוות המחול העממי הישראלי
יונתן כרמון ורבקה שטורמן על במת האמפי 1988

הלך לעולמו המנהל האמנותי הראשון ואחד ממייסדיו של פסטיבל מחול כרמיאל, יונתן כרמון היום (חמישי) באופן פתאומי. בניהולו של כרמון הפך הפסטיבל למפגש יחיד במינו בין המחול העממי, האתני והאמנותי לבין המחול הישראלי והעולמי.

אבל כבד ירד על רקדני ואוהבי המחול העממי בארץ ובעולם. היום (חמישי) שעה שחזר כרמון מטיול בצפון הארץ בשעות אחר הצהריים, עם אחותו ובן זוגו, נרדם בנסיעה, וכך בתוך השינה החזיר נשמתו.

יונתן כרמון נולד ב-28 ביולי 1931 ברומניה. בגיל 13 נלקחו הוריו למחנות העבודה והוא הצליח להימלט מציפורני הנאצים. בשנת 1944 עלה ארצה, למוסד של עליית הנוער, שם למד חקלאות ונמנה בהמשך על גרעין מתיישבי קיבוץ רמת הנגב שפורק וחבריו עברו לקיבוץ משמרות. במקביל לעבודתו החקלאית החל לרקוד אצל גרטרוד קראוס.

במלחמת העצמאות התגייס לצה"ל ולאחר שחרורו שב לפעול בתחום המחול. הוא נמשך לתחום ריקודי העם, תחילה כרקדן ומאוחר יותר גם כיוצר, שפעל לצדם של יוצרי הריקודים המבוגרים והמנוסים יותר. הוא התמנה לכוריאוגרף של כינוס המחולות שהתקיים בקיבוץ דליה, ארגן כנסי מחול ותרבות רבים ברחבי הארץ והפך לאחת הדמויות הבולטות בחיי המחול הישראלי.

באמצע שנות ה-50, לאחר שובו מלימודים באירופה, התבקש להקים את הלהקה הלאומית למחולות עם, שנבחרה לייצג את המדינה ברחבי אירופה, ונתמנה למנהלה האמנותי. מעבודתו זו צמחה הלהקה שהקים ונושאת את שמו: להקת כרמון, אשר פעלה במשך עשרות שנים, ומוכרת בכל העולם.

בעקבות הצלחת המופעים שהעלה כרמון באולם אולימפיה בפריז, הציע לו ברונו קוקטרי, מנהל האולם, לשמש כיועץ האמנותי של אולימפיה, שנחשב במשך שנים לאחד מאולמות המופעים היוקרתיים ביותר בעולם. כרמון שימש בתפקיד זה מסוף שנות ה-60 ובמשך שלושים שנה.

ב–1988 נוסד פסטיבל המחול כרמיאל, הוא היה אחד ממייסדיו ושימש מנהלו האמנותי ברציפות מהפסטיבל הראשון ועד הפסטיבל של שנת 2000. אולם גם לאחר שחדל, הקשר עם הפסטיבל לא נותק והוא היה אורח רצוי וכמעט קבוע. בניהולו של כרמון הפך הפסטיבל למפגש יחיד במינו בין המחול העממי, האתני והאמנותי לבין המחול הישראלי והעולמי. בשנת 2004 בטקס הענקת פרסי שרת החינוך והתרבות בתחום המחול, הוענק ליונתן כרמון פרס על מפעל חיים.

יונתן כרמון שנת 2007 צילום מתי אלמליח

אך לא רק פסטיבל מחול כרמיאל, הוא המשיך לשמש יועץ אמנותי של אולימפיה בפריז עד ימים אלה.

בין עבודותיו: כוריאוגרפיה לאופרה אותלו של ורדי, בניצוח אשר פיש, בפסטיבל ישראל 2001, וניהול אמנותי של להקת הסטודנטים ירושלים. כמו כן, הוא משמש כמנהל האמנותי של הקתדרה למחול הישראלי במשרד החינוך והתרבות.

יונתן כרמון ייוותר בלב כולנו, רקדנים, כוראוגרפים, אנשי פולקלור, רוקדי ריקודי עם, תושבי כרמיאל ועוד רבים, סמל לאדם, לכישרון ומי שטבע את חותמו יותר מכל אחד להתהוות המחול העממי הישראלי.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות